استاد حوزه و دانشگاه: سوء استفاده از قرآن عامل گسترش وهابیت است

download (1)

ااستاد حوزه و دانشگاه یکی از علّت‌های رشد وهابیت در عربستان و کشورهای دیگر را سوء استفاده از قرآن دانست و گفت: استدلالات و بیانات علمای وهابی بر اساس برداشت نادرست از آیات قرآنی و تفسیر به رأی کردن است.

 معاونت پژوهش مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی با همکاری گروه تاریخ در راستای آشنایی طلاب با ادیان و فرق ساختگی، اقدام به برگزاری نشست علمی‌ پژوهشی«زمینه‌های گسترش وهابیت در خاورمیانه» با «حضور حجت‌الاسلام توحیدی» کرده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین توحیدی نمونه‌هایی از نقدهایی که علیه وهابیت ارائه شده است را برشمرد و گفت: جریان‌های فکری زیادی علیه وهابیت ارائه شده است، به عنوان نمونه حسن فرحان المالکی که خود حنبلی مذهب است در کتاب ( قراءه فی کتب العقائد، المذهب الحنبلی نموذجاً) به شدت از وهابیت انتقاد می‌کند.

انتقاد دیگر به وهابیت در کتاب داعیه و لیس نبیاًّ نوشته «شیخ حسن بن فرحان مالکی» است، همچنین کتاب مفاهیم یجب أن تصحح محمد بن علی المالکی و وهابیت بر سر دو راهی نوشته‌ حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی نمونه‌های دیگر از انتقاد به وهابیت است.

سخنران جلسه یکی از علّت‌های رشد وهابیت در عربستان و کشورهای دیگر را سوء استفاده از قرآن دانست و افزود: استدلالات و بیانات علمای وهابی بر اساس برداشت نادرست از آیات قرآنی و تفسیر به رأی کردن است و این امر سبب تحت تأثیر قرار گرفتن افراد کم اطلاع است یا این‌که آن‌ها به یک آیه از قرآن توجه دارند و به آیات دیگر توجه نمی‌کنند.

وی ادامه اداد: توجه به یک جمله از یک آیه و عدم توجه به جملات قبل و بعد که معنی آیه را روشن می‌کند، به عنوان نمونه برای نهی از توسل در کنار قبر پیامبر(ص) می‌گویند «إنک لا تسمع الموتى»، یعنی نمی‌توانی به مردگان بشنوانی، در حای که این آیه با توجه به جملات قبل و بعد از آن یعنی ای پیامبر نمی‌توانی کافران را که حق را قبول نمی‌کنند (نمی‌شنوند) و موتاً یعنی کور دلان و مرده دلان را هدایت کنی.

استاد حوزه اظهار داشت: آن‌ها به قرائن عقلیه توجه نمی‌کنند، براساس آیه‌ ذکر شده، مخاطب پیامبر مردگان و کرها نبودند بلکه بر اساس قرائن عقلیه مخاطب پیامبر کسانی که قادر به فهم و قبول حق نیستند.

حجت‌الاسلام توحیدی یکی دیگر از عوامل گسترش وهابیت را تضعیف سندی بی‌جا و عدم توجه به احادیثی که معانی آیات را روشن و تفسیر می‌کند، دانست و بیان کرد: وهابیون می‌گویند ما فقط قرآن راقبول داریم اما حدیث و سنت را نه یا اگر حدیث را قبول می‌کنند، در صورتی که حدیث باب میل آن‌ها نبود، می‌گویند این حدیث ضعیف است.

وی استفاده از امکانات مالی و زور و جنگ یک طرفه را ترفند دیگر وهابیون برای گسترش مکتب دست ساز آن‌ها معرفی کرد و گفت: آن‌ها سعی می‌کنند سخنان خود را به مردم عامه برسانند اما از پخش سخنان مخالف نظراتشان جلوگیری می‌کنند، همچنین کتب و قرآن را براساس نظراتشان به زبان‌های مختلف ترجمه می‌کنند و مبلغان وهابی را در کشورهایشان و مؤسسه‌های خود در کشورهای دیگر پرورش می‌دهند.

سخنران جلسه تحریف کتاب‌ها، سوء استفاده از حرمین شریفین و استفاده از دروغ و تهمت زدن را از دیگر زمینه‌های گسترش وهابیت عنوان کرد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + = 5