در دومین میزگرد تخصصی شهرآرا با کارشناسان تبلیغ شهرمان مطرح شد؛مدیریت واحد؛ کلید حل مسائل فرهنگی شهر

DSC01185

بیش از یک دهه از مطرح کردن مبحثی با نام مدیریت واحد شهری برای حل مسائل و مشکلات شهری مشهد می‌گذرد که حالا چشم‌مان به مدیریت واحد فرهنگی روشن شده است. مدیریتی که می‌تواند برای فرهنگ تب‌دار شهرمان، یک راه حل باشد تا شاید از خرده‌کاری‌ها و موازی کاری‌ها و بالاخره، گسست فرهنگی موجود در شهر مشهد بکاهد و فرصتی را برای هم‌فکری بیشتر در حوزه فرهنگ ایجاد کند.در دومین میزگرد تخصصی از سلسله نشست‌های حفظ و نشر آثار و برکات ماه مبارک رمضان با حضور کارشناسان و فعالان حوزه فرهنگی شهرمان، این موضوع و دیگر مسائل این حوزه بحث و بررسی شد.
مشکل فرهنگی مردم با چند جشنواره و همایش حل نمی‌شود
حجت‌الاسلام علی بیاتی، مدرس حوزه و عضو شورای راهبردی فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان،دراین‌باره می‌گوید: طبق یک رسم دیرینه، همه ساله، از دستاوردهای خوب ماه مبارک رمضان و فعالیت‌های فرهنگی گسترده در این ماه صحبت می‌کنیم؛ ولی متاسفانه به‌ دلیل نداشتن یک برنامه هدفمند و درازمدت، امکان انتقال حداقل‌های این آثار و برکات را هم نداریم.
وی در ادامه تصریح می‌کند: مسائل فرهنگی، حوزه رقابت مدیران نیست؛ بلکه باید مدیریتی واحد برای جلوگیری از موازی‌کاری‌ها ایجاد کرد تا علاوه بر برنامه‌ریزی بلندمدت و هدفمند در طول سال، فرصت مدیریت بحران‌های فرهنگی و تجمیع قدرت‌های فرهنگی در شهر هم ایجاد شود. مدیریتی که نیروهای فرهنگی تمام نهادها و دستگاه‌ها، زیر نظر آن واحد فعالیت کنند.
حجت‌الاسلام بیاتی با بیان اینکه، این مدیریت باید به‌صورت مستقل و از سوی مراجع استانی یا ملی تعیین شود، یادآور می‌شود: مشکل امروز نهاد های فرهنگی ما این است که مسئولان آن‌ها فقط به صورت تجربی روی کار آمده اند و تخصص علمی لازم را ندارند. بنابراین، باید دانشگاه و رشته علمی برای تربیت این مدیران و فعالان تأسیس کرد تا فعالیت‌ها در این حوزه هم دانش محور شود.وی می‌افزاید: بیش از سه دهه از انقلاب اسلامی ایران که انقلابی فرهنگی و دینی است، می‌گذرد و ما نه‌تنها نتوانسته‌ایم، فرهنگ انقلاب را صادر کنیم؛ بلکه خودمان نیز روز به روز از این ارزش‌ها دور شده‌ایم، چراکه با وجود تعریف ماموریت برای هر سازمان و دستگاه، نتوانستیم ارتباط مناسبی را بین آن‌ها به‌صورت زنجیره‌ای ایجاد کنیم؛ درنتیجه علاوه بر موازی‌کاری، گسست فرهنگی و فعالیتی نیز باعث رشد کُند و گاه منفی فعالیت‌های آن‌ها شده است.
حجت‌الاسلام بیاتی با انتقاد از بی‌اثر بودن فعالیت‌های فرهنگی شهرمان می‌گوید: نباید انتظار داشت که مشکل فرهنگی مردم با چند جشنواره و همایش حل شود. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش معنوی و دینی حرکت کندی دارد. با وجودی که
فعالیت های دینی ارزشمندی در برخی از شهرها انجام می‌شود؛ ولی هیچ گاه شاهد انتقال آن تجارب به شهرهای دیگر و تجمیع این توانمندی‌ها در یک نقطه نیستیم. این مشکلات، مسائلی هستند که باید در حوزه مدیریت واحد فرهنگی در سطحی کلان‌تر دیده شوند.
بیش از ۱۴۰۰ سال است که از حوزه مباحث نظری فراتر نرفته ایم
حجت‌الاسلام رضاعلی عزیزی، استاد حوزه و دانشگاه و دبیر بنیاد غدیر خراسان رضوی، با اشاره به ویژگی‌های منحصربه‌فرد ماه مبارک رمضان در خودسازی، می‌گوید: مهم‌ترین عاملی که باعث رشد معنوی جامعه و مردم می‌شود، بحث توحید و خداشناسی است. اگر امروز برخی به راحتی از عقایدشان دست می‌کشند و تغییر رویه می‌دهند به ‌دلیل آن است که به خداباوری نرسیده‌اند، امری که باید آغازش در ماه مبارک رمضان و تداومش در طول سال باشد.
