پاسخ شیخ الازهر به اتهامات علیه شیعه

دکتر احمد الطیب شیخ الازهر، در دیدار با گروهى از علماى شیعه و اهل سنت لبنان، بر ضرورت وحدت اسلامى تأکید کرد و از رساله خود در رد اتهام علیه شیعه سخن گفت.

به گزارش سرویس بین‌الملل مرکز خبر حوزه، وى در دیدار هیأتى از تجمع علماى مسلمین لبنان ابراز داشت: از این دیدار مبارک بسیار خرسندم؛ اهمیت این دیدار در این است که موجب همبستگى و اتحاد مسلمانان مى‌شود.

وى افزود: الازهر در گذشته رهبرى وحدت اسلامى را به عهده داشته و مهم‌ترین اهداف ما پس از به‌دست‌گرفتن امور، تلاش براى ایجاد صلح در میان قبطیان و مسلمانان و هم‌چنین تلاش براى ایجاد صلح در جهان اسلام و عرب و برقرارى وحدت در میان سنى و شیعه بوده است.

غرب بر ضد اسلام متحد، است اما ما متفرق شده‌ایم!

شیخ الازهر با بیان این‌که اسباب وحدت در میان مسلمانان وجود دارد، خاطرنشان کرد: هیچ دلیلى براى تفرقه در میان مسلمانان وجود ندارد. غرب و صهیونیسم توانسته‌اند بر ضد دشمن واحد خود یعنى اسلام متحد شوند؛ در حالى که اسباب وحدت در میان ما وجود دارد و اسباب اختلاف در میان آن‌ها بسیار است، اما آن‌ها علیه ما به اتحاد رسیده‌اند و ما متفرق شده‌ایم! واقعاً در این شرایط اختلاف چه معنایى دارد؟!‌

احمد الطیب با تصریح به این‌که قرآن دیگرى نزد شیعیان وجود ندارد، اظهار داشت: صلح میان مسلمانان تنها با آشتى میان علماى اهل سنت و شیعه ممکن است. ما توانستیم میان علماى مسیحى و سنى اتحاد و دوستى برقرار کنیم، اما چرا نمى‌توانیم علماى سنى و شیعه جهان را با یکدیگر متحد سازیم؟!

وى تصریح کرد: ما نیازمند تلاش‌هاى شبانه‌روزى هستیم و من به تجمع علماى مسلمین خوش‌بین هستم و اخلاص را در چهره‌هاى‌شان مى‌بینم.

شیخ الازهر با بیان این‌که اختلاف بین مذاهب امرى طبیعى است، گفت: اختلاف میان اهل سنت و شیعه ملاک خروج از اسلام نیست و مسایل اختلافى نباید بهانه‌اى براى تکفیر یکدیگر باشد.

اسرائیل مخالف قدرت داشتن مسلمانان است

وى ابراز داشت: اسرائیل هیچ‌کس را در این منطقه رها نخواهد کرد و شیعه و سنى براى او فرقى نمى‌کند. او مى‌گوید که هرقدر مى‌خواهى درباره ایمان صحبت کن، اما حق ندارى قدرت داشته باشى!

احمد الطیب ادامه داد: ما به اتحاد میان امت اسلام حتى با اباضیه و زیدیه نیاز داریم و معتقدیم چیزى که باعث خروج از اسلام مى‌شود، انکار چیزهایى است که ما را وارد آن کرده است.

به‌خاطر زیارت قبور مى‌گویند که مشرک شده‌ایم!

وى تلویحا روش فرقه ضاله وهابیت را زیر سؤال برد و گفت: ما نیز در گذشته آماج تکفیرها بوده‌ایم و هم‌چنان از آن رنج مى‌بریم. درباره ما مى‌گویند که مشرک شده‌ایم، زیرا به زیارت قبور رفته و اولیا را تعظیم مى‌کنیم!

خاطرنشان مى‌شود، شیخ احمد الزین رئیس هیأت امناى تجمع علماى مسلمین لبنان نیز در این دیدار، مواضع و اظهارات شیخ الازهر در این دیدار را ستود و گفت: مصر از دهه شصت این تلاش‌ها را آغاز کرده و در این راستا مجله «رساله الإسلام» را منتشر نموده است.

وى افزود: ما خود امتى واحدیم و قبله، قرآن، پیامبر و حج واحدى داریم. ما که بر یک کشتى سواریم، چرا باید تفرقه داشته باشیم؟! اگر از حقیقت امور آگاهى یابیم، درمى‌یابیم که وحدت اساس همه‌چیز است.

وى ادامه داد: مشکل این است که اتحاد و هماهنگى میان نخبه‌ها و علما به سطح عامه مردم راه نیافته است. البته مأموریت ما این نیست که فقط متحد شویم،‌بلکه باید بیندیشیم که چگونه این اتحاد را به یک عمل برنامه‌ریزى‌شده تبدیل کنیم.

حجهالاسلام والمسلمین حسان عبداللّه، رئیس هیأت مدیره تجمع علماى مسلمین لبنان هم در این دیدار به کنفرانس صهیونیستى هرتزیلیا اشاره کرد که در آن ایجاد فتنه در میان مسلمانان، راه اصلى براى حفظ اساس رژیم اسرائیل است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + = 13