هدف از برگزاری مجالس عزا احیای امر اهل بیت است/ مردم در انتخاب مجلس عزا دقت کنند

سخنرانی آیت الله استادی

  دبیر شواری عالی حوزه علمیه با بیان این‌که مردم در مجالسی شرکت کنند که به علم و معارف دینی آنها افزوده شود، گفت: هدف نهایی از برگزاری مجالس عزاداری، احیای امر اهل بیت(ع) است.
 آیت‌الله رضا استادی دبیر شورای عالی حوزه علمیه در سومین شب از مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) که در حسینیه شهدا قم برگزار شد، با بیان این که برخی نماز را اقامه می‌کنند تا بی نماز نباشند و یا به ثواب برسند، گفت: در مقابل این دو گروه عده‌ای هستند که نماز را بپا می‌دارند که نماز در زندگی آنها اثر بگذارد و به خدا نزدیک تر شوند.
جامعه نماز خوان گرفتار منکرات نمی‌شود
وی با تأکید بر این‌که نماز عاملی برای سالم ماندن جامعه است، ابراز کرد: جامعه نماز خوان از گناه به دور است و گرفتار منکرات نمی‌شود.
امام جمعه قم عزاداری برای اهل بیت(ع) را یکی از عبادات مهم خواند و اظهار کرد: بالاترین چیزی که انسان را به خدا نزدیک می‌کند عزاداری برای امام حسین(ع) است.
عزاداری برای اهل بیت از بزرگ‌ترین عبادات است
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که تشکیل مجالس به نام اهل بیت(ع) عبادت است، افزود: انسان باید به این امر مهم اهتمام داشته باشد و در طول سال برای اهل بیت(ع)مجالس عزا برپا کند.
آیت‌الله استادی شرکت در مجالس عزاداری را فی نفسه دارای موضوعیت دانست و گفت: نباید به مجالس کوچک و کم تعداد اکتفا کرد بلکه عزاداری امام حسین(ع) را باید به صورت گسترده برگزار کرد.
شرکت در مراسم عزاداری سبب تقویت اعتقادات می‌شود
وی شرکت در مجالس عزاداری را سبب تقویت اعتقادات مردم ذکر کرد و ابراز داشت: مردم افزون بر شرکت در جلسات عزاداری جوانان را نیز توصیه به حضور در این مراسم‌ها کنند.
امام جمعه قم ادامه داد: در جلسات عزای امام حسین(ع) احکام، اخلاق و معارف الهی بیان می‌شود از این رو کسانی که در این جلسات شرکت می‌کنند قطعا زندگی آنها تغییر خواهد کرد.
مردم در مجالسی شرکت کنند که به معرفت شان افزوده شود
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که مجالس عزا باید به گونه‌ای باشد که بر مردم تأثیرگذار باشد، گفت: جلسات عزا باید به گونه‌ای اداره و برپا شود که به نتیجه مطلوب برسد.
آیت‌الله استادی با اشاره به جلسات متعدد عزای امام حسین(ع) در اقصی نقاط شهر، بر ضرورت دقت مردم در انتخاب مجالس تأکید کرد و ابراز داشت: مردم در جلساتی شرکت کنند به علم و معارف دینی آنها افزوده شود.
ضرورت فراهم کردن زمینه حضور جوانان در مراسم عزاداری
دبیر شورای عالی حوزه علمیه خطاب به خطبا و سخنرانان مجالس عزاداری امام حسین(ع) توصیه کرد: مسائلی در این مجالس مطرح شود که مورد نیاز مردم بویژه جوانان باشد و در مجالس تنها به عزاداری و سینه زنی اکتفا نشود.
وی بر ضرورت جذب جوانان به مجالس عزاداری تأکید کرد و اظهار داشت: جوانان باید جست‌وجو کنند و مجالسی که برای آنها مفیدتر است را انتخاب کنند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اهداف برگزاری مراسم عزای اهل بیت(ع)، تصریح کرد: هدف نهایی از برگزاری مجالس عزاداری، احیای امر اهل بیت(ع) است.
امام جمعه قم در ادامه با استناد به روایات، ابراز کرد: روز دوم محرم، روز ورود امام حسین(ع) و یارانشان به سرزمین کربلا است.
آیت‌الله استادی با اشاره به روایتی از امام حسین(ع) مبنی بر این‌که مردم بنده دنیا هستند، گفت: بندگی گاهی به معنای عبادت و گاهی به معنای اطاعت است و انسان از هر کسی پیروی کند او را عبادت کرده است،‌از این رو کسانی که دنبال شیطان می‌روند، او را عبادت کرده‌اند.
هیچ بنده‌ای از امتحان الهی مستثنی نیست
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: امام حسین(ع) در ادامه این روایت می‌فرمایند؛ مردم عبد دنیا هستند، دین لقلقه زبانشان است و دور آن می‌چرخند، تا زمانی که زندگی آنها اداره شود و زمانی که امتحان پیش می‌آید متدینان بسیار اندک هستند.

وی با تأکید بر این‌که خداوند همه بندگان خود را امتحان می‌کند و امتحان سنتی الهی است و هیچ کس از این امتحان مستثنی نیست، تأکید کرد: حادثه کربلا برای امتحان امام حسین(ع)، یاران، دشمنان و همه مردم آن زمان بود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 1 = 9