آیت الله جوادی آملی: سیاست اسلامی در پی احقاق انسانیت است/ عوام‌زدگی و عوام‌فریبی جایی در سیاست اسلامی ندارد

آیت الله عبدالله جوادی آملی
آ حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار اعضای انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه تاکید کرد: محدوده سیاست اسلامی فقط دنیا نیست و لذا اساس نیاز بشر به وحی و نبوت و به تبع آن به سیاست اسلامی از آن جهت است که انسان از مبدا و مقصد حقیقی خود خبر ندارد.

جمعی از اعضای انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه با حضور در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله جوادی آملی دیدار کردند و به ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در خصوص برگزاری جشنواره بین المللی امام خمینی(ره) پرداختند.

حضرت آیت الله جوادی آملی در این دیدار به ویژگی های ممتاز شخصیت امام راحل (رضوان الله علیه) اشاره کرد و گفت: امام راحل (رضوان الله علیه) حقیقتا از افراد بیدار و آگاه زمان خود بود.

این استاد برجسته حوزه ادامه داد: در اثر جنگ جهانی دوم تحولات عمیق فکری در عموم اندیشمندان جامعه و نیز در حوزه ها ایجاد شد که تفسیر المنار به نحوی حاصل همین تحول فکری است. در اثر این تحول فکری کسانی همچون امام خمینی رحمه الله علیه که حس بیداری در وجودشان زنده بود، بیدار شدند . امام خمینی (ره) از سویی با اندیشه های حوزوی کاملا آشنا بود و از طرفی با عقاید سیاسی افرادی چون مرحوم مدرس.

وی اظهار داشت: محدوده سیاست اسلامی فقط دنیا نیست و لذا اساس نیاز بشر به وحی و نبوت و به تبع آن به سیاست اسلامی از آن جهت است که انسان از مبدا و مقصد حقیقی خود خبر ندارد.

حضرت آیت الله جوادی آملی خاطر نشان کرد: سیاست اسلامی در پی احقاق انسانیت است چرا که سیاست اسلامی بر خلاف سایر مکاتب سیاسی، انسان را محدود در همین چند روز دنیا نمی بیند و بسیار تفاوت است میان کسانی که نیاز به سیاست را از جبنه مدنی بودن انسان می بینند و افرادی که انسان را به چشم یک مسافر، و دنیا را محل گذر می دانند.
این مرجع تقلید با اشاره به کلام حضرت امیر در نهج البلاغه که حضرت می فرمایند « توده مردم ستون دین هستند» بیان داشت: حضرت امیر علیه السلام در نهج البلاغه و در نامه خود به مالک اشتر متذکر می شوند که توده مردم ستون دین هستند، در نتیجه در جامعه اسلامی مقبولیت حاکمان، باید عین مشروعیت باشد و از طرفی، مردمی ستون دین اند که دیندار واقعی باشند.

حضرت آیت الله جوادی آملی تاکید کرد: سیاست اسلامی باید نه عوام زده باشد و نه عوام فریب؛ لذا باید با تعلیم و تعلیل به مردم آگاهی و رشد داد و نه با تبلیغات رسانه ای چرا که ممکن است مردم تبلیغ و تکرار را به جای تعلیم و تعلیل بگیرند که این امر در سیاست اسلامی پسندیده نیست.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 + = 8