نهی از منکر نباشد جامعه به فساد کشیده می شود/ تواصی به حق از فتنه‌ها جلوگیری می‌کند

   رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تأکید بر این که تواصی به حق از فتنه ها جلوگیری می کند، گفت: امر به معروف و نهی از منکر معنای عام تواصی به حق است که اگر در نباشد جامعه به فساد کشیده می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دفتر مقام معظم رهبری در قم به ادامه تفسیر سوره عصر پرداخت و اظهار داشت: برای این که جامعه اسلامی به سعادت برسد باید همه سعی کنند حق را بشناسند، به آن عمل کنند و به دیگران هم توصیه کنند در غیر این صورت جامعه دچار خسران می شود.

وی امر به معروف و نهی از منکر را معنای عام تواصی به حق و تواصی به صبر دانست و گفت: اگر امر به معروف و نهی از منکر نباشد جامعه به فساد کشیده می شود؛ اگر هرکس در لاک خود باشد و نسبت به دیگران احساس مسؤولیت نکند کم کم اعتقادات خودش نیز آسیب می بیند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم افزود: اگر فرد تنها به فکر نماز و عبادات فردی خودش باشد، آفاتی که در اجتماع پیدا می شود آنها را نیز مانند یک بیماری مسری مبتلا خواهد کرد؛ افراد یک جامعه هم در جنبه های مادی و هم در معنویات به یکدیگر وابستگی دارند و سرنوشت اینها به هم بسته است بنابراین آن برنامه ای که برای سعادت انسان است ناظر به این همبستگی ها است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان این که توصیه به حق قدرت مقاومت را تقویت می کند، گفت: برخی ظرفیتشان محدوداست، شاید یک یا دوسال جنگ را تحمل کنند اما وقتی چند سال طول بکشد خسته می شوند گاهی حتی برخی فرماندهان هم از جنگ با دشمن خسته می شوند و به فکر راه هایی برای صلح و آشتی می افتند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم بیان داشت: اینجا روحیه مقاومت و صبر اهمیت زیادی دارد اما این در افراد نادر است؛ به طور طبیعی عده ای خسته شده و می برند اگر همه همدیگر را توصیه به صبر کنند توان ها مضاعف می شود و نیروی جدیدی در افراد ایجاد می شود.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به پیچیدگی های زندگی اجتماعی، گفت: اگر هر انسانی به تنهایی در یک گوشه زندگی می کرد این مسائل کمتر پیش می آمد اما در یک جامعه رفتارهای انسان ها در یکدیگر تأثیر و تأثر متقابل دارد، کارهایشان آنچنان به هم پیوند می خورد که گاهی فکر می کنند همه اینها یک هویت دارند و مانند اعضای یک بدن هستند.

آیت الله مصباح یزدی به نظریه برخی جامعه شناسان معروف دنیا اشاره کرد و ابراز داشت: آنها عقیده دارند هویت جامعه ایرانی بر همه افراد اشراف دارد، شبکه ای است در درون همه افراد که به همه آنها اثر می گذارد.

وی ادامه داد: هرچند ما این نظریه را قبول نداریم اما مسلم است که همان گونه که زندگی مادی انسان ها به هم وابسته است در زندگی معنوی نیز این ارتباط تنگاتنگ وجود دارد؛ همه چیز ما در ارتباط با انسان های دیگر شکل می گیرد گرچه نتیجه برای هر فرد مستقل است و در روز قیامت هم افراد به صورت جداگانه سؤال می شود.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با توجه به این که خداوند در سوره عصر از میان همه اعمال صالح تواصی به حق و صبر را به شکل جداگانه بیان فرموده است، گفت: ذکر این دو نشانه اهمیت و ویژگی خاص آنها است؛ تواصی طرفینی است یعنی فردی دیگری را نصیحت می کند آن دیگری به فردی دیگر توصیه می کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم در تشریح اهمیت تواصی به حق و صبر، اظهار کرد: ملاک سعادت ایمان وعمل صالح است و هر فردی باید سعی کند ایمان را در خود ایجاد و حفظ کند؛ گاهی انسان به دنبال انجام عمل صالح است اما درست تشخیص نمی دهد و کار بدی انجام می دهد و فکر می کند که کار خوبی کرده است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در تفسیر آیه«إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ» به آیه«قُلْ هَلْ نُنَبِّئُکُمْ بِالْأَخْسَرِینَ أَعْمَالاً الَّذِینَ ضَلَّ سَعْیُهُمْ فِی الْحَیَاهِ الدُّنْیَا وَ هُمْ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعاً» اشاره کرد و گفت: در این آیه می فرماید اخسرین اعمال کار کسانی است که دنبال خواسته های دنیوی و زودگذر هستند و خیال می کنند که کار خوبی می کنند.

