امام رضا (علیه السلام) بنیان گذار اندیشه ی حاکمیت ولایت بودند.

ایت الله سید احمد علم الهدی امام جمعه مشهد مقدس و عضوهئت امناء اتاق فکر تبلیغ

ایت الله سید احمد علم الهدی امام جمعه مشهد مقدس و عضوهئت امناء اتاق فکر تبلیغ

 

 

بعد از شهادت امام هشتم این بینش بین مردم ایجاد شد که تابع هیچ حکومتی جز حکومت ولایت نباشند. و همین امر باعث شد رفتار خلفای بنی عباس با امامان بعد از ایشان بسیار سرسختانه و سرکوب گرانه باشد. چون بیداری مردم نسبت به آموزه های امام رضا (علیه السلام) به جایی رسید که هیچ جریانی با سیاست نیرنگ نمی توانست خود را بر مردم تحمیل کند….آیت الله علم الهدی عضو هیات امنای اتاق فکر تبلیغ در جشن دهه ی کرامت در مهدیه مشهد بعد از تبریک این ایام فرخنده در عظمت مقام امام رضا (ع) بیان داشتند: در بین تمام معصومین دو معصوم از سوی رسول اکرم (ص) “بضعه” نامیده شدند، اول حضرت زهرا(س) و بعد امام هشتم(ع) که فرمودند: بضعه ی من در سرزمین خراسان دفن می شود. ایشان حتی برای امام حسین(ع) تعبیر بضعه نداشتند و فرمودند حسین از من و من از حسینم.

عضو هیات امنای اتاق فکر تبلیغ در تشریح کلمه بضعه افزودند: بضعه در ترجمه ها به پاره ی تن ترجمه شده اما بضعه در اصل به معنی بضاعت و سرمایه است و آن بخش از وجود انسان که سرمایه اش است بضعه است. برای مثال در بدن انسان کبد و قلب بضعه اند. اینکه رسول الله(ص) این دو عزیز را بضعه نامیدند به این علت است و ایشان فرمودند سرمایه ی وجود من فاطمه(س) است و بخشی از وجود من در سرزمین خراسان دفن می شود.
آیت الله سید احمد علم الهدی دربیان علت این تعبیر از پیامبر اکرم(ص) تاکید کردند: بعد از رحلت پیامبر(ص) انحراف رهبری از خط امامت به نقطه ای رسید که به عنوان یک اصل تثبیت شد با گذشت ۷۰ روز از جریان غدیر و نصب امیر المومنین(ع) به عنوان وصی و جانشین پیامبر(ص) در ثقیفه بنی ساعده خلیفه انتخاب شد  وفرمان رسول خدا(ص) زیر پا نهاده شد، این مطلب به عنوان یک مسئله قطعی برای مسلمین جا افتاد و اگر این روال ادامه پیدا می کرد این انحراف قطعی جزء دین می شد. حضرت فاطمه زهرا(س) در مقابل این جریان انحرافی ایستادگی کردند که اگر اینگونه نبود جریان در مسیر قطعی اسلام قرار میگرفت.
عضو هیات امنای اتاق فکر تبلیغ در ادامه افزودند: اسلام را رسول اکرم(ع) پیامبری کردند اما تثبیت آن در سایه ی مبارزات علی(ع) بود، پس اگر علی نبود رسالت بیمعنی بود اما اگر زهرا(س) نبود که این مجاهدت ها باعث شود اسلام ناب محمدی علی وار پابرجا گردد آمدن محمد(ص) و علی(ع) هم بیمعنی بود لذا رسول اکرم(ص) از فاطمه(س) به عنوان بضعه تعبیر  کردند.
آیت الله علم الهدی در بیان علت این تعبیر از پیامبر اکرم(ص) برای امام رضا(ع) افزودند: دقیقا همین نقش حضرت زهرا(س) را امام رضا(ع) داشتند،بعد از ایجاد جریان انحرافی د رخط ولایت و امامت و اینکه مردم حاضر به هزینه در مقابل عدل علی(ع) نشدند جریان حکومت و مدیریت اسلام در مسیر شیطانی بنی امیه و بنی عباس قرار گرفت. تا قبل از مامون خلفا همگی سعی بر سرکوبی عزیزان پیغمبر داشتند که این باعث شد مظلومیت اهل البیت(ع) عمق اسلام را در دل ها و اندیشه ها بیشتر کند اما مامون تصمیم گرفت عکس این عمل را انجام دهد و دست به فتنه دیگری بزند که اگر این فتنه سر می گرفت ریشه تمام مسائل فکری و اعتقادی دین از بین می رفت.

عضو هیات امنای اتاق فکر تبلیغ در تشریح فتنه مامون و پاسخ امام(ع) بیان کردند: مامون دو کارکرد را دنبال می کرد، اول یرای اسلام ومعارف دینی رقیب آورد و دستور داد کتب فلسفه ی یونان به عربی ترجمه و ترویج شود. دوم با توطئه ای امام رضا(ع) را ازمدینه ب خراسان آورد تا اول امام(ع) را به خلافت برساند و خود ولیعهد ایشان باشد و بعد با کشتن ایشان با رسیدن خلافت و امامت به مامون جریان امامت به عنوان تداوم حاکمیت وحی از بین برود. که این دو شگرد توسط امام رضا(ع) نقش بر آب شد وبه همین علت بود که رسول اکرم(ص) از امام رضا(ع) به عنوان بضعه تعبیر کردند.

آیت الله علم الهدی در قسمت دیگری از سخنان خود افزودند: مامون برای اینکه جریان امامت را کنترل و منحرف کند خود را شیعه نامید و برای اثبات خلافت امام علی(ع) جلسات و مبحثات  به راه می انداخت تا بتواند شیعه را به عنوان یک جریان اعتراضی ضد حکومتی در دست بگیرد تا اینکه امام رضا(ع) با بیان حدیث سلسله الذهب در دروازه ی نیشابور و بیان “انا من شروطها” نه “علی من شروطها” تاکید کردند که هر کسی میخواهد نظام توحیدی تشکیل بدهد باید به سراغ من بیاید نه علی(ع)چون مامون می خواست مردم را به حضرت علی(ع) ارجاع دهد.

عضو هیات امنای اتاق فکر تبلیغ در پایان سخنانشان تاکید کردند: امام هشتم(ع) در بین مردم بصیرت افزایی کردند و این تفکر را بین مردم ایجاد کردند که هر حاکمیت جز حاکمیت الهی حاکمیت شرک است،تا حاکمیت الهی نباشد توحید کامل نیست. این بصیرت از آن روز در شیعه تداوم یافت تا با عنوان انقلاب مقدس اسلامی ما بروز پیدا کرد و اسلامی تشکیل شد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + 5 =