مدیر مرکز فقهی جوادالائمه: محبت و گره‌گشایی از مشکلات فرهنگی جامعه جزء اصلی زندگی مبلغان است

حجت الاسلام تقوی با اشاره به ضرورت شناخت جبهه فرهنگی اسلام در اوضاع کنونی جهان و اهمیت جایگاه مبلغان دینی گفت: محبت به مردم جزء لاینفک زندگی تبلیغی مبلغان است، مبلغان باید برای رفاه جامعه و محبت به جامعه از کاری از دستش بر می آید دریغ نکند.
حجت الاسلام علی اصغر تقوی گفت: اگر چه اصل تبلیغ دین رسالت سنگین انبیا است و اولیای الهی پرچمدار هدایت جامعه هستند و قرآن کریم « لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ »(۲۵ سوره حدید) را نوید می دهد و انبیاء را پس از آزمون های مختلف و گوناگون لباس رسالت بر اندامشان می پوشاند و پس از آنکه عبودیت خویش را به اثبات رساندند به مقام «قُمْ فَأَنذِرْ »« اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ »« یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ » مفتخر می شوند؛ اما تردیدی نیست که رسالت با این عظمت پس از اولیا و انبیای الهی پرچمش بدون علمدار نباید بماند و این رسالت استمرارش باید بر عهده وارثان انبیا نهاده شود تا جریان الْعُلَمَاءَ وَرَثَهُ الْأَنْبِیَاءِ شکل بگیرد.

وی افزود: البته باید اذعان داشت که حقا و انصافا دانشمندان اسلامی و فقهای بزرگ عالم اسلام عموما و تشیع به خوبی از عهده این بار سنگین بلاغت بر آمده اند و به خوبی ثابت کرده اند که «مَّا عَلَى الرَّسُولِ إِلاَّ الْبَلاَغُ».

صدر برنامه های تبلیغی و دغدغه های رهبری

مدیر مرکز فقهی جوادالائمه(ع) ابراز داشت: اگر نبودند متفکران و مبلغانی در طول تاریخ قطعا امروز به فرموده علامه طباطبائی(ره) نه از اسلام اثری بود و نه از مسلمانی خبری. در قرن حاضر علمدار نهضت انبیای و اولیا، رهنمودهای امام راحل و مقام معظم رهبری، حامل این امانت الهی است، بنابر این می طلبد که در صدر مباحث تبلیغی مبلغان در همه سال به ویژه در محرم و صفر مطالبات و دغدغه های مقام معظم رهبری باشد.
وی افزود: چه کسی می تواند در این مسأله تردید کند که آگاهی از مبانی دینی نیاز فطری بشریت است و این بدون شبهه روشن است که کسی به جز عالمان و مبلغان دینی و کارشناسان فقه و اصول و کسانی که اجتهاد در روایات و آیات و سخنان نورانی معصومین دارند نمی توانند از عهده این مهم بر آیند. نقش بی بدیل اندیشمندان معاصر در گسترش فرهنگ دینی و هجوم نسل جوان در سراسر عالم به سوی آموزش و عملیاتی کردن احکام اسلام، از سوی بزرگانی همچون شهید مطهری، شهید بهشتی و دیگر همفکرانشان غیر قابل انکار است.
استاد حوزه و دانشگاه خراسان بیان داشت: با درک واقعی از دنیا امروز و شناخت حقیقی نسل جوان جامعه و نگاهی به عرصه تبلیغی دشمنان و به تعبیر و پیش بینی ناب مقام معظم رهبری در مقوله شبیخون فرهنگی و با هجمه فرهنگی که امروز به خوبی این پیش بینی را ثابت کرده است  در سوریه، تونس، در لیبی و عراق و افغانستان، مصر و ترکیه و خیلی از جاهای دیگر جهان شاهد آن هستیم. همچنین فتاوای عجیب و غریب مفتی های مفت خور و بی سواد جهاد نکاح، در فضای مجازی، فیس بوک، تویتر، ماهواره و هزاران ابزار ارتباطی که هم می توان تغییر مخرب را در مورد آنان بکار برد و هجمه و شبیخون را به یاد آورد و هم از همین ابزار بهره گرفت و وارد میدان شد.
وی افزود: مبلغان و مروجان دین، وعاظ و گویندگان و همه ما که تلاش و همتمان ان شالله این بوده و هست که بتوانیم در این وظیفه مهم سربلند از آزمون بدرآئیم بحق واقفیم که اگر کوچک ترین غفلتی صورت گیرد خطر است «وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ» لحظه لحظه ی زمان برای مبلغ، وقت «قُمْ فَأَنذِرْ» است.
عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان بیان داشت: از در و دیوار از هوا و زمین و دریا هجمه و امواج دشمن تا اندرون راه پیدا کرده اما نباید ترسید و نه واهمه و خوفی به دل راه داد بلکه با اتکال به خدا و اراده قوی و ایمان استوار و کوله بار پر و مطالعه وافر و سیر در آفاق و انفس دشمن را در اندرون و بیرون به زنجیر بکشیم.
وی افزود: مبلغان و علمای اسلام در طول تاریخ ثابت کرده اند که دشمن شناسند و به خوبی واقفند که شیطان عدوّ مبین است شیطان هیچگاه دوست انسان نشده و نخواهد شد و وقتی انسان دشمن شناس شد در مقابله با دشمن مسلح به میدان میرود و علمای اسلام در ۱۴ قرن گذشته توانسته اند با علم و عمل و اخلاق کریمه از کیان اسلام حراست و حفاظت کنند و اما نکته ای که با مطالعات و تحقیقات در گذر زمان در رموز موفقیت پیشینیان به آن دست می یابیم می تواند فراروی راه امروزیان و سیره گذشتگان، درس مبلغان و مروجان امروزی قرار گیرد اگر چه با اعتقاد به اوضاع کنونی و تحول در جوامع بشری ممکن است کسانی بر این باور باشند که باید بروز بوده اما سیره پیشینیان همیشه آموزنده بوده و در همه مجامع طرفدار دارد.

