عضو شورای شهر مشهد: بخشی از بودجه‌های فرهنگی شهرداری مشهد هدر رفته است/ مرتضوی گفت زندگی سبکبالی دارم

علی اصغر لطفی

 حجت‌الاسلام علی اصغر لطفی در سالن جلسات خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگاران  اظهار کرد: مشهد شهری فراملی است و لازمه‌ مدیریت چنین کلانشهری اسلامی، قرار گرفتن مدیری ملی در راس آن است زیرا در غیر این صورت با مشکل مواجه می‌شود.

لطفی در مورد انتخاب شهردار مشهد گفت: در گزینه‌های ملی، ابتدا از شخصیت‌هایی چون محمود احمدی نژاد و سعید جلیلی شروع کردیم تا به گزینه‌های نهایی رسیدیم، افرادی که معرفی شدند باید دارای شاخص‌های تعیین شده می‌بودند و برنامه آنها برای اداره کلانشهر مشهد گرفته شد و در نهایت با انتخاب صولت مرتضوی فردی مناسب برای این سمت در نظر گرفته شد، مذاکرات با ایشان ابتدا به صورت غیرعلنی انجام شد و در نهایت اعضا به این نتیجه رسیدند که در جلسه علنی شورای شهر مشهد اسم ایشان به رای گذاشته شود و تقریبا در همان جلسه اعضا در مورد ایشان به توافق نهایی رسیده بودند.

صولت مرتضوی به عشق امام رضا(ع) شهرداری مشهد را پذیرفت

عضو کمیسیون اقتصادی شورای شهر مشهد با بیان اینکه مرتضوی در سمت‌های مختلفی ایفای نقش کرده است عنوان کرد: اگر مشکلات قانونی انتقال از قوه مجریه به قوه قضائیه حل می‌شد، احتمالا آقای مرتضوی سمتی در این رده را قبول می‌کردند، اما بهرحال بعد از ارائه پیشنهاد به ایشان، به عشق امام رضا(ع) این مسئولیت را قبول کرد و از همان ابتدا نیز گفت از لحظه‌ای که سمت شهرداری مشهد را قبول کند به دلیل اینکه زندگی بسیار سبکبالی دارد، بلافاصله با خانواده‌اش در مشهد مستقر می‌شود و در حال حاضر نیز منتظریم تا حکم ایشان از سوی وزارت کشور ابلاغ شود تا کار خود را آغاز کند.

لطفی افزود: شهردار جدید مشهد دارای تمام شاخص‌های مدنظر اعضای شورای شهر مشهد است.

وی با اشاره به انتقاداتی که در ارتباط با مدرک تحصیلی مرتضوی مطرح شده عنوان کرد: مدیریت یک هنر است، یک مدیر شایسته باید بتواند نیروهای خود را در همه ابعاد به خوبی به کار بگیرد، بنابراین بیشتر از اینکه به مدیر تحصیل کرده نیاز باشد انتخاب مدیر با عملکرد خوب در گذشته مد نظر بود، از سوی دیگر تصدی‌گری در هر مقام اجرایی در دولت، بر اساس قانون، به نوعی گذراندن یک مقطع تحصیلی محسوب می‌شود و آقای مرتضوی به دلیل سوابق اجرایی بالا به لحاظ قانونی نیز از این لحاظ مشکلی ندارند، البته معیار انتخاب افراد شایسته برای جایگاه‌های مهم و حساس مدرک تحصیلی نیست بلکه عملکرد گذشته‌ آنها است، زیرا شهردار باید دیدی وسیع داشته و در همه‌ ابعاد مختلف مسائل شهری برنامه داشته باشد و خوشبختانه آقای مرتضوی از این لحاظ مورد تائید است.

بودجه فرهنگی شهرداری مشهد در سال‌های قبل هدر رفته است/ برخی المان‌ها پیامی را منتقل نمی‌کنند

لطفی با بیان این که معضلات زیادی در مشهد داریم گفت: بخش عمده‌ای از بودجه‌های فرهنگی در سال‌های گذشته هدر رفته است که از آن جمله ساخت و استقرار برخی بناها و نمادهای شهری است که هیچ پیامی ندارد.
عضو شورای شهر مشهد مقدس گفت: بعضی المان‌ها در سطح شهر علاوه بر اینکه پیامی را به مخاطب منتقل نمی‌کنند بلکه نماد مخالف با دین اسلام است.

