حجت‌الاسلام ماندگاری: زندگی دینی بدون داشتن پیش شرط‌ تنها یک شعار است

عضو هیأت رییسه مؤسسه روایت سیره شهدا، ایجاد دغدغه، نگرش و فضاسازی دینی را از پیش شرط‌های تحقق سبک زندگی اسلامی عنوان کرد و گفت: زندگی دینی بدون داشتن پیش‌شرط‌های لازم محقق نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد مهدی ماندگاری، عضو هیأت رییسه مؤسسه روایت سیره شهدا شب گذشته در مراسم عزدارای سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) که در مجتمع امام خمینی(ره) با حضور طلاب، روحانیان و اقشار مختلف و به همت هیأت فرهنگی و مذهبی فدائیان ولایت قم برگزار شد، به بررسی سبک زندگی حسینی(ع) پرداخت و گفت: سبک زندگی دینی سه پیش شرط و سه گام اساسی دارد.

زندگی دینی بدون داشتن پیش شرط‌ها تنها یک شعار است

وی ادامه داد: اگر بخواهیم در زندگی شخصی خودمان همانند اشتغال، اقتصاد، خواب، خوراک و دیگر مسائل سبک زندگی دینی را داشته و به اصطلاح مدیریت ما مدیریت اسلامی و دینی باشد باید پیش شرط‌های ما کامل و جامع باشد، اگر پیش شرط‌ها نباشد زندگی دینی محقق نمی‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که حرف زدن از زندگی دینی بدون وجود پیش شرط‌ها تنها شعار است، بیان داشت: نخستین پیش شرط‌ زندگی دینی دغدغه و دل مشغولی دینی است، بسیاری از افراد در برخی موارد دغدغه دین دارند ولی در برخی مواقع ندارند، مانند این‌که برخی از افراد در حرم ائمه(ع) دغدغه دینی دارند ولی در عروسی‌ها دغدغه دین نداشته و فکر می‌کنند دین در این جا نیاز نیست.

برخی از افراد در تفریحات دین را مزاحم می‌دانند

وی افزود: متأسفانه بی‌دغدغگی نسبت به دین با کودکان ما در حال رشد کردن است، افراد در تفریحات خود روحانی نمی‌خواهند و فکر می‌کنند در تفریحات دین مزاحم است، دغدغه دینی نیز به معنی این‌که است که تمام افراد در تمام زمان‌ها، مکان‌ها و حالت‌ها دوست داشته باشند دین در زندگی آن‌ها حضور داشته باشد، مردم بی‌دین نیستند ولی دغدغه چندان دینی ندارند.

حجت‌الاسلام ماندگاری با بیان این‌که برخی از افراد در تمام حالت‌ها، زمان‌ها و مکان‌ها دل مشغولی دینی ندارند، اظهار داشت: اگر بساط دین پهن شود مردم حضور خواهند داشت، ما برای سبک زندگی دینی دغدغه دینی می‌خواهیم، دل ما باید در تمام لحظات برای دین بتپد.

وی تصریح کرد: در کاسبی اگر دل مشغولی دینی داشته باشیم کم فروشی نمی‌کنیم، طغیان ما زمانی صورت می‌گیرد که دین در فضای وجود ما نباشد، طغیان در بازار و اداره نیز به سبب این است که دین در وجود افراد نهادینه نشده است، سر در تمام اداره‌های ما عکس امام راحل و شهدا است ولی در روابط درون اداره دین وجود ندارد.

بدون دغدغه دین سبک زندگی اسلامی محقق نمی‌شود

خطیب توانای کشور با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خراسان شمالی نسبت به سبک زندگی اسلامی، یادآور شد: برخی از افراد دل مشغولی کم و کیفیت غذا و دیگر مسائل زندگی را دارند ولی دغدغه عدم اسراف، جدا بودن محرم و نامحرم و نبود لقمه حرام را ندارند.

وی با اشاره به آیات قرآن کریم ایمان را مهم‌ترین عامل ایجاد دغدغه دینی خواند و گفت: دل مشغولی و دغدغه یعنی این‌که فرد بیش از نگاه مردم به نگاه خدا توجه کند، تا دل مشغولی دینی نباشد محقق شدن سبک زندگی دینی محقق نمی‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: اگر افراد بدانند خدا همه جا است دل مشغولی آنها نسبت به خدا بیشتر می‌شود، افراد در اتوبان قم و تهران دل مشغولی و دغدغه پلیس را دارند ولی در زندگی دل مشغولی خدا را ندارند، فرق جبهه‌ها با زمان حاضر این است که در جبهه‌ها خدا بود و بچه‌ها در تمام حالت‌ها دغدغه دین و خدا را داشتند ولی اکنون ارتباط مردم با خدا قطع و وصل می‌شود،‌ البته به این معنی نیست که مردم بی‌دین شدند، متأسفانه برخی از افراد در گرفتاری‌ها خدا  را یاد می‌کنند.

برای کودکان باید دغدغه دین را به وجود آورد

وی افزود: برای کودکان باید دغدغه سازی کرد و یکی از راحل‌ها این است که به کودکان بگویم افرادی که با دین، قرآن و خدا هستند اگر بر فرض محال قیامت و جهنم نباشد چندان ضرر نمی‌کنند، ولی اگر خدا، دین و قرآن باشد که هست افرادی که بدون این‌ها زندگی کردن در قیامت بسیار ضرر می‌کنند، مانند دانش آموزی که به سبب درس نخواندن یک عمر سختی و بدبختی می‌کشد.

نگرش دینی دومین قدم رسیدن به سبک زندگی اسلامی است

حجت‌الاسلام ماندگاری با تأکید بر این‌که باید با استدلال و منطق دغدغه دینی ایجاد کرد، نگرش دینی را دومین قدم رسیدن به سبک زندگی دینی خواند و اظهار داشت: نگاه دینی به این معنی است که افزون‌بر دنیا فرد آخرت را نیز ببیند، نگاه غیر دینی نیز به معنی این است که فرد تنها دنیا را می‌بیند نه آخرت.

وی ادامه داد: نباید به سبب دنیا،‌ آخرت و به سبب آخرت، دنیا را تباه کرد، اگر دنیای فرد سالم نباشد آخرت او نیز سالم نخواهد بود،‌ البته در ارزش‌گذاری آخرت به سبب طولانی بودن‌ از دنیا مهم‌تر و با ارزش‌تر است.

عضو هیأت رییسه مؤسسه روایت سیره شهدا نگاه دینی در زندگی برای تأمین نیازها را تجارت آخرتی خواند و بیان داشت: اگر فرد نگاه دینی داشته باشد تاجر برای آخرت می‌شود،‌ حتی آب و غذا خوردن او عبادت می‌شود، ولی فردی که نگاه دینی نداشته باشد تجارت او در دنیا نیز خسارت آخرتی است.

فضاسازی سومین شرط تحقق سبک زندگی دینی است

استاد حوزه و دانشگاه فضاسازی دینی را شرط سوم برای تحقق زندگی دینی دانست و بیان کرد: نام فضاسازی دینی در اسلام امر به معروف و نهی از منکر است، افراد همان‌گونه که دل مشغولی پاکیزگی و شکم را دارند باید دغدغه پاک کردن روح را نیز داشته باشند، اگر والدین در خانه در نزد فرزندان عبادت کنند در واقع فضاسازی دینی را در خانواده انجام می‌دهند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 3 = 7