آیت الله مکارم شیرازی: جریان های تکفیری باعث بدنامی اسلام در دنیا شده اند/ ضرورت اقدام فوری برای مقابله با جریان های تندرو

آغاز به کار دبیرخانه کنگره بین المللی خطرجریان‌های تکفیری برای اسلام
حضرت آیت الله مکارم شیرازی وهابیت و جریان های تکفیری را خطری برای جهان اسلام و بشریت دانست و تاکید کرد: باید برای مقابله با این جریان ها اقدام فوری انجام داد.

 حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی  در مراسم آغاز به کار دبیرخانه کنگره بین المللی «خطرجریان‌های تکفیری برای اسلام، مسلمین و جهان بشریت و راه‌های برون رفت از آن» که در مدرسه امام سجاد(ع) قم در حال برگزاری است، با اهداف تشریح این کنگره، از حضور اندیشمندان، علما و فرهیختگان مذاهب مختلف اسلامی در این مراسم قدردانی کرد.

وی با بیان این که کنگره اصلی سال آینده برگزار می شود، تصریح کرد: امروز خطر جریان های تکفیری را همه مذاهب اسلامی درک کرده اند و باید برای جلوگیری از این جریان خطرناک فکری شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که هیچ جریانی همچون جریان های تکفیری در طول تاریخ به اسلام و مسلمانان ضربه نزده اند، اظهار داشت: بخش مهمی از آتش به وجود آمده در کشورهای اسلامی ناشی از فعالیت این جریان تکفیری است.

این مرجع تقلید با بیان این که دشمنان در گوشه ای نشسته و ما را جان هم انداخته اند، یادآورشد: زمانی دشمنان ما سربازان خود را به میدان نبرد و کشورهای اسلامی می فرستادند اما امروز با تجهیز جریان های تکفیری مسلمانان را به جان هم می اندازند و خود در گوشه ای نظاره گر اختلاف و درگیری مسلمانان می شوند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر این که همه ما خطر این جریان ها برای اسلام و مسلمانان را احساس می کنیم، سکوت در برابر این جریان ها را روا ندانست و تاکید کرد: باید برای مقابله با این جریان ها فکری اساسی کرد و این کنگره نیز با همین هدف سال آینده برگزار خواهد شد.

وی افزود: این جریان تنها به مسلمین ضربه نزده، بلکه به دین اسلام که دین رافت و مهربانی است نیز ضربه زده و چهره اسلام را در جهان بدنام کرده است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با تاکید بر این که این جریان به اسلام ستیزی در دنیا دامن زده است، گفت: ما باید ثابت کنیم این گروه در اسلام اندک و در اقلیت هستند و اکثر مسلمانان با آنها مخالف هستند و اقدامات دور از عقل و منطق آنها هیچ گونه سنخیتی با آموزه های دینی ندارد.

این مرجع تقلید ابراز داشت: ما نباید در برابر این جریان سکوت کنیم، بلکه باید کاری کنیم که دنیا بدانند اینها از تعلیمات اسلام پیروی نمی کنند.

وی با بیان این که این گروه برداشت های غلطی از آیات قرآن دارند، جریان های تفکیری را بی سواد ترین در اسلام نسبت به کتاب و سنت دانست و خاطرنشان کرد: اینها اگر آموزش صحیحی ببینند دست به این گونه اعمال نمی زنند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی عدم شناخت مذاهب اسلامی از یکدیگر را یک مشکل عنوان کرد و گفت: برداشت های گزینشی جریان های تکفیری از آیات قرآن سبب شده که آنها کارهای خود را انجام دهند و باعث بدنامی اسلام و مسلمین شوند.

این مرجع تقلید یادآورشد: دستگاه های جاسوسی و رسانه های غربی و برنامه هایی که به وسیله فعالیت های آنها انجام می شود اثر مهمی در این جریان ها دارد، در حال حاضر چه کشورهایی به گروه های تکفیری پول و سلاح می دهند.

این مرجع تقلید در پایان گفت: امیدواریم این کنگره که در سال آینده برگزار می شود سرآغاز مطلوبی برای استفاده از اندیشمندان مختلف جهان اسلام باشد.

آیت‌الله العظمی مکارم‌ مطرح کردند؛ چهار دلیل شکل‌گیری تکفیری‌ها


  حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه دشمن برای آتش فتنه در کشورهای اسلامی از تکفیری‌ها استفاده می کند گفتند: بر علمای اسلام است که چهره واقعی این گروه را به مردم معرفی کنند.

 این مرجع تقلید عصر امروز در آیین آغاز به کار رسمی دبیرخانه کنگره بین‌المللی «خطر جریان‌های تکفیری برای اسلام، مسلمین و بشریت و راه‌های برون‌رفت از آن» که با حضور علما و بزرگان شیعه و اهل‌سنت در دفتر معظم‌له در قم برگزار شد، اظهار داشتند: حضور علمای مختلف از مذاهب اسلامی در این نشست نشان‌دهنده این است که شما نیز به خطر جریان تکفیری‌ها در جهان اسلام پی برده‌اید و مایل به محو تفکرهای خطرناک این جریان، از راه منطق هستید.

