افتخار حوزه‌های علمیه دفاع جدی از فرهنگ دینی است

 farjam_l_143482

مدیر اجرائی حوزه علمیه خراسان گفت: انسان‌ها از ابتدای تاریخ در خصوص «فرهنگ و ضدفرهنگی» با یکدیگر نزاع داشته‌اند و امروز هم این موضوع ادامه دارد. به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، از مشهد حجت الاسلام و المسلمین فرجام صبح امروز در آیین افتتاح مدرسه علمیه الزهرا (سلام الله علیها) خواهران دِلوئی گناباد با اشاره به هفته دفاع مقدس و آغاز سال تحصیلی ۹۳-۹۲، ابرازداشت: قرآن کریم جنگ هابیل و قابیل را جنگ فرهنگ عنوان کرده است.

وی افزود: در واقع فرهنگ و تهاجم فرهنگی، درگیری و نزاعی تاریخی است که بین انسان‌ها اتفاق افتاده و می‌افتد.

دبیر شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان، خطاب به طلاب علوم دینی گفت: طبق فرمایش امیرالمومنین (علیه السلام) که درگیری حق و باطل و دفاع از دین و آموزه های دینی را امری دانسته اند که در طول تاریخ وجود داشته است، اظهارداشت: حوزه علمیه باید در این زمینه برای تربیت سربازان و تقویت جبهه فرهنگی، وظیفه خود را به خوبی ایفا کند.

وی با بیان اینکه حوزویان از ابتدا مدافع جدی فرهنگ دینی بوده و این امر، افتخار حوزه های علمیه بوده است، به مناظرات مرحوم شیخ مفید(ره) در بغداد، در اوایل قرن پنجم هجری اشاره و خاطر نشان کرد: در آن دوران، متعصبین منحرف از دین، به کتابخانه ۸۰ هزار جلدی ایشان حمله و آن را به آتش کشیدند.

حجت الاسلام و المسلمین فرجام، وضع امروز کشورهایی مانند سوریه را تکرار تاریخ و تجربه تاریخی نبرد فرهنگ و ضدفرهنگ دانست و گفت: حوزه های علمیه باید به عنوان پایگاه های فرهنگی دفاع از دین و مقدسات از سوی مسلمانان و مؤمنان تقویت شوند.

وی با بیان این که طلاب علوم دینی باید متناسب با نیاز جامعه تحصیل کنند و افراد بیشتری متقاضی ورود به حوزه علمیه باشند، افزود: با توجه به برگزاری محافل و مجالس ویژه بانوان، حوزه علمیه خواهران باید متقاضیان بیشتری داشته و طلاب خواهر در ترویج و تعمیق آموزه‌های دینی برای بانوان جامعه، نقش مؤثرتری داشته باشند.

وی با اشاره به مدارس موقوفه‌ای مانند عباسقلی خان، شاملو، خیرات خان، میرزا جعفر و … در مشهد، گفت: باید همت بسیار بالایی برای رشد تحصیل در حوزه علمیه باشد و این امر می‌تواند با احیاء سنت‌های دینی مانند وقف، زودتر محقق شود.

دبیر شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان، با بیان این که خیرین و واقفین در عالم پروری و کسب علم و دانش شریک هستند و «وقف» مصداق صدقه جاریه است،‌ اعلام کرد: طرح خیرین مدرسه ساز حوزوی از برنامه‌هایی است که در دست اقدام می باشد تا در این زمینه نیز حرکتی برای مدرسه سازی در حوزه های علمیه انجام شود.

وی تصریح کرد: مدرسه علمیه بر عالم پروری قوام  می‌گیرد و باید با تلاش مسئولین این امر محقق شود.

مدیر اجرائی حوزه علمیه خراسان تأکید کرد: طلاب علوم دینی می باید برای تبلیغ دین و عمل به آیه «نفر» به حوزه علمیه شهرستان خود برگردند و بازدهی فرهنگی و تبلیغی داشته باشند.

گفتنی است؛ در این مراسم که با حضور امام جمعه، فرماندار، تعدادی از مسئولین شهر گناباد و روحانیون و طلاب خواهر در مدرسه علمیه الزهرا (سلام الله علیها) دلوئی گناباد برگزار شد، فاز اول ساختمان این مدرسه با زیربنای سه هزار مترمربع در سه طبقه توسط مدیر اجرائی حوزه علمیه خراسان افتتاح شد.

در حال حاضر ۳۰ طلبه خواهر در این مدرسه علمیه  به تحصیل علوم دینی اشتغال دارند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 + = 10