تجلیل از شخصیت‌های انقلابی باید از درون حوزه آغاز شود

آیت الله علم الهدی
امام جمعه مشهد تاکید کرد: مایه تأسف است که پس از گذشت ۵۰ سال از آغاز نهضت و رشد و تأسیس حکومت اسلامی و در ادامه آن، پیدایش بیداری اسلام، تمام عناصر فردی که پای درخت تناور و تنومند امام راحل باعث تقویت و توزیع انقلاب شدند، در میان نسل سوم و چهارم ناشناخته باقی مانده‌اند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد ظهر امروز در مراسم چهلمین روز درگذشت آیت‌الله سیدحسن طاهری خرم‌آبادی که در مسجد گوهرشاد برگزار شد، به بیان اهمیت و جایگاه مقام تعلیم و تربیت در پیشگاه خداوند پرداخت و گفت: یکی از اعمالی که خداوند به عنوان ضد ارزش از آن یاد می‌کند، منت گذاشتن در برابر احسان است که فضیلت آن کار را ساقط می‌کند.
وی ادامه داد: اما خداوند در دو آیه از قرآن کریم برای یک نعمت منت‌گذاری کرده و آن، نعمت هدایت، تعلیم و تزکیه است.
نماینده مجلس خبرگان رهبری به تشریح این آیات پرداخت و اظهار داشت: یکی از این آیات بر رسالت پیامبر (ص) اشاره دارد و آن را منتی بر مردم می‌داند زیرا وجود و نازل کردن پیغمبری که تعلیم و تزکیه کند، منت است.
وی افزود: مساله هدایت که در راستای همان رسالت پیامبر اکرم (ص) قرار دارد نیز مورد توجه پروردگار قرار گرفته زیرا پیغمبر (ص) ابزار هدایت است و نقش هدایت به عنوان نعمتی است که خداوند آن را منتی بر بندگانش می‌داند که ملاک و معیار آن را مساله ارشاد، هدایت، تعلیم و تربیت قرار داده است.
امام جمعه مشهد با بیان این که تربیت بشر زیر سایه هدایت صورت می‌گیرد، عنوان کرد: هدایت الهی به وسیله پیامبر به عنوان معلم و مربی و در قالب دین و اسلام به انسان تعلق گرفت که در سایه این هدایت، انسان‌ها ساخته و بشر تربیت می‌شود.
معلم، پرفضیلت‌ترین حقیقت در تربیت دینی
وی انبیا را ارزشمندترین نعمت‌های پروردگار دانست و بیان داشت: هنگامی که انسان در جریان انسانیت خود به نقطه خلیفه الهی نائل می‌شود، به وسیله انبیا که ابزار تربیت و انسان‌سازی هستند صورت می‌گیرد که هم از نظر دینی و هم از نظر تعلیم و تزکیه ایفای نقش می‌کنند.
نماینده مجلس خبرگان رهبری به نقش تعلیم و تربیت انبیا در طول تاریخ اشاره و تصریح کرد: در فرهنگ دینی و اسلامی ما، نقش اول در تعلیم و هدایت انسان را معلمی ایفا می‌کند که در جریان آموزش الهی، انسان را تربیت کند و همچنین وسیله انتقال تعالیم و تزکیه پیامبر (ص) به انسان باشد.
وی با اشاره به رحلت آیت‌الله طاهری خرم‌آبادی، اظهار داشت: امروز نسل ما با یک انقلاب و نظام مقدس اسلامی روبه‌رو است که حاکمیت این نظام به عنوان قبه‌الاسلام مطرح است و در سایه این انقلاب مقدس اسلامی، ارزش‌های دینی و حدود الهی اقامه می‌شود که مرهون مجاهدت‌های امثال آیت‌الله خرم آبادی است.
آیت‌الله علم‌الهدی با بیان این که امروز تمام جریان‌های کفر، استکبار و الحاد جهانی یک‌پارچه شده‌اند، تأکید کرد: با توجه به این که تمام جریان‌های  کفر، استکبار و الحاد جهانی برای نابودی انقلاب اسلامی مجتمع شده‌اند، این انقلاب روزبه‌روز قدرتمندتر از گذشته به حیات خود ادامه می‌دهد اما باید دانست که عامل اصلی آن چیست؟
جریان‌های فردی، بازوی امام‌خمینی(ره) در پیروزی انقلاب
وی ادامه داد: آنچه که در دورنمای وجود انقلاب اسلامی به چشم می‌خورد، امام خمینی(ره) است که ایشان را به عنوان بنیان‌گذار و عامل پیروزی انقلاب می‌شناسیم اما جریان‌های فردی که گام‌های امام(ره) را در جریان انقلاب محکم‌تر می‌ساخت نیز بسیار حائز اهمیت و قابل درک و شناخت هستند.
