تشریح فعالیت‌های مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) مشهد

حجت الاسلام حسین رجایی خراسانی  استاد حوزه و دانشگاه ، عضو هیئت امناءاتاق فکر تبلیغ مسئول  مرکز فقهی ائمه اطهار ع

حجت الاسلام حسین رجایی خراسانی استاد حوزه و دانشگاه ، عضو هیئت امناءاتاق فکر تبلیغ مسئول مرکز فقهی ائمه اطهار ع

مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهم السلام) مشهد طی گزارشی، برنامه‌ها و فعالیت‌های این مرکز را تشریح نمود.

 حجت الاسلام حسین رجایی خراسانی استاد حوزه و  عضو هیئت امناءاتاق فکر تبلیغ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، با اشاره به این که مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهم السلام)، با مساعدت مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (ره) در مکان فعلی از سال ۱۳۷۹ ه.ش راه‌اندازی شد، گفت: تدریس سه درس رسائل، مکاسب و کفایه به عنوان پایه اجتهاد، مورد تأکید قرار گرفت و با حدود ۳۵ طلبه آغاز به کار کرد.

وی یادآورشد: از ۳ سال گذشته تعداد دروس بیشتر شده و حواشی و نظرات برخی از علما، همانند امام راحل، سید ضیاء، کمپانی و … نیز در قالب جزوات تدریس می‌شود.

مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهم السلام) در ادامه با بیان اینکه در کنار استاد اصلی، اساتید ناظر نیز هستند که بر روند تحصیلی طلاب نظارت دارند، گفت: مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (ره) بر اظهار نظر طلبه برای موضوع مورد مباحثه، تأکید داشتند.

عضو هیئت امناءاتاق فکر تبلیغ با اشاره به اینکه طلاب این مرکز، می‌بایست در مورد مباحث آموزشی خود جزوه تحقیقی ارائه دهند، اظهارداشت: مقالات ارائه شده نیز که به صورت اختیاری تدوین می‌شود، ارزیابی و تقدیر می‌گردد.

حجت الاسلام و المسلمین رجائی خراسانی با بیان این که   طلاب این مرکز از ساعت ۷ تا ۱۱ صبح درس دارند و برخی نیز تا ساعت ۱۳ در این مرکز، به تحصیل اشتغال دارند، ابرازداشت: علاوه بر دروسی مانند قواعد فقهیه، درایه، رجال و …، دروس فلسفه، تفسیر و عقاید که از سوی مرکز مدیریت حوزه علیمه خراسان ارائه شده، در این مرکز تدریس می‌شود، تاخیر و غیبت طلاب در دروس نیز، در نمره نهایی آنان تاثیرگذار خواهد بود.

مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهم السلام) یادآورشد: علاوه بر امتحاناتی که از سوی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان تعیین شده است، هر ماه، از طلاب این مرکز امتحانات کتبی جداگانه‌ای هم گرفته می‌شود.

 عضو هیئت امناءاتاق فکر تبلیغ در ادامه با اشاره به تحصیل طلاب این مرکز در ۶ درس رسائل، ۶ درس مکاسب و دو درس کفایه، ابرازداشت: ۳۰ طلبه خارج خوان، با فعالیت ۲۵ استاد ناظر و ۱۵ استاد، حضور دارند.

مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهم السلام) با اشاره به فعالیت طلاب مقطع خارج در این مرکز، توضیح داد: طلاب مقطع خارج کسانی هستند که از سوی اساتید این مقطع به این مرکز معرفی شده‌اند و در این مکان، زیر نظر اساتید ناظر معرفی شده از سوی اساتید خارج فقه و اصول، مباحثه می‌کنند.

وی با بیان این که در سال تحصیلی کنونی، دروس شش نفر از اساتید خارج فقه و اصول در این مرکز مباحثه می‌شود، گفت: هر استاد، ۵ نفر از شاگردانش را به این مرکز معرفی می‌کند و آن افراد می‌توانند از امکانات این مکان استفاده و تحت نظارت استاد ناظر، به مباحثه  بپردازند.

مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تأکید بر نظم و انضباط تحصیلی طلاب، این مرکز، افزود: حتی نسبت به تأخیر اساتید اهتمام داشته و به صورتی محترمانه، تذکر داده می‌شود.

 عضو هیئت امناءاتاق فکر تبلیغ با بیان این که کتاب‌های درسی اصلی و جزوات حواشی با هزینه این مرکز در اختیار طلاب قرار می‌گیرد، یکی از کارهای بسیار مهم در کتابخانه این مرکز را دارا بودن حدود شش هزار جلد کتاب، تکثیر جزوات درسی و حواشی علمای گذشته عنوان و خاطر نشان کرد: معتقدیم، طلاب باید با امکانات آموزشی روز آشنا باشند و از فضای مجازی برای رشد تحصیل خود بهره‌مند شوند.

حجت الاسلام و المسلمین رجائی خراسانی افزود: در حال حاضر،  ۸ استاد، ۱۸ استاد ناظر، ۶۲ طلبه سطح ۲ و ۳ و ۳۰ طلبه مقطع خارج در این مرکز تحصیل می‌کنند که در سال تحصیلی جدید، ۵ نفر طلبه مقطع خارج به این آمار اضافه خواهند شد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 + = 7