اگر کودک رفتاری دینی را آموزش ببیند، اما آن را در رفتار روزمره اطرافیان مشاهده نکند، دچار سرگردانی می‌شود و این بزرگ‌ترین آسیب برای فرزندمان است.

حجت الاسلام محمد هادی مشیری استاد حوزه و دانشگاه ، دبیر و عضو هیئت امناءاتاق فکر تبلیغ و مشاور خانواده

حجت الاسلام محمد هادی مشیری استاد حوزه و دانشگاه ، دبیر و عضو هیئت امناءاتاق فکر تبلیغ و مشاور خانواده

هنگامی که کودک رفتاری دینی را در خانه یا در جامعه آموزش ببیند، اما آن را در رفتار روزمره اطرافیان مشاهده نکند، دچار سرگردانی می‌شود و این بزرگ‌ترین آسیب برای فرزندمان است…..هنگامی که کودک رفتاری دینی را در خانه یا در جامعه آموزش ببیند، اما آن را در رفتار روزمره اطرافیان مشاهده نکند، دچار سرگردانی می‌شود و این بزرگ‌ترین آسیب برای فرزندمان است.

حجت‌الاسلام محمد هادی مشیری می‌گوید: این امر سبب می‌شود تا در آینده کودکانمان در مقابل هجمه‌های فرهنگی غرب شکننده باشند، زیرا دین به درستی برای آن‌ها تببین نشده‌است.
این روان‌شناس کودک و نوجوان می‌افزاید: اگر قصد دارید همراه کودکتان به مراسم مذهبی یا حرم بروید، بدانید که چون سرگرمی ندارد، برای ماندن طولانی مدت در این مکان‌ها طاقت نمی‌آورد؛ بنابراین سعی کنید هنگام رفتن به اماکن مذهبی برای کودکان جذابیت ایجاد کنید.
وی بیان می‌کند: برای اینکه مفاهیم دینی را به کودکان آموزش بدهیم باید جنسیت را در نظر بگیریم، همچنین سعی کنیم کودکمان از اماکن مذهبی خاطره‌ خوبی داشته‌ باشد، یعنی اگر قصد خرید هدیه یا وسیله‌ای برای او دارید حتما بعد از بازگشت از حرم یا مراسم مذهبی این کار را انجام دهید.
بازی،‌ آموزه‌های دینی را به خوبی منتقل ‌می‌کند
شاید با خواندن سطر‌های بالا این پرسش ذهنتان را درگیر کرده‌ باشد که چطور و از چه زمانی باید تربیت دینی را آغاز کنیم؟ این کارشناس مذهبی در این‌باره می‌گوید: تربیت دینی از هنگامی آغاز می‌شود که دختر و پسر به دنبال همسر مناسب هستند، زیرا در آینده رفتارهای آن‌ها به عنوان الگویی برای فرزندان قرار خواهد گرفت.
حجت‌الاسلام محمد هادی مشیری می‌افزاید: این تصور درستی نیست که کودک‌ متوجه رفتارهای اشتباه والدین نیست، بلکه آن‌ها به خوبی درک می‌کند، به عنوان مثال هنگامی که کودک مشاهده کند والدینش سر میز غذا نعمت‌های خدا را شکر می‌کنند و قبل از اذان آماده نماز می‌شوند، رفتار خوب را درک می‌کند.
وی به بیان و رفتار نرم که مورد تاکید قرآن است‌ اشاره و عنوان می‌کند: برای آموزش قرآن باید از زبانی خوش استفاده کرد، چنان که لقمان حکیم این کار را انجام داد.
این استاد حوزه و دانشگاه یکی دیگر از روش‌‌های آموزش را کمک گرفتن از بازی‌ها می‌داند و می‌افزاید: استفاده از داستان و بازی می‌تواند تاثیر مناسبی در تربیت فرزند داشته‌ باشد و بهترین تاثیر را در کودک خواهد داشت، مانند روشی که در مهدهای قرآنی انجام می‌شود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + 1 =