لطفی تصریح کرد: بودجه‌ای که صرف ساخت و نصب این المان‌ها شده باید صرف حل شدن معضلات این کلانشهر مذهبی می‌شد.

وی افزود: مشهد شهری مذهبی است و باید در تمام نمادها و المان‌های شهر این فرهنگ حفظ شود به طوری که افراد با ورود به مشهد این فضای معنوی را حس کنند.

بنای ۸۰ درصد مساجد مشهد فرسوده است

لطفی بیان کرد:بستر کار فرهنگی در مشهد زیاد است که باید به آن توجه شود و علاوه بر پیوست فرهنگی،‌ روح فرهنگی نیز باید در تمام پروژه‌های عمرانی شهر جاری و ساری باشد، فرهنگ سازی و بسترسازی معنای اصلی کار فرهنگی در اسلام است که با اعتقادات و باورهای ما همخوانی داشته و از اهمیت بسیاری برخوردار است، روح فرهنگی یعنی اینکه به تعبیر مقام معظم رهبری وقتی وارد یک مجموعه می‌شویم آرامش، نشاط و معنویت در آن موج بزند.

وی ضمن تأکید بر این که پروژه‌های شهری باید در زندگی مردم شهر مشهود باشد گفت: برخی از اصلی‌ترین اولویت‌ها در برنامه‌ریزی شهری و فرهنگی؛ اسلامی بودن، اخلاقی بودن، صداقت و عادلانه بودن و مشارکت دادن عموم مردم در مسائل شهری است.

لطفی ضمن تأکید بر شعار توجه به مساجد و توجه به مدارس به عنوان محورهای اقدامات فرهنگی شورای چهارم مشهد افزود: متأسفانه ۸۰ مساجد موجود در سطح شهر بناهای فرسوده‌ای دارند که باید در ترمیم آنها کوشید و این امری است که باید دستور کار قرار بگیرد.

یکی از معضلات شهر مشهد پروژه‌های اطراف حرم است

عضو شورای شهر مشهد از افتتاح پروژه‌های اطراف حرم مطهر ابراز نگرانی کرد و گفت: یکی از معضلات کلانشهر مشهد پروژه‌های اطراف حرم است که سبب سردرگمی زائران حضرت رضا(ع) شده است و باید به سرعت بررسی و حل شود.

لطفی افزود: ایجاد پروژه‌ها، برج‌های مسکونی و مجتمع‌های تجاری اگر با فرهنگ جامعه اسلامی تضاد نداشته باشد به عنوان یک فرصت برای شهر محسوب می‌شوند زیرا سبب انتقال فرهنگ شهر مذهبی به زائران و گردشگران است.

وی از وضعیت موجود در ساخت و سازها ابراز نارضایتی کرد و گفت: تاکنون پروژه‌های سطح شهر با شرایط مشهد هماهنگی نداشته است، باید معماری بناها به گونه‌ای باشد که سبب ایجاد فضای معنوی در شهر شود.

لطفی بیان کرد: زائران حضرت رضا(ع) باید در هتل‌ها و مسافرخانه‌ها، فضای اسلامی شهر مشهد را حس کنند.

پرهیز از نگاه موزه‌ای به فرهنگ دفاع مقدس

این عضو شورای شهر مشهد ترویج فرهنگ دفاع مقدس را نیز وظیفه‌ای همگانی قلمداد کرد و افزود: نباید به فرهنگ جبهه موزه‌ای نگاه کرد.

لطفی گفت: امروزه فرهنگ دفاع مقدس در بین افراد جامعه دیده نمی‌شود و باید این فرهنگ به کشور بازگردد، به همین دلیل در این زمینه نباید تنها به افتتاح موزه دفاع مقدس اکتفا کنیم باید این فرهنگ را به طور گسترده در سطح جامعه مشاهده کنیم.

عضو شورای شهر مشهد گفت: فرهنگ دفاع مقدس، جنگ، ایثار و از خودگذشتگی باید در اخلاق و رفتار ما نفوذ کند تا این فرهنگ به جهانیان منتقل شود.

لطفی تصریح کرد: فرهنگ جبهه قوام زندگی ماست اما امروزه این فرهنگ از ما گرفته شده و رفتار ما دچار مشکل است.

بعید است غفاری معاونت شهرداری مشهد را قبول کند

وی در پاسخ به خبرنگار تسنیم خراسان رضوی مبنی بر شایعه حضور محمد غفاری، معاون سابق سیاسی استانداری خراسان رضوی گفت: بعید است ایشان با توجه به جایگاهی که قبلا داشته‌اند بخواهند در این سمت و جایگاه مشغول به فعالیت شوند.

