پیامبر(ص)، خود واسطه ازدواج جوانان می‌شدند

حجت الاسلام محمد هادی مشیری استاد حوزه و دانشگاه ، دبیر و عضو هیئت امناءاتاق فکر تبلیغ و مشاور خانواده

حجت الاسلام محمد هادی مشیری استاد حوزه و دانشگاه ، دبیر و عضو هیئت امناءاتاق فکر تبلیغ و مشاور خانواده

«هر جوانی از امت من که ازدواج کند، نیمی از دین خود را کامل کرده‌است.»؛ «هر کس اقدام به ازدواج کند، روزی‌اش را زیاد کرده و سعادت را برای خود خریده‌ است.»؛ «هر فردی همسری را برای خود انتخاب کند، عبادت‌هایش پذیرفته می‌شود و در قیامت با طهارت و پاکیزکی خداوند را ملاقات می‌کند».همه ما احادیث بسیاری را به نقل از پیامبراکرم(ص) درباره ازدواج شنیده‌ایم و می‌دانیم که دین اسلام و تمامی بزرگانش بر ازدواج‌کردن بسیار تاکید داشته‌اند و جوانان را به این امر تشویق و ترغیب می‌کرده‌اند. به‌راستی چرا در اسلام بسیار بر ازدواج تاکید شده است؟ مگر اشکال مجردماندن چیست که همه معصومان در این زمینه تاکید و سفارش کرده‌اند و بخش زیادی از احادیث به‌خصوص از قول پیامبر(ص) مربوط به ازدواج است. یک استاد حوزه و دانشگاه در این زمینه مطالبی را عنوان کرده است که می‌تواند این اهمیت را برای ما آشکار کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین مشیری می‌گوید: جوانی و پاکی مانند کیفی انباشته از پول است. اگر فردی پول زیادی همراه خود داشته باشد، عاقلانه است که در کیف را محکم ببندد و از این سرمایه به‌خوبی محافظت کند تا از گزند دزدان دور بماند. فرد مجرد نیز با ازدواج سرمایه خود را که همان عفت و پاکدامنی است، از گزند حادثه دور نگه می‌دارد.
وی عنوان می‌کند: از پیامبر(ص) در همین زمینه نقل شده است که: «هنگامی که جوانی در ابتدای جوانی‌اش ازدواج می‌کند شیطان بانگ می‌زند: وای بر من که این جوان خود را از دسترس من دور نگه‌داشت.» ازدواج‌کردن مانند دژ محکمی در مقابل وسوسه‌های شیطانی است و امکان ندارد شیطان بتواند در آن رخنه کند.
این استاد دانشگاه و حوزه می‌افزاید: همان‌طور که می‌دانید احادیث فراوانی درباره ازدواج از پیامبر(ص) نقل شده است، اما ایشان تنها با این احادیث تاکید خود را بر ازدواج بیان نکرده‌اند؛ بلکه با رفتار خود نیز گفتارشان را سندیت بخشیده‌اند.
وی ادامه می‌دهد: به عنوان مثال ایشان هنگامی که با جوانی روبه‌رو می‌شدند، از او می‌پرسیدند که آیا ازدواج کرده‌ای؟ اگر جواب منفی بود علت را جویا می‌شدند. برخی از جوانان می‌گفتند: «می‌خواهیم عابد و زاهد باشیم و با این کار دینمان را حفظ کنیم.» پیامبر به آن‌ها پاسخ می‌دادند: هنگامی دینتان کامل است که ازدواج کرده باشید. حجت‌الاسلام مشیری حمایت از جوانان در امر ازدواج را ازجمله کارهای پیامبر(ص) می‌داند و می‌گوید: برخی دیگر از جوانان فقر و نبودتوانایی مالی را مانع ازدواجشان بیان می‌کردند که پیامبر(ص) در این زمینه کمک می‌کردند یا به اصحابی که تمکن مالی داشتند، می‌فرموند به این شخص کمک کنید. البته این کمک گاهی به شکل وساطت در ازدواج نیز بود.
این مشاور ادامه می‌دهد: از حضرت محمد(ص) حدیث نقل شده است که «هر کسی واسطه ازدواج شود، خداوند در قیامت به او نگاه می‌کند.» اینکه خداوند در قیامت به فرد نگاه و توجه داشته باشد، برای او سعادتی است.
وی می‌افزاید: واسطه‌شدن برای اینکه دوجوان به یکدیگر معرفی شوند، کاری است که پیامبر اکرم(ص) نیز انجام می‌دادند، اما این وساطت باید عقلانی و منطقی باشد. بسیاری از افراد هنگامی که واسط امر خیر می‌شوند، تاکید و سفارش می‌کنند و از خوبی‌های فرد مقابل می‌گویند که این امر منطقی نیست.
این استاد دانشگاه و حوزه بیان می‌کند: واسطه ازدواج باید فقط معرفی کند. جوان و خانواده‌اش باید تحقیق کنند و ببینند آیا آن فرد ویژگی‌های موردنظرشان را دارد یا خیر. باید درنظر داشت که واسطه فقط معرفی را انجام می‌دهد و نباید از او انتظار داشت از ملاک‌های ما اطلاع داشته باشد. به همین دلیل هر فردی باید خودش طرف مقابل را ارزیابی کند.
وی عنوان می‌کند: باتوجه به این تاکید پیامبر به این نتیجه می‌رسیم که بیشترین مفاسد اجتماعی و اخلاقی در دوران تجرد افراد پدید می‌آید و برهمین اساس است که رسول خدا(ص) بیشترین افراد جهنمی را ‌بی‌همسران می‌داند. زیرا آ‌ن‌ها بیشتر از افراد دارای همسر مرتکب گناه، ناپاکی و عصیان می‌شوند.
این مشاور درباره علت تشویق و تاکید پیامبر به این امر بیان می‌کند: از مهم‌ترین علت‌های تاکید حضرت محمد(ص) بر این امر، این بود که فرد به گناه آلوده نشود. درنظر بگیرید فردی گرسنه است و بوی غذا او را تحریک کرده، اما به او گفته می‌شود صبر کن، در آینده خوراکی بهتر به تو داده می‌شود. تحمل این فرد حدی دارد که بیشتر از آن نمی‌تواند صبر کند.
وی ادامه می‌دهد: جوان نیز مانند فرد گرسنه است؛ تا مدتی می‌تواند از دین خود محافظت کند اما بعد از آن امکان به گناه‌افتادن او وجود دارد. در حال حاضر شاهد هستیم که سن ازدواج بنا به دلایلی بالاست که درنتیجه می‌بینیم برخی جوانان چه خطوط قرمزی را نادیده گرفته‌اند.
حجت‌الاسلام مشیری به سلب اعتماد جوانان از یکدیگر و خیانت اشاره می‌کند و می‌افزاید: در حال حاضر شاهد هستیم دختر و پسر برای ازدواج به یکدیگر اعتماد نمی‌کنند؛ زیرا تصور می‌کنند که فرد مقابل از دایره عفاف و پاکدامنی خارج شده است و فرد مناسبی برای ازدواج نیست و تا این حس اعتماد به فرد مقابل ایجاد شود، زمان زیادی لازم است.
این مشاور عنوان می‌کند: در همین زمینه حضرت محمد(ص) به خانواده‌ها تاکید می‌کنند: «هرگاه خواستگاری برای دختر شما بیاید که دین و اخلاق او را می‌پسندید، او را به همسری دخترتان برگزینید وگرنه فتنه و تباهی بزرگی در زمین شکل می‌گیرد».






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + 7 =