شناخت مسائل و شرائط مناطق تبلیغی برای ترویج مبانی دینی ضروری است

حجت‌الاسلام وحیدی به لزوم شناخت مردم منطقه و آشنایی با شیوه‌های تبلیغ اشاره کرد و اظهار داشت: اولین شیوه در انجام تبلیغ مؤثر، همراهی با مردم است به این معنا که مبلغ برای شناخت بهتر و بیشتر مردم یک منطقه مدتی در بین آنان زندگی کند.به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام محمد وحیدی، استاد اخلاق حوزه علمیه، امروز در پنجمین گردهمایی مبلغان المصطفی مشهد ویژه اعزام محرم ۱۴۳۵ با موضوع «بررسی راهکارهای ایجاد وحدت و همدلی بین مسلمانان» با بیان این‌که طلاب به عنوان وارثان انبیا در میان مردم شناخته می‌شوند، گفت: نقش یک طلبه در شناساندن باطل به مردم دارای اهمیت بالایی است.

وی تهاجم نظامی، تهاجم اقتصادی و تهاجم فرهنگی را سه تهدید در مقابل جوامع دانست و بیان داشت: تهاجم فرهنگی به عنوان خطرناک‌ترین نوع این تهدیدات به شمار می‌رود زیرا این نوع از تهاجم، بدون نمود خاص بوده و مردم با احساس امنیت و آزادی در معرض این تهدید قرار می‌گیرند.

این استاد اخلاق حوزه علمیه با تأکید بر این که مجامع تربیتی، علمی و در ابعاد کوچک‌تر، خانه‌های ما در معرض این تهدید قرار دارد، تصریح کرد: وظیفه مبلغان در این عرصه، برنامه‌ریزی‌های بلند، میان و کوتاه مدت است که با نیازسنجی منطقه مورد نظر و همچنین استفاده از شیوه‌های تبلیغی مناسب، تأثیرات این تهاجم را دفع کنند.

روش‌های مؤثر تبلیغ

وی به لزوم شناخت مردم منطقه و آشنایی با شیوه‌های تبلیغ اشاره کرد و اظهار داشت: اولین شیوه در انجام تبلیغ مؤثر، همراهی با مردم است به این معنا که مبلغ برای شناخت بهتر و بیشتر مردم یک منطقه، مدتی را بدون آن‌که بدانند دین و مذهب او چیست، در بین آنان زندگی کند.

حجت‌الاسلام وحیدی، انگیزش تفکر را دومین روش برای تبلیغ عنوان کرد و بیان داشت: باید در این روش به گونه‌ای سخن گفت تا مستمع، وادار به فکر کردن شود همان‌گونه که پیامبر (ص) از این روش برای تفکر مردم استفاده می‌کرد.

وی با بیان نوع عملکرد پیامبر(ص) در این روش، اظهار داشت: این روایت در اسناد شیعه و سنی نقل شده که پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند«امت من پس از من به ۷۳ گروه تقسیم می‌شوند که تنها یک گروه از آنان ناجی و بر حق است، ۷۲ گروه دیگر در گمراهی و ذلالت به سر می‌برند.

این استاد درس اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: هرکسی در راه و روشی که انتخاب کرده باید تحقیق کند که آیا راه او درست است یا نه؛ در واقع این سخن باعث می‌شود هر کسی در هر باور دینی که قرار دارد، در آن تفکر کند.

وی، استفاده از سخنرانان شیعه و سنی را در مراسم‌ها مفید ارزیابی کرد و افزود: در بسیاری از مناطق که جمعیت اهل سنت نیز سکونت دارند، می‌توان با دعوت از سخنرانان اهل سنت و بیان مطالب از منابع آنان، علاوه بر افزایش اتحاد، باعث روشن شدن بسیاری از حقایقی خواهد شد که از چشم دیگران پنهان مانده است.

این استاد اخلاق حوزه علمیه روش استدلالی و سمعی و بصری بودن را، روش‌های دیگر تبلیغ مؤثر عنوان و تصریح کرد: یکی دیگر از روش‌ها تبلیغ را می‌توان در سیره عملی امام سجاد(ع) مشاهده کرد که در زمان خفقان و بسته بودن راه صحبت مستقیم با مردم، از طریق ادعیه خود در صحیفه سجادیه با مردم ارتباط برقرار کردند.

 

وی مؤثرترین روش را روش عملی و رفتاری عنوان کرد و گفت: بیشترین تأثیر یک مبلغ بر اطراف، نوع رفتار و اعمال او خواهد داشت زیرا مردم نسبت به رفتار روحانی حساس هستند و سخنان او نیز مؤثر خواهد بود.

حجت‌الاسلام وحیدی ادامه داد: یک روحانی باید در سلام گفتن پیش‌قدم باشد، با روی باز با مردم برخورد کند، جاذبه اخلاقی داشته باشد و به طور کلی، باید در آداب و رفتار اجتماعی بسیار دقت داشته و نمونه باشد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 4 = 7