آیت‌الله آملی لاریجانی: در مقابل مدرنیته باید حیات طیبه قرآنی را مطرح کنیم

ریاست قوه قضاییه ضمن تحلیل مدرنیته، خواستار مطرح کردن حیات طیبه قرآنی در مقابل مدرنیته از سوی روحانیان شد و گفت: ما در کنار بحث‌های علمی و تحقیقات، باید مؤمنان و جوانان را به داشتن حیات طیبه قرآنی و عقلانیتی که قرآن تعقیب می‌کند و ریشه آن توحید است دعوت کنیم.به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، ریاست قوه قضاییه عصر نوزدهم شهریورماه در بیست و دومین گردهمایی ائمه جمعه سراسر کشور که با موضوع سبک زندگی در مجتمع فرهنگی آموزشی آدینه تهران درحال برگزاری است، با تشکر ویژه از مقام معظم رهبری به‌دلیل مطرح کردن مسأله سبک زندگی، افزود: ایشان با طرح این مسأله، سمت و سویی برای تحقیقات حوزوی در این مسیر را گشوند.

وی در ادامه سبک زندگی را بسیار مهم و مرتبط با زندگی روزمره دانست و با اشاره به این‌که نمی‌توانیم به هیچ وجه خود را از این مسأله کنار بکشیم، گفت: غفلت از سبک زندگی خسارت‌های بسیار غیرقابل جبران را در پی خواهد داشت.

آیت‌الله آملی لاریجانی با بیان این‌که سبک زندگی امروز مظهر و تجلی چیزهای دیگری است، مسأله سبک زندگی امروز مشرق زمین را معلول مدرنیته غربی و  آنچه به‌عنوان تجدد وارد شده است دانست و ابراز داشت: مدرنیته معلول کار فکری و فرهنگی بوده است.

ریاست قوه قضاییه با اشاره به این‌که کشورهای غربی عامدانه خواستند که اندیشه‌های مدرنیته را به مشرق زمین تحمیل کنند، بیان داشت: باید اعتراف کنیم که تعامل فرهنگی بین ملل موجب تأثیر و تأثر است اما اگر گمان کنیم که کشورهای غربی هیچ تعمدی نداشته‌اند، خطای بسیار بزرگی است.

وی با بیان این‌که انگلیس در بیش از دو قرن سلطه بر هند، زبان مردم آنجا را به انگلیسی تغییر داد و تحمیل کرد، ابراز داشت: در زمان طاغوت تلاش می‌کردند که به بهانه‌های واهی زبان ما را به لاتین تغییر دهند.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه اشاره مقام معظم رهبری به شبیخون فرهنگی را مسأله حقی دانست و افزود: متأسفانه در دوره اصلاحات کسانی این حرف را برنتافتند و به‌دنبال این بودند که شبیخون فرهنگی را به طرف یک تعامل طبیعی تفسیر کنند.

آیت‌الله آملی لاریجانی شبیخون فرهنگی را دارای دو وجه «ظاهر و تجلیات» و «بنیان‌ها» ارزیابی کرد و با اشاره به این‌که حجاب که درحال تحمیل شدن بر زنان است و پوشش جوانان مربوط به وجه ظاهر این شبیخون است، بیان داشت: مدرنیته با مبانی فکری و فلسفی هم همراه است.

ریاست قوه قضاییه فردگرایی را یکی از اصولی‌ترین حرف‌های مدرنیته دانست و ابراز داشت: در فردگرایی، هر فرد یک واحد مستقل است و خودش سیر و غایت زندگی خود را انتخاب می‌کند.

وی گفت: در دوره اصلاحات عده‌ای می‌نوشتند که ما ارزشی برای مردم تعیین نمی‌کنیم، خودشان تعیین می‌کنند و دولت‌ها چه‌کاره‌اند که دخالت کنند، لذا تز بی‌طرفی از همانجا نشأت گرفت.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه عقلانیت مدرنیته را عقلانیت ابزاری و محاسبه‌گر دانست و با تأکید بر این‌که نمی‌توانیم دائما جوانان را به بحث‌های نظری و فکری مشغول کنیم، گفت: کار بسیار مهم‌تر این ست که ما باید در جهات عملی هم کار کنیم، راه را نشان دهیم و نحوه حیات مؤمنانه و زندگی‌مان را عرضه کنیم.

ریاست قوه قضاییه با بیان این‌که عقلانیتی که قرآن مطرح می‌کند ابزاری نیست بلکه دائما کسانی که تعقل می‌کنند را ستایش می‌کند و آنها را مخاطب قرار می‌دهد.

وی از اهمیت بازگشت به حیات مؤمنانه و عقلانیتی که قرآن تصویر می‌کند، سخن گفت و ابراز داشت: ما در کنار بحث‌های علمی و تحقیقات، باید مؤمنین و جوانان را به داشتن حیات طیبه قرآنی و عقلانیتی که قرآن تعقیب می‌کند و ریشه آن توحید است، دعوت کنیم.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه با اشاره به این‌که در دنیایی زندگی می‌کنیم که ارتباطش با بیرون قابل قطع کردن نیست، گفت: فیلم‌‌ها با هجمه‌های فرهنگی و رمان‌ها به کشور می‌آید که از مظاهر و روبنایی است و باید در مقابل حیات مدرنیته، حیات طیبه قرآنی را مطرح کنیم.

آیت‌الله آملی لاریجانی بیان داشت: حکومت‌هایی سرکار هستند که ظاهرشان دموکراسی اما باطنشان زورمداری است زیرا بسیاری از مردم آنها کاری به آینده‌شان ندارند بطوریکه زمانی در آمریکا بیست و پنج درصد مردم واجد شرایط در رأی گیری شرکت کرده بودند که درواقع کاری به سرنوشتشان ندارند.

ریاست قوه قضاییه گفت: یکی از انتقادات به مدرنیته این است که یک نوع استبداد و قدرت مطلقه‌ نرم را به‌وجود می‌آورد که ریشه‌اش فردگرایی لیبرالی است که انسان بگوید من به سرنوشت دیگری چه‌کار دارم، راه خودم را می‌روم و موجب شده که آحاد مردم از هم جدا شوند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + = 8