فرار نخبگان حوزه هشداری برای تصمیم گیران و مسؤولان است

عضو تشکل اساتید سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم به طرح‌های بلند مدت و کوتاه مدتی که با توجه به مطابات رهبر معظم انقلاب از حوزه‌های علمیه به نظر می رسد، گفت: نباید به بهانه کارهای بلند مدت از مطالبات فوری غافل شویم.

حجت الاسلام علی احتشام عضو تشکل اساتید سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تأکید این که مطالبات فوری و کوتاه مدت رهبر معظم انقلاب از حوزه‌های علمیه کم تر به منصه ظهور رسیده است، اظهار داشت: ممکن است کارهای ستادی و طراحی‌های تخصصی در کارگروه‌های گوناگون از سوی نهادهای مختلف پیگیری شده باشد اما باز جا دارد بپرسیم که چرا در زمینه تحقق مطالبات رهبری آن گونه که شایسته است اقدام نکرده ایم.

وی مطالبات مقام معظم رهبری را به سه بخش کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تقسیم کرد و گفت: به بهانه کار دراز مدت نمی توانیم از مطالبات کوتاه مدت چشم پوشی کنیم.

عضو هیأت رییسه مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم ابراز داشت: برخی مطالبات رهبر معظم انقلاب مانند تهیه چشم انداز حوزه‌های علمیه و طرح‌هایی برای رسیدن به آرمان‌های بلند آینده، نیاز به کار تخصصی و کارگروه‌هایی متشکل از نیروهای خبره و زبده حوزوی از سلایق مختلف دارد.

حجت الاسلام احتشام افزود: در بعد کارهای کوتاه مدت مانند مطالبه ایشان در بحث اخلاق، معنویت متأسفانه آن گونه که باید و شاید بروز و ظهور خارجی پیدا نکرد، گرچه حوزه‌های علمیه همواره در عرصه تهذیب و تزکیه پیشتاز بوده اند اما این بدان معنا نیست که دغدغه‌های مراجع عظام به ویژه رهبر معظم انقلاب جدی گرفته نشود.

اصلاح ساختار آموزشی حوزه باید در کوتاه مدت انجام می شد

وی در تشریح اقدامات کوتاه مدتی که باید در بعد آموزشی حوزه صورت بگیرد، گفت: انتظار می رفت در مدت کوتاهی ساماندهی و برنامه ریزی برای تقسیم طلاب و دانش آموختگان حوزوی طبق خواسته‌ها، ذوق‌ها و ظرفیت‌های مختلف انجام شود؛ در حوزه ای که چندین هزار طلبه دارد صحیح نیست که برای همه یکسان برنامه ریزی آموزشی داشته باشیم.

عضو تشکل اساتید سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: به جا بود با تقسیم ورودی‌های جدید بر حسب استعداد و ظرفیت برای برخی دوره‌های کوتاه مدت و برای دیگران دوره‌های بلند مدت و تخصصی تعریف شود.

عضو هیأت رییسه مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با اشاره به بعد معیشتی طلاب،‌ گفت: گرچه باید به مشکلات و محدودیت‌های موجود توجه داشت اما برای ساماندهی زندگی و معیشت طلاب می توان راهکارهایی ارائه کرد که بتواند تحصیل و تعلیم حوزویان را تسهیل بخشد.

عدم توجه به مشکلات معیشتی طلاب موجب فرار مغزها می شود

حجت الاسلام احتشام نسبت به فرار مغزها از حوزه‌های علمیه هشدار داد و بیان داشت: اگر بنا است نیروهای زبده و نخبه حوزوی در حوزه بمانند و فرار مغزها از حوزه زیاد نباشد باید طیفی که هم و غم شان حوزه و آرمان‌های دینی است تهیه وسایل و ابزارهای زندگی متوسط را برای طلاب آسان کنند.

وی بیان موانع موجود در مسیر تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب از حوزویان،‌ گفت: این موانع به دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری تقسیم می شوند؛ منظور از بخش نخست امکانات و سازه‌هایی است که توسعه حوزه‌های علمیه را در بعد آموزش و پرورش و معیشت طلاب فراهم آورد.

عجله و احتیاط بیش از حد دو مانع بزرگ بر سر راه تحقق مطالبات رهبری است

عضو تشکل اساتید سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم موانع نرم افزاری را مهم تر و فراتر از مشکلات سخت افزاری دانست و تصریح کرد: در این بخش برای تحقق منویات امام راحل و رهبر معظم انقلاب باید از تفکر و پیشنهادات همه دلسوزان جامعه روحانیت و نظام اسلامی بهره برد.

 

حجت الاسلام احتشام با تأکید بر این که بخشی از اساتید و یا بخشی از نخبه‌ها نمی توانند به نمایندگی از همه مطالبات رهبر فرزانه را با تصمیم سازی خود دنبال کنند، گفت: در این میدان به همان اندازه که عجله مانع است احتیاط‌های بیش از حد که زاییده محذورات صنفی و سنی است هم مانع بزرگی به حساب می آید.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + = 13