امام جمعه مشهد با ابراز تأسف از عدم شناخت مناسب از جریان‌های فردی مؤثر در پیروزی انقلاب، بیان داشت: این مایه تأسف است که پس از گذشت ۵۰ سال از آغاز نهضت و رشد و تأسیس حکومت اسلامی و در ادامه آن، پیدایش بیداری اسلام، تمام عناصر فردی که پای درخت تناور و تنومند امام راحل باعث تقویت و توزیع انقلاب شدند، در میان نسل سوم و چهارم ناشناخته باقی مانده‌اند.
وی به لزوم معرفی و شناخت عناصر مؤثر در پیروزی انقلاب تأکید کرد و اظهار داشت: در زمانی که تمام جریان ارتباطی با امام خمینی(ره) قطع شده بود، عناصری همچون آیت‌الله طاهری خرم‌آبادی با وجود تمام خطرات، انقلاب امام را حفظ و به نقطه پیروزی رساندند و پس از آن نیز در کنار امام(ره) ماندند و در انقلاب خدمت کردند؛ چنین افرادی باید در تحلیل رشد نظام اسلامی مورد توجه قرار بگیرند.
آیت‌الله طاهری خرم‌آبادی، مبلغ ارزش‌های انقلاب
نماینده مجلس خبرگان رهبری به مبارزات انقلابی آیت‌الله طاهری خرم‌آبادی اشاره کرد و بیان داشت: ایشان با وجود این که به درجه اجتهاد رسیده بود، در مواقع لازم همچون یک طلبه ساده به شهرستان‌ها سفر کرده و به تبلیغ می‌پرداختند که این عمل ایشان باعث ایجاد انگیزه در میان طلاب جوان می‌شد حتی به قیمت آن‌که در زندان‌های شاه مورد شکنجه قرار گیرد.
وی نقش تربیتی آیت‌الله خرم‌آبادی را برای طلاب جوان بسیار ارزشمند توصیف کرد و گفت: نقش بارز تربیتی مبارزه‌پرور ایشان در حوزه علمیه بود که طلاب تربیت شده زیر دست ایشان همچون گلوله آتشین انقلابی به میان مردم رفته و جریان تبلیغی خود را به مردم منتقل می‌کردند.
وی افزود: این مبارزات پانزده ساله، نظام استبدادی ستم‌شاهی را تضعیف کرد و از دل تاریکی آن، انقلابی سر برآورد که نظامی مشروع و اسلامی بود.
آیت‌الله علم‌الهدی اظهار داشت: مرحوم طاهری خرم‌آبادی از جمله کسانی بود که در گمنامی، قوی‌ترین آثار را در جامعه ایجاد کرد و همچنین مواقعی که جامعه با بحران‌های سیاسی مواجه بود، با جریان‌سازی ارزشی سعی در برطرف کردن آن داشت بدون آن که بخواهد مطرح شود.
لزوم تقدیر از شخصیت‌های ارزشی انقلاب
وی با تأکید بر لزوم تقدیر از شخصیت‌هایی همچون آیت‌الله طاهری خرم‌آبادی، تصریح کرد: امروز نیز افرادی همچون ایشان وجود دارند که با ریشه تنومند انقلاب گره خورده و جریان‌های ارزشی انقلابی را به وجود می‌آورند که تقدیر از این نیروهای ارزشمند باید از درون حوزه صورت گیرد.
امام جمعه مشهد، آیت‌الله طبسی را ستون استوار مبارزه با رژیم ستم‌شاهی عنوان کرد و اظهار داشت: در زمانی که آستان قدس در سلطه رژیم ظالم قرار داشت و مرکز تربیت آخوند درباری بود، آیت‌الله طبسی به عنوان یکی از همان عناصر مؤثر در برابر آن رژیم ایستادگی کرد حتی به قیمت رفتن تا عمق شکنجه‌گاه‌های رژیم شاهنشاهی.
وی با بیان این که مقام معظم رهبری، شهید هاشمی‌نژاد و آیت‌الله واعظ طبسی سه عنصر انتقال مفاهیم انقلاب به مشهد و استان بوده‌اند، عنوان کرد: یکی از ابعاد شکر انقلاب اسلامی، شناخت این انقلاب و ارزش‌های آن است.

گفتنی است، در این مراسم، شخصیت‌های کشوری و حوزوی از جمله آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، آیت‌الله رضازاده، از علمای برجسته مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین فرزانه، امام جمعه موقت مشهد و جمعی از مسؤولان مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان حضور داشتند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 + = 9