تاکید آیت الله بوشهری بر اهتمام ویژه به علم حدیث در حوزه‌های علمیه

 آیت‌الله حسینی بوشهری
خبرگزاری رسا ـ آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان این‌که بحث حدیث باید در حوزه علمیه یک مسأله کاملا نهادینه شده باشد، گفت: طلبه‌ای که آشنای به مسائل روز، حدیث، روایات، تفسیر قرآن و سنت اهل‌بیت(ع) نباشد نمی‌تواند موفق عمل کند و مغلوب دشمنان می‌شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در مراسم رونمایی از تازه‌های نشر مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث که صبح امروز در سالن اردوهای حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار شد، با بیان این‌که قدرشناسی از نعمت‌های خداوند متعال است، گفت: پیامبر(ص) می‌فرماید « خداوند دوست دارد اثر نعمتی که به بنده‌اش داده است را در زندگی او ببیند».
وی افزود: تعدادی از بزرگان، اندیشمندان، محققان و پژوهشگران ما همچون صاحب جواهر، علامه مجلسی، علامه حلی و مرحوم کلینی مصداق بارز این نعمت هستند.
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به سخن امیرمؤمنان(ع) که فرمود «عالم اگر جایگاه و منزلت خود را بشناسد نمونه و نظیر ندارد»، اظهار داشت: طلاب ما باید برای کسب علوم و معارف الهی تلاش کنند و قدر و منزلت خود را بدانند تا هم خود به تعالی برسند و هم دیگران را به مسیر تعالی و پیشرفت هدایت کنند.
آیت‌الله حسینی بوشهری با تأکید بر این‌که حوزه علمیه باید در زمینه حدیث گام بلندی را بر دارد، خاطرنشان کرد: کار مؤسسه دارالحدیث کار بسیار بزرگ،عمیق، روشمند و خوبی است و پژوهشگران آن حوزوی هستند ولی می‌توان گفت این کار همه حوزه ما نیست، حوزه ما می‌تواند بیش از این در زمینه حدیث فعالیت داشته باشد و باید عملی شود.
وی تصریح کرد: سابق بر این کتب حدیثی و روایی مورد مطالعه و بحث طلاب قرار می‌گرفت که این امر در حال حاضر کم‌فروغ و ضعیف شده است و باید اهتمام جدی نسبت به این مسأله صورت پذیرد.
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور ابراز داشت: امام صادق(ع) می‌فرمایند «اگر ایمان فردی برگرفته از عقل و گفتار رجال و افراد مختلف باشد، ممکن است روز دیگر با سخنی جدیدتر ایمانش تغییر کند ولی اگر کسی بر مبنای قرآن و حدیث اهل‌بیت(ع) و سنت پیامبر کرم(ص) مبنای دینی خود را انتخاب کرده و استوار کندع ایمان او بسیار مستحکم می‌شود و اگر روزی کوه‌ها از بین بروند ایمان او از بین نمی‌رود».
وی ادامه داد: طلبه‌ای که آشنای به مسائل روز، حدیث، روایات، تفسیر قرآن و سنت اهل‌بیت(ع) نباشد نمی‌تواند موفق عمل کند و مغلوب دشمنان می‌شود و با مشکل موجه خواهد شد و چه بسا در ایمان او هم خللی ایجاد کند.
آیت‌الله حسینی بوشهری از مسؤولان دارالحدیث درخواست برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی دروس حدیث در حوزه‌های کرد و افزود: باید حدیث از سال اول حوزه علمیه به طلاب آموزش داده شود تا آنها بیگانه از حدیث و علوم اهل‌بیت(ع) نباشند و به صورت تخصصی و روش مند حدیث را فرا گیرند.
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان این‌که سهم مطالعه در کشور ما بسیار ناچیز و اندک است، گفت: طلاب، دانشجویان و مردم ما مطالعات ضعیفی نسبت به مباحث علمی و معرفتی دارند و با این مطالعه ضعیف نمی‌شود به درجات بالای معنویت و علم رسید.
وی با اشاره به این‌که باید قدردان خداوند متعال باشیم و از ظرفیتی که به ما داده استفاده کامل را ببریم، بیان داشت: بحث حدیث باید در حوزه علمیه یک بحث کاملا نهادینه شده باشد و به صورت تخصصی به آن پرداخته شود.

آیت‌الله حسینی بوشهری در پایان خاطرنشان کرد: ما طلاب علوم دینی باید وارث به تمام معنای اهل‌بیت(ع) و مبین گفتار، رفتار و سنت ایشان باشیم و علوم و سیره اهل‌بیت(ع) را به جهانیان برسانیم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + 8 =