آیت الله مصباح یزدی افزود: کوشش ها، زحمت ها و تلاش هایی که اینها در راه دنیا دارند همه از بین می رود و در قیامت دستشان خالی است؛ این جهل مرکب است و خسارتش هم مضاعف است زیرا نه تنها چیزی گیرشان نمی آید زمانی که فهمیدند اشتباه کردند حسرتشان بیشتر می شود.

وی با بیان این که شناخت حق از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: در قرآن به این مهم بسیار تأکید شده است؛ قرآن می فرماید اگر از حق گذشتید چیزی جز گمراهی نیست اما امروزه مکتب های زیادی بوجود آمده که حرف هایشان با این اعتقاد ما در تضاد است؛ اگر اسلام حق است غیر آن هرچه هست باطل است، اجتماع نقیضین محال عقلی است.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) ادامه داد: برخی گفتند شیعه و سنی فرقی ندارد و بعد گفتند اسلام خوب است مسحیت هم همینطور و در مرحله بعد خداپرستی را در کنار بت پرستی و بودا قرار دادند و کم کم به پلورالیسم رسیدند که امروزه موجش در کشور ما وسعت پیدا کرده است؛ پلورالیسم یعنی نفی این آیه قرآن.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان در توضیح یکی از خطبه های نهج البلاغه، گفت: حضرت می فرماید آغاز فتنه از دو چیز سرچشمه می گیرد اول این که عده ای شیطان صفت می خواهند آگاهانه برای رسیدن به هواهای نفسانی خود دیگران را نیز به تبعیت خود درآورند به همین دلیل با ایجاد شبهات و القائات این کار را انجام می دهند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم اظهار داشت: اینها برای این که به اهداف خود برسند سعی می کنند روش ها، افکار و مذاهب جدیدی برخلاف وحی الهی و دستورات خدا اختراع کرده و بدعت گذاری کنند و آن را نشر دهند؛ این آراء که پخش شد ارتباطات، دوستی و همبستگی بین انسان ها بر اساس این آراء جدید شکل می گیرد.

آیت الله مصباح یزدی گفت: اگر حق و باطل از هم کاملا جدا بود هیچ گاه حق از طالب آن مخفی نمی ماند؛ یکی از چیزهایی که باعث گمراهی مردم می شود کسانی است که منش و فکرشان حق است اما آمیزه هایی از باطل در کار آنها پیدا می شود، اینجا شیطان فرصت را غنیمت می شمارد و بر اولیائش مسلط می شود؛ اهل فتنه این اشتباهات را انگشت نما می کنند و به بدگویی می پردازند و دیگران را نسبت به جبهه حق دلسرد می کنند.

وی در تعریف فتنه بیان داشت: فتنه در فرهنگ اسلامی آن چیزی است که منشاء گمراهی است؛ یک خوشه از حق و یک خوشه از باطل را می گیرند و باهم در می آمیزند و اینجا دیگر نه حق صرف است و نه باطل صرف؛ ظاهر این روایت نشان می دهد کسانی که از فتنه نجات پیدا می کنند تعدادشان کمتر است.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) تأکید کرد: کسانی که حق را شناخته اند باید نسبت به دیگران احساس مسؤولیت کنند و به فکر آنها باشند؛ اگر جلوی فساد گرفته نشود و اعظم فرائض که همان امربه معروف و نهی از منکر است ترک شود، کم کم به اهل حق هم سرایت می کند بنابراین باید مسؤولیت اجتماعی در جامعه زنده شود و گرنه فرد نمی تواند دینش را حفظ کند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + = 6