آیت‌الله جوادی آملی: عده‌ای به دنبال شکست نظام اسلامی هستند

حضرت‌ آیت‌الله جوادی آملی گفت: عزیز به ذات نیاز راه ندارد ولی غیر خدا تا زمانی عزیز هستند که در صراط باشند، وقتی چیزی در دسترس مردم یا جامعه باشد ممکن است آسیب‌پذیر باشد ولی وقتی بالا رفته و در دسترس نباشد آسیب پذیر نیست، برخی از اعمال هستند که در دسترس مردم بوده و آسیب پذیر هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی مفسر برجسته قرآن کریم در درس تفسیر خود که در مسجد اعظم قم با حضور طلاب و روحانیان برگزار شد با اشاره به آیه «وَاللَّـهُ الَّذِی أَرْ‌سَلَ الرِّ‌یَاحَ فَتُثِیرُ‌ سَحَابًا فَسُقْنَاهُ إِلَىٰ بَلَدٍ مَّیِّتٍ فَأَحْیَیْنَا بِهِ الْأَرْ‌ضَ بَعْدَ مَوْتِهَا ۚ کَذَٰلِکَ النُّشُورُ‌« از سوره فاطر گفت: سوره فاطر مکی بوده است، سور مکی بیشتر به بیان اصول دین و خطوط کلی اخلاق و دین می‌پردازند.

وی ادامه داد: یکی از براهینی که برای توحید و معاد اقامه می‌شود مسأله ارسال بادها، بارداری ابرها و رحم قرار دادن آن‌ها برای غربالی باریدن و زنده کردن خاک‌های مرده است، این‌ها هم نظم است که ناظم واحد را نشان می‌دهد و هم حیات را برای اثبات معاد نشان می‌دهد.

این مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این‌که هوا گاهی ساکن و گاهی متحرک است،‌ اظهار داشت: سکون، حرکت هوا و رهبری این متحرک‌ها با نظم است، از این‌رو هواشناسان کاملا می‌توانند شناسایی کنند که هوا در هفته آینده چگونه خواهد بود، ابرها نیز نر و ماده داشته و برای ابرهای ماده رحم قرار داده شده است که قطرات باران و برف از خلال این ابرها ریخته می‌شود، با ریختن باران بر روی زمین خاک مرده زنده می‌شود و گیاهان آن را جذب کرده و به شاخه و برگ تقسیم می‌کند.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به آیه «مَن کَانَ یُرِ‌یدُ الْعِزَّهَ فَلِلَّـهِ الْعِزَّهُ جَمِیعًا» عزت را تنها در نزد خدا دانست و بیان داشت: قرآن به بت پرستان و منافقان می‌گوید اگر هدف شما تأمین رزق است، خدا مطعم و رازق است و نیازهای شما را برطرف می‌کند، اگر به دنبال عزت و کرامت باشید، عزت نیز در نزد او است، راه مشخص بوده و کسانی که این راه را رفتند نیز مشخص است.

کلمه طیب و عمل صالح راه رسیدن به عزت است

وی افزود: راه رسیدن به عزت کلمه طیب و عمل صالح است، راهیان این راه انبیا، اولیا و پیروان شان هستند، صراط مستقیم باز است، خدا نیز می‌فرماید «کلمه طیب یعنی اعتقاد خوب و عمل صالح نیز رفتار خوب است»، یعنی کسی که دارای حسن فاعلی و فعلی است آدم خوبی است چرا که موحد بوده و کار خوب را انجام می‌دهد، وقتی حسن فاعلی و فعلی با یک‌دیگر ضمیمه شوند این راه الله و عزیز شدن است.

