آیت‌الله مکارم شیرازی در مدرسه فیضیه قم:حرف‌های دشمنان را با منطق صحیح و مودبانه در هم می‌کوبیم

یکی از مراجع تقلید قم با اشاره به هجمه‌های دشمنان نسبت به اسلام گفت: با منطق صحیح و مودبانه حرف‌های دشمنان را در هم می‌کوبیم چرا که منطق آنها بسیار ضعیف بوده و منطق اسلام بسیار قوی است.

خبرگزاری فارس: حرف‌های دشمنان را با منطق صحیح و مودبانه در هم می‌کوبیم

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت الله ناصر مکارم شیرازی صبح امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه که در تالار اجتماعات مدرسه فیضیه برگزار شد اظهار داشت: حادثه دلخراشی در اتوبان قم واقع شد و برای شادی روح آن عزیزان و برای تسلی به بازماندگان همه با همه سوره حمد را قرائت کنیم.

وی تاکید کرد: امیدواریم که مسئولان تدبیرهایی بیاندیشند که دیگر چنین حوادثی تکرار نشود.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه حوزه علمیه یادگار صدها سال تلاش علمای گذشته است بیان کرد: می‌گویند حوزه علمیه را آیت الله حائری تاسیس و آیت الله بروجردی آن را تکمیل کرد ولی حوزه‌های علمیه از حدود یک‌هزار سال قبل به وسیله علمای بزرگ تاسیس شد و در این راه چه تلاش‌ها و کوشش‌هایی صورت گرفت.

وی با اشاره به شهدا راه حوزه‌های علمیه تصریح کرد: حوزه‌های علمیه به وسیله خون این شهدا سامان یافت و نهال برومندش آبیاری شد و سعی کنیم این میراث بزرگ را حفظ کنیم و چیزی بر آن بیافزاییم و به نسل‌های آینده آن را منتقل کنیم.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به حدیثی از نبی مکرم اسلام تاکید کرد: تمام خیرات از علم سرچشمه می‌گیرد و تمام بدبختی‌ها از جهل است و هر خیری به جامهه و فردی برسد از علم و دانش سرچشمه می‌گیرد.

وی ادامه داد: پیامبر اکرم در حدیث دیگری نظام ارزشی اسلام را روشن کرده است و کسانی که سهم بیشتری از علم و دانش داشته باشند قیمت و ارزش‌ آنها از نظر پیامبر اسلام والاتر است و آنهایی که سهم کمتری دارند قیمتشان پایین‌تر است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به حدیث دیگری از محمد مصطفی(ص) اظهار کرد: وجود یک عالم از هزار عابد برای شیطان سخت‌تر و سنگین‌تر است، زیرا آنهایی که دارای علم هستند موجب هدایت دیگر افراد می‌شوند.

وی ادامه داد: مهم‌ترین وظیفه طلاب در سال تحصیلی این است که به فراگیری دروس و تهذیب اخلاق اهتمام داشته باشند، باید به صورت عمقی سرمایه‌های علمی خود را ارتقا داده و در کنار آن به مسئله تهذیب نفس توجه داشته باشند.

آیت الله مکارم شیرازی بیان کرد: در دیگر مراکز شاید برای بالاتر رفتن سطح علم تلاشی صورت گیرد، ولی برای تهذیب نفوس کمتر تلاشی صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد: در حوزه‌های علمیه دارای سنت‌هایی هستیم که باید حفظ شود و نباید این سنت از بین رفته و فرهنگ دانشگاهی جایگزین آن شود، فرهنگ حوزه فراتر از اینها است و حوزه علم را برای علم می‌خواهد و در حوزه‌های علمیه مدرک گرایی جایی نداشته است.

آیت الله مکارم شیرازی بیان کرد: ارتباط بین استاد و شاگرد یک رابطه عاطفی است و مثل رابطه پدر و فرزند است و این رابطه عاطفی باید حفظ شود.

وی آشنا بودن زمان و مکان از سوی طلاب را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید بدانیم در دنیایی زندگی می‌کنیم که از جنبه‌های سیاسی، نظامی، فرهنگی و… نسبت به اسلام هجمه‌های فراوان وجود دارد، از یک سو مسلمانان را به جنگ در سوریه و دیگر مکان‌ها تهدید می‌کنند و از طرف دیگر ماهواره‌ها و رسانه‌ها مشغول شبهه افکنی و تزریق فساد اخلاقی در روح و فکر جوانان هستند برای اینکه روحیه دینی آنها را تضعیف کنند.

این مرجع تقلید تصریح کرد: بدون اینکه حالت انفعالی بگیریم باید منطق اسلام را تبیین کرده، به شبهات پاسخ داده و جلوی عوامل فساد را بگیریم؛ البته حوزه‌های علمیه سهمی دارند و وزارت ارشاد، دولت، رسانه ملی و دیگر نهادها در مبارزه با هجمه‌های داخل و خارج مسئولیت دارند و جنبه علمی بر عهده حوزه‌های علمیه است.

وی ادامه داد: با منطق صحیح و مودبانه حرف‌های دشمنان را در هم می‌کوبیم چرا که منطق آنها بسیار ضعیف بوده و منطق اسلام بسیار قوی است.

آیت الله مکارم شیرازی اضافه کرد: در کنار دروس دینی باید شبهات روز بررسی شده و گروهی در مدیریت حوزه علمیه شبهات را از تمام بخش‌ها جمع‌آوری کرده و در اختیار اساتید قرار دهند و اساتید در کنار بحث‌های علمی آنها را مطرح کرده و جواب‌های آن را در اختیار طلاب قرار دهند.

وی تاکید کرد: شبهات و مفاسد اخلاقی ولو جنبه دینی دارد ولی به آسانی تبدیل به مسائل سیاسی شده و نظام را آسیب پذیر می‌کند و نباید اجازه دهیم کمترین خدشه‌ای در نظام اسلامی ما از طریق این شبهه افکنی‌ها در نشر این مسائل حاصل شود.

این مرجع تقلید با بیان اینکه باید در تمام حوزه‌های علمیه همکاری عمومی داشته باشیم گفت: حوزه باید یکپارچه بوده و اساتید، شاگردان، مدیریت و شورای عالی همه باید به صورت یک واحد مستقل کار کنند، ما مستقل از دولت هستیم ولی از دولت‌های صالحه و نظام حمایت می‌کنیم.

وی ادامه داد: استقلال حوزه‌های علمیه افتخاری بوده است که از قدیم الایام وجودداشته است که باید این افتخار حفظ شده و به آیندگان سپرده شود.

آیت الله مکارم شیرازی گفت: بخش بخش شدن در حوزه علمیه به مصلحت نیست، با همکاری افراد آگاه از اساتید و از مدیریت حوزه علمیه، اساسنامه‌ای تنظیم کرده‌ایم؛ برای اساتید یک مجمع شکل گرفته و به زودی پایه‌های اصلی آن نهاده خواهد شد و خواهیم دید وحدت و انسجام در حوزه چقدر آثار خوبی دارد.

وی با تاکید بر اینکه نباید حوزه را سیاسی کنیم گفت: منظور این نیست که ما در سیاست وارد نیستیم، باید نظارت را در مسائل سیاسی داشته باشیم ولی اینکه بخواهد کار حوزه سیاسی بوده و مسائل علمی و آموزشی تحت تاثیر مسائل سیاسی باشد صحیح نیست چرا که اصل کار ما توسعه و حفظ علم، اخلاق و حمایت از نظام داریم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + = 13