بایسته های تبلیغ و مبلغ

حجت الاسلام تقوی در ادامه به بیان بایسته های مبلغ در گذشته و حال اشاره کرد و بیان داشت: علم و آگاهی در موضوعاتی که از سوی مبلغ مطرح می شود بسیار مهم است در غیر این صورت ممکن است نتیجه عکس در پی داشته باشد و نیز ملبس به لباس صبر و استقامت و استواری در اراده و تصمیم لازم است چرا که اگر انبیا صبور نبودند شکستشان قطعی بود. و همچنین « وَلَوْ کُنتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ» (آیه ۱۵۹ سوره آل عمران) سرلوحه امر تبلیغ و مبلغ باشد محبت به مردم جزء لاینفک زندگی تبلیغی مبلغ است باید برای رفاه جامعه و محبت به جامعه از کاری از دستش بر می آید دریغ نکند.
وی در ادامه افزود: مبلغ چون آمر به معروف و ناهی از منکراست زمانی موفق است که عامل به معروف و تارک منکر نیز باشد که اگر عامل و تارک شد خود وجود او آمر به معروف و ناهی از منکر است. به عبارتی رفتار و کردار او درمعروف آمر و در منکر ناهی می شود. و دیگر آنکه مبلغ باید مسلط به احکام و شرایع و شناخت واقعی از دین داشته باشد و معرفی آنچه دین گفته بدون کم و کاست و بدون اعمال نظر شخصی وحتی نظر کارشناسی صورت گیرد.
مدیر مرکز فقهی جوادالائمه در ادامه بیان بایسته ها گفت: دوری از افراط و تفریط در قول و عمل و یا به تعبیر بهتر کَلِّمَ النّاسَ عَلى قَدرِ عُقولِهِم که اگر این مقوله رعایت نشود نه تنها موفق نمی شود بلکه هم خود مبلغ و هم شنونده، هر دو را به بیراهه می کشاند. مطلب دیگر آنکه « لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ» (آیه ۲ سوره صف) امر حقی است اما مبلغ علاوه بر این که باید از محرمات پرهیز کند و به واجبات عمل کند که همه چنین می کنند باید همه جوانب و حواشی را نیز حتی در مستحبات و مکروهات رصد کند.
وی افزود: در همه حال و در تبلیغ، مبلغ فقط به قدرت لایزال الهی تکیه کند و امید او به خدا باشد و اجر وفورش را از خدا بخواهد که حضرت علی(ع) می فرمایند که اگر از علمش برای اکل و شرب استفاده کند بهره اش اندک است «المستاکل بدینه حظه من دینه ما یاکله»تبلیغ ابراز در آمد نیست و مبلغ واقعی در این اندیشه و تفکر سیر نمی کند و خدا شاهد و ناظر اعمال اوست پس « وَمَن یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ».
عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان در جمع بندی مطالب بیان داشت: مبلغ با مسلح شدن به ابزارهای مختلف تبلیغ و علم به شیوه تبلیغ، اخلاص در عمل و مجهز بودن به تقوی و عزت نفس، اتکال به حق و مهرورزی به مردم و به روز بودن در بصیرت و کیاست و سیاست و تواضع در برابر مردم و تکریم آحاد جامعه و سوز وعشق الهی و سعه صدر و خطر پذیری و نیز روحیه جهادی و با بهره گیری از سیره « ان کان دین جدی لم یستقمالا بقتلی فیاسیوف خذینی » واردعرصه تبلیغ شود.
وی افزود: تسلط بر امر زمان و مکان جزء لاینفک تبلیغ و مبلغ است توجه به وحدت امت اسلامی خصوصا در فضای کنونی، پرهیز از بذله گویی و شوخ طبعی غیر اصولی و غیر اخلاقی، سبک بازی و جلف نگری و جلف کرداری همه از آفات و مضررّات تبلیغ و مبلغ است وزانت، سنگینی، وقار و هیبت طبیعی نه قوام با کبروغرور ضرورت تبلیغ است. و نیز ادب در کلام و لسان چه در مخاطب با دوستان و چه معاندین لازم است که این سیره اولیای الهی است در سیره هیچ کدام از ائمه ما فحش و ناسزا نسبت به دشمن ثبت نشده است آداب اجتماعی ائمه ما دشمنان را وادار به اعتراف می کرد که «الفضل ما شهدت به الاعداء» دانشمندان ادیان مختلف در مواجه حضوری با ائمه، شیفته ادب و گفتار آنان شده و مسلمان می شدند.
حجت الاسلام تقوی در پایان گفت: مبلغ در فضای انقلاب وارد عر صه تبلیغ می شود بایسته ها و شناخت انقلاب، حفاظت از انقلاب، حراست از دست آوردهای انقلاب و تداوم انقلاب باید باشد مگر می شود مبلغ دین بود و قدرشناس انقلاب و رهبر و مقتدی و امام جامعه که راه را برای تبلیغ باز کرده و می کند خدای ناکرده نبود بنابراین باید به این مقوله دقت داشته باشیم و رعایت کنیم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 9 = 17