سلفی‌ها عقل را کنار گذاشته‌اند

عامل رشد سلفی‏ها در جهان، سوار شدن بر بال شبهات است، آنها با ایجاد شبهات در جامعه به اندیشه دیگران حمله ور شده و آن را تخریب می‏کنند. حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی در  نشست علمی « مفهوم شناسی سلفیه»  که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد،با اشاره به  تاریخچه وهابیت، اظهار داشت:وهابیت در طول تاریخ سه بار نابود شده و ایجاد دوباره آن در زمان حاضر، به پشتوانه انگلستان است.

وی درباره اعتقادات و ارزشهای فرقه سلفیه خاطر نشان کرد: سلفیه، اعتقادی به رأی و عقل ندارند و در علم حدیث و حدیث شناسی عقل را کنار گذارده و به ظاهر عبارت می پردازند.

این پژوهشگر حوزوی علمیه در ادامه با اشاره به گفتار ابن تیمیه یادآور شد: ابن تیمیه عمل صحابه قرن دوم و سوم را از منابع شریعتی اسلام بر می‌شمرد  و در حدیثی جعلی از پیامبر(ص)، نقل می‌کند که ایشان فرموده اند« بهترین مردم در قرن من و دو قرن بعد از من زندگی می کنند».

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی نگاه سلفیه را به حکومت خلیفه‏ای عنوان کرد و ابراز داشت: سلفیه در امور شرعی خود اهل تقلید نیستند و به آن اعتقادی ندارند و از طرفی هم عقل را کنار می گذارند و فقط به ظاهر منقولات بسنده می کنند و این در حالی است که اسلام روش عقل، نقل و شهود را برای استخراج احکام لازم می داند.

وی با اشاره به اهمیت استفاده از عقل در احکام و بازخوانی روایات تأکید کرد: در قرآن ۴۰ بار کلمه عقل تکرار شده است و این نشان از اهمیت این موضوع در دین اسلام است ولی متأسفانه سلفی ها حتی روایات را به درستی انجام نمی دهند و سلیقه ای عمل می کنند.

پژوهشگر وهابیت و سلفیه شناسی، نگاه هستی شناسانه سلفیه را عمل به محسوسات عنوان کرد و افزود: سلفیه ظاهر اقوال را قبول دارند و به همین دلیل است که برای خداوند دست و پا قائلند و در نگاه هستی شناسانه فقط عمل به محسوسات را قابل اعتماد و  صحیح می دانند.

وی در پایان با اشاره به جمعیت ناچیز سلفیه و تبلیغ گسترده آنها در جهان گفت: عامل رشد سلفی ها در جهان سوار شدن بر بال شبهات است که آنها با ایجاد شبهات در جامعه به اندیشه دیگران حمله ور شده و آن را تخریب می کنند و از طرفی در میان آب گل آلود برای خود به یارگیری می پردازند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + 5 =