معاون پژوهش حوزه‌های علمیه :تدوین حقوق شهروندی دفاع از نظام اسلامی در دنیاست /معاون حقوقی رئیس جمهور : در تدوین حقوق شهروندی نیازمند یاری روحانیت هستیم

    حوزه می تواند در تدوین این سند به دولت کمک نماید تا ابعاد حقوقی آن مطابق آموزه های دینی تدوین شود؛ چرا که این طرح در سطح بین المللی، دفاع جانانه از نظام اسلامی است.به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سید علی عماد، معاون پژوهش حوزه های علمیه، امروز در دیدار معاون حقوقی رئیس جمهور و هیات همراه با مدیر حوزه‌های علمیه، اشاره به جایگاه پژوهش در تدوین سند حقوق شهروندی، گفت: برای تسریع در کار باید شیوه‌نامه اجرایی و مطالعاتی برای تدوین سند مشخص شود.

وی با اشاره به ظرفیت عظیم پژوهشی حوزه های علمیه، ادامه داد: اگر یک نظام تعاملی روان و سریع میان دولت و حوزه های علمیه برقرار باشد، می توان از ظرفیت عظیم پژوهشی حوزه در راستای تدوین سند حقوق شهروندی و کارآمدی بیشتر این طرح استفاده کرد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه افزود: حوزه می تواند در تدوین این سند به دولت کمک نماید تا ابعاد حقوقی آن مطابق آموزه های دینی تدوین شود؛ چرا که این طرح در سطح بین المللی یک دفاع جانانه از نظام اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین عماد یادآور شد: از دانش های حوزوی می توان هم در مباحث اصولی بهره گرفت و هم گزاره های حقوقی شروندان را نه تنها در عرصه اخلاق و فقه، بلکه در سایر عرصه های معرفت شناختی از فقه خانواده گرفته تا  فقه پزشکی، فقه  محیط زیست و فضا را در بر بگیرد.

  معاون حقوقی رییس جمهور خواستار کمک حوزه و روحانیت در تدوین سند حقوق شهروندی شد و گفت: اگر به فقه و روحانیت بی‌توجه باشیم از دریای عمیق معارف اسلامی محروم می‌شویم.

 به گزارش خبرگزاری حوزه، خانم امین‌زاده، معاون حقوقی رییس جمهور و هیات همراه، امروز در دیدار آیت‌الله حسینی بوشهری که با حضور حجت الاسلام والمسلمین آبادی پیشه، معاون اداری و مالی حوزه‌های علمیه و  مسئولین حقوقی این معاونت، در دفتر مدیریت حوزه، در قم برگزار شد،  به تبیین اهمیت حقوق شهروندی و نقش حوزه های علمیه در تدوین این سند پرداخت.

معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: یکی از مهم‌ترین رسالت‌های این معاونت، تدوین حقوق شهروندی است؛ چرا که بسیاری از مردم از حقوق خود اطلاع دقیقی ندارند و یا بسیاری از حقوق مردم قانون خاصی ندارد، لذا ما در صدد تدوین سند حقوق شهروندی که یکی از شعارهای رییس جمهور بوده هستیم.

وی با اشاره به بی اطلاعی جامعه بین‌الملل از دیدگاه اسلام نسبت به حقوق شهروندی، ابراز داشت: این مسئله زیبنده نظام اسلامی نیست؛ چرا که حتی بعضی از حقوقدانان ایرانی هم در کتاب ها و سخنان خود تهمت هایی در باب این که اسلام به حقوق شهروندی بی توجه است، زده اند.

امین زاده با اشاره به نقش مهم و اثر گذار حوزه و روحانیت در تدوین این سند، یادآور شد: رویکرد دولت تدبیر و امید، رویکرد تعاملی با حوزه های علمیه و روحانیت است و چون بسیاری از مبانی حقوقی بر پایه فقه استوار است، معتقدیم اگر به روحانیت و فقه بی توجه باشیم، از دریای معارف اسلامی محروم می شویم.

معاون حقوقی رییس جمهور با اشاره به برکات نزدیکی دولت و روحانیت، تصریح کرد: اگر تعاملات دولت و حوزه تقویت شود، دولت می تواند با استفاده از ظرفیت های حوزه برنامه های خود را اجرا و مطالبات مقام معظم رهبری را محقق کند.

خانم امین زاده در پایان با تاکید بر این که نیازمند رهنمودها و حمایت‌های حوزه و علما هستیم، یادآور شد: رئیس جمهور تاکید دارند که فرمان هشت ماده ای امام (ره) و سخنان مقام معظم رهبری در باب حقوق شهروندی، در این سند گنجانده شود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 + = 3