مفسر برجسته قرآن کریم با تأکید بر این‌که خدا عزت مؤمنان را امضا کرده و شامل گذشته نیز نیست بلکه الان نیز این‌گونه است، بیان کرد: بقیه افراد عزیز بی جهت هستند و اگر فردی عزیز بی‌جهت بود ذلیل با جهت است، یعنی عزت او باطل و ذلتش حق است، در قیامت نیز ظرف ظهور حق است و این روز، روز حق است، در آن‌جا ذلت این‌ها مشخص می‌شود و افزون‌بر عذاب مورد اهانت و تحقیر قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد: ذلیل کسی است که کلمه طیب و عمل صالح ندارد، عزت به معنی غلبه نیست بلکه به معنای نفوذناپذیر است، زمین سختی که کلنگ در آن اثر نمی‌کند می‌گویند زمین نفوذ ناپذیر است، انسانی که هر کسی نتواند در او نفوذ کند عزیز است چرا که نفوذ ناپذیر بوده و می‌تواند در دیگران نفوذ کرده و غلبه پیدا کند، غلبه به معنی عزت نیست و بلکه از لوازم عزت است.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی با بیان این‌که اگر عزیز نامنتهی باشد عزت او نیز نامنتهی خواهد بود، گفت: اگر عزیز محدود باشد عزت او نیز محدود خواهد بود، تا زمانی که فرد راه کلمه طیب و عمل صالح را می‌رود عزیز است و اگر از این راه بیفتد عزتی نخواهد داشت.

علم شجره طیبه است که همیشه میوه می‌دهد

وی خاطرنشان کرد: عزیز به ذات نیاز راه ندارد ولی غیر خدا تا زمانی عزیز هستند که در صراط باشند، وقتی چیزی در دسترس مردم یا جامعه باشد ممکن است آسیب‌پذیر باشد ولی وقتی بالا رفته و در دسترس نباشد آسیب پذیر نیست، برخی از اعمال هستند که در دسترس مردم بوده و آسیب پذیر هستند ولی برخی از چیزها در دسترس مردم نبوده و آسیب پذیر نیستند، یعنی شیاطین انس نفوذ ندارند ولی شیاطین جن نفوذ دارند، وقتی عملی به طرف الله صعود کرد مخلص و مخلص در دسترس شیاطین جن نیز نخواهد بود.

مفسر برجسته قرآن کریم در ادامه سخنان خود به آیه «إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْ‌فَعُهُۚ» اشاره کرد و خاطرنشان کرد: عقیده طیب همانند درخت طیب است، این درخت ریشه ثابتی دارد و به قدری رشد می‌کند که فرعش در آسمان به فضا می‌رود، این‌گونه نیست که سالی یک فصل میوه بدهد بلکه هر دوازده ماه میوه می‌دهد، میوه‌ها بهشت نیز این‌گونه است، در برخی از روایات علم شجره طیبه بیان شده است و درخت علم هر لحظه میوه می‌دهد، اگر فردی به مقام علمی رسید هر لحظه و هر روز میوه می‌دهد.

وی ادامه داد: درخت عادی سالی یکبار یا دوبار میوه می‌دهد، معنویت و کلمه طیب دائم میوه می‌دهند، البته این‌چنین نیست که خود درخت میوه بدهد، اگر اصلش ثابت است به اذن ربه است، اگر فرعش در آسمان است به اذن ربه است و اگر همیشه میوه می‌دهد به اذن ربه است.

فقیه نه بازی می‌خورد و نه بازی می‌دهد

حضرت آیت‌الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: کلمه خبیثه همانند درخت بی ریشه است، گیاهانی که یک یا دو سانتی‌متر قد دارند ریشه شان زیاد در زمین نیست، وقتی کلمه طیب به سوی خدا صعود کرد شیاطین انس و جن به آن دسترسی ندارند.

وی یادآور شد: مردان الهی در جامعه زندگی می‌کنند ولی کسی آن‌ها را بازی نمی‌دهد چرا که آن‌ها به گونه‌ای فکر کرده و به دنبال چیزهای هستند که در دسترس بازیگران نیست، دیگران ابزاری دارند که به آن‌ها اعتنا نمی‌کنند از این‌رو مصون هستند، وقتی گفته می‌شود فقیه باید «سائر لنفسه» باشد یعنی همین، «سائر لنفسه» به معنی عادل یا با تقوا بودن نیست، چرا که در جملات قبل روایت این مسائل گفته شده است، صیانت نفس یعنی بازیگران را بشناسد، یعنی نه کسی را بازی بدهد نه بازی دیگران در او اثر کند، نه این‌که راه را برای دیگران ببندد و نه بی راه برود.

مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این‌که اگر کسی بخواهد زمام امور یا زمام عده‌ای را به دست بگیرد باید عزیز یعنی نفوذ ناپذیر باشد، خاطرنشان کرد: صیانت نفس از عزت سرچشمه می‌گیرد.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به آیه «وَالَّذِینَ یَمْکُرُ‌ونَ السَّیِّئَاتِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِیدٌ» با بیان این‌که کسانی که برای خود و دیگران نقشه‌های بد می‌کشند افزون‌بر این‌که عذاب شدید مکر و حیله‌شان نیز به جای نمی‌رسد، بیان داشت: خداوند متعال در سوره عنکبوت می‌فرماید «کسانی که کار یا مکر بد می‌کنند خیال می‌کنند به اصطلاح ما را دور می‌زنند، یعنی ما عقب می‌افتیم و آن‌ها جلو می‌افتند در حالی که این درست نیست».

عده‌ای از افراد به دنبال شکست نظام اسلامی هستند

وی افزود: خداوند متعال در قرآن درباره کفار می‌فرماید «انسان یا زنده است یا کافر»، میان زنده و کافر تقابل انداخته است یعنی کافر مرده است، سوره مائده نیز می‌فرماید «در جمع مسلمانان عده‌ای منتظر هستند تا برای مسلمانان مشکل، ضعف و یا نقدی پیش بیاید و سریع با بیگانگان تماس بگیرند به آن‌ها گزارش بدهند»، می‌گویند شاید معاذالله نظام اسلامی شکست بخورد و آن‌ها برگردند پس چرا ما باید رابطه خود را با بیگانگان قطع کنیم و قرآن می‌فرماید این افراد مریض هستند.

مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این‌که قرآن ربا خواران را به دیوانگان تعبیر کرده است، گفت: پایان ربا خوار این است که خدا آن‌ها را به محاق می‌اندازد.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی در ادامه سخنان خود به آیه «وَمَکْرُ‌ أُولَـٰئِکَ هُوَ یَبُورُ» اشاره کرده و بیان داشت:‌ برخی از افراد زنده و برخی مرده هستند، برخی از افراد و ملت‌ها نیز بایر هستند، از ملت بایر می‌توان توقع میوه داشت؟، مکر آن‌ها بایر هست و کل جریان همانند درخت تلخی است که بر روی زمین افتاده است و نمی‌توان از آن توقع میوه داشت، درخت بایر ریشه و میوه ندارد، کار، فکر و اراده خبیث این‌گونه است و گاهی تعبیر می‌کند که ریشه ندارد.

امیدواریم نقشه‌های ۱+۵ لن تبور باشد

وی تأکید کرد: مؤمنان امیدوار هستند که تجارت، داد و ستد سود آور بوده و هرگز بایر نباشد، ولی کسانی که به دنبال مکر هستند دست به کار هم بزنند خود، نقشه و تجارتشان بایر است، نقشه و نقاش بایر هرگز به مقصد نمی‌رسند، درخت زشت جثه‌اش روی زمین است و وقتی ریشه در زمین نیست چگونه میوه می‌تواند بدهد؟ تمام نقشه‌ها این‌گونه است.

مفسر برجسته قرآن کریم در پایان با اشاره به مذاکرات هسته‌ای کشورمان، بیان داشت: امیدواریم نقش۱+۵ لن تبور و بور باشد، مالشان مال تجارت بهم باشد و مانند «کَشَجَرَ‌هٍ خَبِیثَهٍ اجْتُثَّتْ مِن فَوْقِ الْأَرْ‌ضِ» باشد تا به برکت روح امام و شهدا نظام محفوظ بماند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + = 16