گردشگری زیارت بهترین راهکار ایجاد درآمد پایدار شهرداری مشهد

وی گردشگری زیارت را به عنوان راهکاری برای کسب درآمدهای پایدار برای شهرداری مشهد در نظر گرفت و افزود: در صورت ترویج گردشگری زیارت افزایش اشتغال و رونق بازار درآمدهایی را برای مردم و شهرداری به همراه دارد.

وی افزود: باید از گردشگران و زائرانی که سالانه وارد شهر مشهد می‌شوند برای ایجاد درآمد پایدار استفاده کرد، زیرا وجود مضجع شریف امام هشتم(ع) ظرفیتی را در این زمینه فراهم کرده که کمتر نقطه‌ای در دنیا از آن بهره‌مند است.

عضو کمیسیون اقتصادی شورای شهر چهارم مشهد بیان کرد: برای افزایش درآمدهای پایدار در شهرداری مشهد باید برای قشر جوان و تحصیلکرده  ایجاد اشتغال شود تا از طریق دریافت مالیات این درآمد افزایش پیدا کند و این موضوع باید در کمیسیون برنامه و بودجه و  اقتصادی شورای شهر چهارم مشهد مورد بحث قرار بگیرد.

لطفی تصریح کرد: به برکت وجود حرم مطهر حضرت رضا (ع) در شهر فرصت‌های پایدار زیادی داریم که باید از آنها به خوبی استفاده کنیم و البته شورای سوم نیز در این زمینه اقدامات مناسبی را آغاز کرده است.

وی بیان کرد: در ازای ورود هر گردشگر و زائر به شهر مقدس مشهد، برای حدود ۲۰ نفر از جوانان این شهر ایجاد اشتغال می‌شود، بنابراین افزایش زائرانی که سالانه به شهر مشهد وارد می‌شوند و تلاش برای افزایش ماندگاری آنها در این شهر، سبب افزایش درآمد پایدار در شهرداری مشهد می‌شود.

لطفی گفت: بحث زیارت باید در همه ابعاد بررسی شود، اگر این موضوع سازماندهی شود درآمد‌های پایدار در شهرداری افزایش پیدا می‌کند.

وی به نقش کمیسیون اقتصادی شورای شهر مشهد در این موضوع اشاره کرد و گفت: کمیسیون اقتصادی باید شاخه‌ای تحت عنوان درآمد پایدار ایجاد کند تا موضوع زیارت که یکی از راه‌های جذب درآمد پایدار در شهرداری است به طور جدی بررسی شود.

به گفته‌ وی راهکارهای رسیدن به منابع پایدار در شهرداری مشهد فقط محدود شدن به پروژه‌های مسکونی و اداری نیست.

تشکیل کمیسیون ویژه حاشیه شهر مشهد
وی در ارتباط با مشکلات حاشیه شهر مشهد بیان کرد: این مسئله در دستور کار اکید شورای چهارم شهر مشهد قرار گرفته است و به همین منظور نیز از همان ابتدای تشکیل شورای چهارم مشهد، نسبت به این مسئله با نگاه ویژه‌ای مسائل را رصد کردیم و تشکیل کمیسیون ویژه حاشیه شهر مشهد به عنوان راهکار اصلی شورای چهارم در این زمینه اتخاذ شد و امیدواریم این مسئله بتواند بخشی از مشکلات حاشیه نشینی در مشهد را برطرف کند.

منافع برخی افراد در شورای جدید به خطر افتاده است

لطفی با اشاره به سوابق اعضای شورای شهر چهارم مشهد گفت: این شورا شورایی بسیجی، علمی و متخصص و با تجربه است که اعضای آن از ایثارگران هشت سال دفاع مقدس هستند.

وی افزود: بسیاری از دوستان، سمت‌های مختلف را تجربه کرده‌اند و دارای تحصیلات مناسب، سوابق علمی و اجرایی مرتبط نیز هستند، از همان ابتدای روی کار آمدن شورای جدید، سعی کردیم در راستای کاهش هزینه‌ها بسیاری از تشریفات اداری شورای شهر را از میان برداریم.

لطفی گفت: این که عده‌ای در پی ایجاد ذهنیت منفی در شورا هستند به این دلیل است که منافعشان در خطر افتاده است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 3 = 10