اتاق فکر انجمن‌های علمی حوزه تشکیل شد

به گزارش خبرگزاری حوزه حجت‌الاسلام والمسلمین مهاجرنیا به خبرگزاری حوزه گفت: در طول ده سال گذشته، جلساتی که در انجمن‌ها با مسئولان حوزه داشتیم، همواره با پیشنهادها و ایده‌های نویی از سوی مسئولین انجمن ها مواجه می‌شدیم که تجمیع این ایده می‌تواند برای مشورت به مدیر، سیاست‌گذاران کلان حوزه راهگشا و اثرگذار باشد..

وی در ادامه افزود: پیشنهادهایی مانند اصلاح و ارتقای وضعیت پژوهش، هدایت رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها در راستای ضرورت‌ها و نیازهای علمی، تدوین الگوهای علمی در بخش آموزش و نقشه جامع علمی حوزه در عرصه های علوم دینی و علوم انسانی، تدوین متون درسی برای حوزه و دانشگاه، فعال‌سازی نقش بین‌المللی حوزه و حضور فعال در تقویت مبانی تئوریک نظام اسلامی، از دغدغه‌هایی است که اعضاء و مسئولان انجمن‌های علمی حوزه‌های بر آن تاکید دارند.

مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه  بیان داشت: برای این مهم یک لجنه علمی را با عنوان «اتاق فکر همکاری انجمن‌ها با مدیریت حوزه» تأسیس کنیم زیرا انجمن‌های حوزه بخشی از ظرفیت علمی حوزه هستند و با عنایت به کارکرد آنها نقش فعال و گسترده ای را در سیستم علمی حوزه می توانند، ایفا کنند.

وی گفت: استفاده از این ظرفیت، نیازمند بهره‌گیری از خرد جمعی اعضای انجمن‌ها است تا در یک فضای گفتگویی، مورد بازشناسی، بازنگری و بازسازی قرار گیرد تا خروجی آن، زمینه تصمیم‌گیری متولیان را فراهم آورد.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا با اشاره به شکل‌گیری اتاق فکر «مدیر حوزه و انجمن‌های علمی» یادآور شد :‌ در جلسه ای  که با حضور آیت‌الله حسینی بوشهری و همه مسئولان انجمن‌ها داشتیم، اصل اتاق فکر تصویب، اساسنامه آن تهیه و به تأیید نهایی رسید اولین جلسه آن نیز با حضور اعضاء در اوایل شهریور ماه جاری  تشکیل شد و مراحل تصویب آیین نامه داخلی در اولویت قرارگرفت.

وی در خصوص  ساختار و اعضای این اتاق فکر گفت: بر اساس اساسنامه مصوب، اتاق فکر، دارای یازده عضو است که شش نفر از آنها ، نمایندگان انجمن‌ها هستند، یک نفر نماینده کمیسیون انجمن‌ها و قطب‌های علمی و چهار نفر هم از سوی مدیریت حوزه تعیین می‌شوند که علاوه بر مدیر محترم حوزه‌های علمیه، معاونت آموزش، معاونت پژوهش و مسئول دبیرخانه انجمن‌ها نیز عضو این اتاق فکر می‌باشند.

مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی تصریح کرد: ساختار این اتاق فکر، بر اساس آیین‌نامه داخلی، چهار کمیسیون؛ انجمن‌ها، آموزش‌، پژوهش و ارتباطات و همکاری‌های علمی، پیش بینی شده و مقدر گردید هر کمیسیون، متشکل از دو نفر از اعضای اتاق فکر و سه نفر از اعضای فعال انجمن‌ها باشند.

حجت الاسلام والمسلمین  مهاجرنیا  درباره موفقیت برنامه‌های این اتاق فکر گفت: همه چیز بستگی به مسئولان، متولیان و دست‌اندرکاران امر دارد.

وی افزود: با توجه به حضور بیش از دو هزار کارشناس حوزوی با تخصص‌های جدید متناسب با انجمن‌ها و همچنین تقاضاهایی که در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی هست. امیدواریم این اتاق فکر، منشأ یک تحول اثرگذار در راستای مطالبه مقام معظم رهبری و مراجع عظام از حوزه باشد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + = 9