آیت الله مکارم شیرازی: ایجاد سوء ظن و بدبینی در جامعه گناه کبیره است

IMAGE634950696518281250
حضرت آیت الله مکارم شیرازی ایجاد سوء ظن و بدبینی در بین جامعه و مردم و افشاء سر را از گناهان کبیره دانست و صبر در برابر مشکلات، مدار کردن با مردم و امر به معروف و نهی از منکر را از وظایف مهم مؤمنان ذکر کرد.حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در آغاز درس خارج فقه خود که با حضور طلاب و روحانیان در مسجد اعظم قم برگزار شد، با تبریک میلاد حضرت امام رضا(ع) و با استناد به حدیثی از آن حضرت به بیان نکات اخلاقی پرداخت.

این مرجع تقلید با بیان نشانه های مؤمن واقعی بر اساس روایت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) خاطرنشان کرد: اگر صفت ستار العیوب بودن خداوند نبود همه با هم دشمن می شدند، فرد مؤمن و مسلمان نیز باید از افشای اسرار و عیوب دیگران اجتناب کند و البته این مساله منافاتی با موضوع مهم امر به معروف و نهی از منکر ندارد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بیان داشت: پرهیز از آزار و اذیت مؤمن و بردن آبروی افراد از دیگر مسائل مهمی است که فرد مسلمان و مؤمن باید به آن توجه کند، چراکه ریختن آبروی مسلمان و مؤمن از گناهان کبیره است.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ایجاد سؤ ظن و بدبینی در بین مردم و جامعه را از دیگر گناهان کبیره دانست و تصریح کرد: یکی از مصادیق افشاء سر اشاعه فحشا در جامعه است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی مدارا کردن با مردم را از دیگر شاخصه ها و ویژگی های مؤمنان دانست و تصریح کرد: اگر انسان از فردی بد رفتاری دید نباید مقابله با مثل کند و در صدد تلافی بر بیاید، حضرت رسول(ص) نیز بدرفتاری های زیادی را دید اما ایشان تحمل کرد و همین مساله نیز سبب پیشرفت دین و اسلام شد. ما هم در مسند ارشاد مردم باید مساله مدارا کردن را مورد توجه قرار دهیم.

این مرجع تقلید صبر در برابر مشکلات و بلایا را از دیگر ویژگی های مؤمنان دانست و یادآور شد: ائمه طاهرین(ع) با وجود این که در سختی و مشقت بودند اما صبر کردند؛ دنیا مشکلات بسیاری دارد مهم این است که انسان آستانه تحمل و صبر خود را بالا ببرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی که هر هفته در ابتدای درس روز چهارشنبه خود گریزی نیز به مسائل سیاسی و تحولات مهم بین المللی و منطقه ای می زند، در درس خارج امروز خود با توجه به ضیق وقت، اظهار نظر درباره مسائل سیاسی مهم جهان اسلام و کشور را به فرصتی دیگر موکول کرد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 9 = 14