مدیر حوزه های علمیه کشور :نباید به بهانه رشته‌های تخصصی، فقه و اصول به حاشیه برود

نباید به بهانه رشته‌های تخصصی، فقه و اصول به حاشیه برود، چون تجربه نشان داده هرگاه که فقه و اصول به حاشیه رفته‌اند، منجر به ضعف شده است.

 آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری،  در اجلاس معاونان آموزشی مراکز تخصصی حوزه‌، در مجتمع یاوران مهدی(عج) جمکران با اشاره به این که رشته‌‌های تخصصی جزو نیازهای ضروری حوزه و جامعه اسلامی است، گفت: در گذشته برخی از علما و افراد در چند رشته تخصص داشتند و به آنها جامع علوم منقول و معقول گفته می‌‌شد، اما با فوت آنان همه تخصص ‌ها به زیر خاک می‌رفت؛ در عصر کنونی تشکیل مجموعه ها و رشته های تخصصی امری انکار ناپذیر است.

وی خاطرنشان کرد: ورود حوزه به رشته‌ها تخصصی، براساس نیاز ضروری و گستردگی علوم و ارتباطات مختلف، قابل توجیه است؛ زیرا در عصر کنونی یک عالم نمی‌تواند در همه گرایش‌ها صاحب تخصص شود و لازم است که گروه‌های تخصصی به گسترش و توسعه علوم در رشته‌های خاص بپردازند.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به این که امروز مراجع عظام تقلید با توجه به اهمیت موضوع، مراکز تخصصی را در حوزه ایجاد و اداره می‌کنند، ابراز داشت: مرکز مدیریت حوزه در این عرصه متولی خاص نیست، بلکه مراجع بزرگوار نیز در این حوزه فعالیت‌های جدی داشته‌ و دارند و افق‌‌های روشنی را برای ما ترسیم کرده اند.

وی با ذکر این مطلب که نباید تنها به گسترش مراکز تخصصی دلخوش باشیم، خاطرنشان کرد: گسترش و توسعه به خودی خود کافی نیست، بلکه باید به آنها غنا ببخشیم.

مدیر حوزه های علمیه یادآور شد: باید با جذب اساتید لایق و توانمند، زمینه حضور جدی طلاب در مباحث آموزشی تخصصی فراهم شود.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به جایگاه فقه و اصول در حوزه، تاکید کرد: نباید به بهانه رشته‌های تخصصی، فقه و اصول را به حاشیه ببریم؛ زیرا تجربه نشان داده هرگاه که فقه و اصول به حاشیه رفته‌اند، منجر به ضعف شده است.

معاون جامعه و روحانیت جامعه مدرسین حوزه همچنین با اشاره به اهمیت توجه به مسائل اخلاقی طلاب در تمام سطوح، یادآور شد: یکی از سجایای اخلاقی، احترام به مراجع معظم تقلید و علما است که این احترام باید در بین طلاب نهادینه شود و نباید زحمات بزرگان را به خاطر فعالیت‌های جدید پژوهشی خود، نادیده بگیریم.

مدیر حوزه‌های علمیه در پایان خاطرنشان کرد: حوزه پاسخگوی نیازها و سئوالات و شبهات بسیار زیادی است که باید با با تربیت طلاب مهذب و توانمند، این مسئله بیش از پیش تقویت شود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 1 = 10