ایشان با بیان اینکه در تاریخ اسلام خطری به اندازه جریان‌های تکفیری به اسلام و مسلمین صدمه وارد نکرده است گفتند: آتشی که در کشورهای اسلامی روشن شده، به دلیل فعالیت‌ جریان‌های تکفیری است، در این شرایط دشمنان کنار نشسته‌اند و ما را به جان هم انداخته‌اند و از وجود این تکفیری‌ها برای روشن کردن آتش فتنه در کشورهای اسلامی استفاده می‌کنند.

این مرجع تقلید افزودند: زمانی دشمنان اسلام برای تضعیف اندیشه اسلامی، سربازان خود را به بلاد اسلامی  اعزام می‌کردند، ولی امروز برای رسیدن به اهداف شوم خود از این جریا‌ن‌های تکفیری استفاده می‌کنند و مسلمانان را به دست مسلمانان نابود می‌‌کنند.

ایشان با تاکید براین که در این شرایط، خطر بزرگی جامعه اسلامی را تهدید می‌کند، بیان داشتند: ما در برابر خداوند مسئولیم و نمی‌توانیم نسبت  به فعالیت‌های تکفیری ساکت بشینیم؛ باید  هر کاری که می‌توانیم برای دفع این خطر بزرگ به کار بگیریم.

برگزاری کنگره، گام نخست است

حضرت آیت الله مکارم شیرازی، با اشاره به برگزاری کنگره «خطر جریان‌های تکفیری» در مهر ماه سال آینده اظهار داشتند: برگزاری این کنگره گام نخست در این راستا می‌باشد، باید علما در ادامه این کنگره به طور جدی وارد شده و همگان را نسبت به این خطر بزرگ آشنا سازند.

ایشان ادامه دادند: این جریان تنها به مسلمانان صدمه وارد نکرده است، بلکه به اسلام ضربه زده است؛ اسلامی که دین رحمت و رافت است و همواره با خشونت برخورد کرده است.

این مرجع تقلید بیان داشتند: تکفیری‌ها در جهان به چهره‌ای خشن شناخته می‌شوند، به گونه‌ای که مردم از آن فرار می‌کنند این در حالی است که  جامعه جهانی در این شرایط آماده پذیرش اسلام است.

ثابت کنیم که تکفیری‌ها در اقلیت‌اند

ایشان جریان‌های تکفیری را سدی در مقابل جذب افراد به سوی اسلام معرفی کردند و گفتند: ما روحانیون باید  ثابت کنیم که این گروه‌ها بسیار کم بوده  و نسبت به تعالیم اسلامی ناآشنا هستند همچنین نشان دهیم که اکثر مسلمانان با فعالیت‌های این گروه مخالف می‌باشند، تا دنیا حساب آنها را از اسلام و مسلمین جدا بداند.

معظم له افزودند: این گروه کسانی  هستند که رحم ندارند و افراد را در هر جایی که بتوانند مانند بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها مساجد و غیره، به شدیدترین شکل ممکن می‌کشند؛ آنها آثار اسلامی و قبور صحابه را ویران می‌‌کنند، زمانی که رسانه‌‌ها این جنایت‌ها را پخش می‌کنند ضربه بزرگی به اسلامی وارد می‌شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که تاکنون کارهایی در این عرصه انجام شده است ولی ناکافی بوده، به تبیین سرچشمه به وجود آمدن این حرکت‌های تکفیری پرداختند و گفتند: نخستین دلیل شکل‌گیری این جریان‌های خطرناک ناآشنایی با کتاب و سنت است؛ آنها برداشت‌های اشتباهی از آیات قرآن درباره توحید شفاعت توسل بدعت و غیره دارند که همین برداشت‌‌های نادرست و غلط این حرکت‌های را سبب می‌شود.

این مرجع تقلید ناآشنایی پیروان مذاهب اسلامی نسبت به یک‌دیگر را دلیل دیگری در این عرصه دانستند و افزودند: مذاهب اسلامی شناختشان از یکدیگر کم است و گاهی شایعات، دروغ‌ها و تهمت‌ها سرچشمه این شناخت می‌شود همین مسئله که از زبان دشمنان آن مذهب مطرح می‌شود موجب دشمنی می‌گردد.

ایشان تصریح کردند: چرا اطلاعات علما و مذاهب درباره یکدیگر را از خود آنها نگیریم و به منابعی استناد کنیم که همه دروغ و تهمت است؛ نسبت به همین شناخت به این گمان اشتباه می‌رسند که با کشتن ۶ شیعه یا اهل‌سنت مخالف با دیدگاه‌هایشان به بهشت می‌روند.

انتقاد از برداشت گزینشی از آیات

ایشان برداشت‌های گزینشی نسبت به آیات قرآن را دلیل دیگری در این عرصه دانستند و گفتند: دلیل چهارم نیز فعالیت دشمنان اسلام است، آنها دیده‌اند کسانی که مزاحم منافع و اهداف شومشان هستند مسلمانان هستند از این رو دنبال تضعیف و ریشه‌‌کن کردن آنها می‌باشند و راهی را که در این مسیر پیش گرفته‌‌اند به جان هم انداختن آنها می‌باشد تا بزرگترین مزاحمشان را در این مسیر شوم کنار بزنند.

ایشان تصریح کردند: گروه تکفیری آمده‌اند و سنت‌های دروه جاهلیت را احیا  کرده‌اند و آنچه را که پیامبر(ص) با آن مبارزه کرده بودند در پیش روی خود قرار دادند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 + = 14