وی ادامه می‌دهد: بحث الگوهای فکری افراد و نیازهای جامعه در ماه رمضان و سایر ماه‌ها از جمله مسائلی هستند که در حوزه نظری، باعث تفاوت دیدگاه‌ها و عملکردها در حوزه رفتارهای فردی و اجتماعی می‌شوند، چرا که بیش از هزار و ۴۰۰ سال است که مانور ما فقط در حوزه مباحث نظری ماه رمضان است و فراتر از آن هم ، پیش نرفته ایم و انتظار داریم که فرهنگ رمضان در زندگی ما تسری
یابد.
حجت‌الاسلام عزیزی استفاده از امکانات موجود دستگاه‌ها و اولویت‌گذاری درست مسائل فرهنگی را از نکات دیگری عنوان می‌کند که باید در حوزه مباحث نظری به آن توجه داشت و یادآور می‌شود: حفظ، رشد و توسعه سرمایه‌های ارزشمند معنوی ماه مبارک رمضان تنها از طریق ارتباط با خدا، اولیای الهی و مؤمنان و مساجد و مراکز دینی امکان‌پذیر
است.
وی در ادامه می‌افزاید: تبدیل نکردن ارزش‌های فرهنگی به رفتار، نداشتن برنامه‌های آموزشی در حوزه مسائل دینی و نبود استانداردهای لازم در این زمینه از چالش‌های مهم در حوزه نشر معارف اصیل دینی است. اگر جامعه بشری از فرهنگ اصیل
اهل بیت(ع) دور افتاده است و ما شاهد جنایت‌های وحشیانه‌ای در دنیا هستیم به دلیل آن است که نه‌تنها نتوانستیم معارف اهل بیت(ع) را نشر و توسعه دهیم؛ بلکه خودمان هم از آن‌ها به درستی استفاده
نکرده‌ایم.
نگاه ما در کار فرهنگی رشد یافته نیست
حجت‌الاسلام محمدهادی مشیری، استاد حوزه و دانشگاه و دبیر اتاق فکر تبلیغ خراسان، نیز یادآور می شود: دشمن، کارش را در هجمه فرهنگی جدی گرفته است و آنقدر حجم آن زیاد است که ما به‌خودی‌خود، تلفات زیادی می‌دهیم. در حالی‌که دشمن حمله واحدی دارد، ما دفاع واحدی نداریم و آن را جدی نمی‌گیریم و هرکدام‌مان در این زمینه حرف و نظر متفاوتی داریم.
وی با بیان اینکه از بهترین و توانمندترین مدیران و نیروها باید در بخش فرهنگی استفاده کرد، می‌افزاید: متاسفانه نگاه ما در کار فرهنگی رشد یافته نیست. به‌طور معمول تصدی امور فرهنگی را به بازنشسته‌ها، چند شغله‌ها و افراد ناتوان می‌سپاریم و انتظار حرکت فرهنگی رشد یافته‌ای هم داریم.
حجت‌الاسلام مشیری ادامه می‌دهد: توجه به عقلانیت، رفتار صحیح، زندگی زیبا و ارزشمند اسلامی، آرامش و نشاط و شادی اصیل دینی، که از آن غفلت کرده‌ایم، اساس سبک زندگی اسلامی است که در هیاهوی زرق‌وبرق زندگی غربی رنگ‌باخته و ارزش‌های دیگری جایگزین آن شده است.
وی بر تشکیل اتاق‌های فکر در عرصه‌های گوناگون فرهنگی هم تاکید می‌کند و می‌گوید: ناب‌ترین عرفان‌ها متعلق به اسلام است و جای تأسف دارد که ما به دنبال عرفان‌های غربی هستیم و برای مسائل فرهنگی‌مان نسخه‌های غربی می‌پیچیم. درحالی‌که آنان در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌های خود از عرفان‌های اصیل اسلامی و شرقی بهره
می‌گیرند.
حجت‌الاسلام مشیری تاکید می‌کند: خلاصه کلام آنکه اشتباه ما در حوزه فرهنگی غفلت از آموزه‌های اصیل قرآنی و دینی است. آموزه‌هایی که پرورش و تزکیه را بر آموزش اولویت می‌دهد و ما اندر خم آن کوچه به دنبال چراغی می‌گردیم. و این همان نگاهی است که می‌توانست ماه مبارک رمضان را به فرصتی برای رشد و بالندگی در جامعه تبدیل کند و ما از آن غافل شدیم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + = 8