خروجی روضه باید ترویج ولایت مداری باشد /ولایت گریزی انسان را تحت سیطره طاغوت در می آورد

حجت الاسلام پناهیان
حجت الاسلام پناهیان با تأکید بر ضرورت تبیین چرایی و چگونگی شکل گیری حادثه کربلا در روضه ها، گفت: عصاره پیام عاشورا، ولایت است؛ حاصل روضه ها باید تربیت افراد ولایت مدار باشد وگرنه اما زمان ما هم غریب خواهد ماند.

حجت الاسلام علیرضا پناهیان، مسؤول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه هنر، شب گذشته در جمع مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) در محل جامعه الحسین(ع) مشهد گفت: راز اعجاز خون حسین(ع) این است که امام است وگرنه این همه انسان در طول تاریخ مظلومانه کشته می شوند چرا برای آن ها عزاداری نمی کنیم؟ مصایب فرزندان اباعبدالله(ع) برای این هنوز دل ها را آتش می زند که در راه امام زمانشان مصیبت دیدند.

وی با تأکید بر لزوم توجه مداحان به استفاده از واژه امام در مرثیه ها، افزود: رویکرد روضه ها باید به سمت حقیقت کربلا باشد؛ نمی شود برای امام حسین(ع)، غیرانقلابی روضه خواند، باید برای مردم روشن شود چه کسانی و با چه ویژگی هایی ایشان را کشتند؟.

حجت الاسلام پناهیان خاطرنشان کرد: تفاوت شهدای کربلا با سایر شهدای صدر اسلام این است که تحت امر امام یا پیامبر(ص) می جنگیدند اما شهدای کربلا با این که در شب عاشورا، امر امام از آن ها برداشته شد، باز هم ماندند و در رکاب امام زمانشان جانفشانی کردند.

وی با بیان این که وقتی محور عاشورا، امامت و ولایت است، خود به خود روضه سیاسی هم می شود، ادامه داد: این بسیار مهم است که بدانیم چرا عده ای یک دفعه به این درجه از قساوت قلب و اطاعت از طاغوت رسیدند که بالاتر از حدی که بدان مأمور بودند، دست به جنایت زدند.

ولایت گریزی، انسان را تحت سیطره طاغوت در می آورد

مسؤول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه هنر اضافه کرد: دلیلش این است که انسان وقتی به ولی خدا «نه» بگوید، به وضعیتی دچار می شود که به دشمن ولی خدا «چشم» گفته و کاملا در اختیار او قرار خواهد گرفت؛ عمر سعد تا دو سه شب پیش از عاشورا می گفت می ترسم که دستم به خون حسین(ع) آلوده شود، با این وجود، در روز عاشورا اولین تیر را پرتاب کرد.

وی تصریح کرد: این که حضرت زینب(س) هنگام قتل سیدالشهدا(ع) از روی تل خطاب به عمرسعد می فرماید: «تو نگاه می کنی و حسین(ع) کشته می شود؟» برای این است که در تاریخ بماند کسانی امام حسین(ع) را کشتند که اهل بیت(ع) از آن ها انتظار یاری داشتند.

حجت الاسلام پناهیان افزود: این ها همان کسانی اند که حضرت علی(ع) نیز درباره شان فرمود: «حاضرم ده نفر از شما را بدهم و یک نفر از یاران معاویه را داشته باشم چرا که آنان بر باطل خود متحد و راسخ اند ولی شما در حق خود، سست و غیرقابل اعتماد هستید».

وی خطاب به مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) یادآور شد: مبادا طوری روضه بخوانید که گویا مردم کوفه ذاتا و نسل در نسل، بد و بی وفا بوده اند؛ نه این مردم خیلی هم خوش سابقه بودند اما یک شبه بد شدند و تا نهایت بدی هم پیش رفتند چون مقابل ولایت ایستادند.

وی با بیان این که مکانیزم پدید آمدن عاشورا در جبهه اولیا، ولایت مداری و در جبهه اشقیا، ولایت گریزی است، گفت: راز عاشورا، ولایت است و این ولایت مداری با برائت از ولایت گریزان، ملازمت دارد چرا که ولایت گریزی، انسان را تحت سیطره طاغوت در می آورد.

مشاور نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها با بیان این که شهادت تک تک شهدای کربلا آداب ولایت مداری را آموزش می دهد، تأکید کرد: حاصل روضه ها باید تربیت افراد ولایت مدار باشد وگرنه اما زمان ما هم غریب خواهد ماند.

مدعیان خوش سابقه اگر ولایت گریز شدند، جنایت کارترین افراد می شوند

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به این سخن آیت الله بهجت(ره) که «همه ما شمر بالقوه هستیم»، اظهار کرد: این یعنی کافی است یک بار به ولی خدا «نه» بگوییم تا تحت ولایت طاغوت قرار گیریم. افراد خوش سابقه اگر ولایت گریز شدند، جنایت کارترین افراد می شوند؛ عمر سعد در جوانی، کسانی را که می گفتند تو بعدها قاتل حسین(ع) می شوی، دیوانه خطاب می کرد.

وی با تأکید بر این که باید مکانیزم پدیداری کربلا را شناخت و شناساند، خطاب به مداحان افزود: باید تبیین شود  چرا خوش سابقه ها امام زمانشان را کشتند؟ آنچه دل انسان را می سوزاند این است که چرا این ها یک دفعه بی وفا شدند.

مسؤول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه هنر ادامه داد: خوش سابقه های مدعی(خواص) هستند که یک شبه رنگ عوض می کنند وگرنه عوام اینگونه نیستند. کربلا همیشه هست، مدعیان خوش سابقه خیلی باید مراقب خود باشند.

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به آیه شرفه «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ …»، یادآور شد: این آیه می فرماید کسانی که شهید نشدند ولی بر پیمان خود استوار ماندند، در نزد خدا در ردیف شهدا محسوب می شوند یعنی اگر انسان سابقه خوبی دارد ادامه آن هم مهم است. در عین حال سخت است که انسان سابقه داشته باشد و بر پیمانش استوار بماند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 4 = 7