تاکیدکارشناسان دینی بر گناهکار بودن تخریبگران محیط زیست

تخریب محیط زیست جایز نیست

«تخریب محیط زیست»؛ شاید بارهاوبارها این واژه را از رسانه‌های گروهی و از زبان مسئولان شنیده باشیم، اما به‌ندرت به سهمی که هریک از شهروندان و هر قشری می‌تواند در جایگاه خویش به‌عنوان عضوی از جامعه و در واقع سهام‌داران محیط زیست داشته باشد، فکر کردیم.
شاید اصلا با تمام تبلیغات و سروصداهای رسانه‌ها به اهمیت هوای آلوده‌ای که نفس می‌کشیم‌، پی نبرده باشیم تا زمانی‌که برای مشکل تنفسی یکی از نزدیکانمان به پزشک مراجعه کنیم و پزشک دلیل مشکل تنفسی بیمار را آلودگی هوا عنوان کند.
حساسیت به حقوق طبیعی‌ای که هر یک از شهروندان در محیط زیست می‌توانند داشته باشند و از سویی پذیرفتن نکته‌ای پرواضح، که حق طبیعی و مسلم همه افراد یک جامعه است، موضوع گزارش امروز است، موضوعی که در اهمیتش همین بس که در آلودگی هوا و وضعیت هشدار هوای پاییزی در بیشتر شهرهای بزرگ و صنعتی ایران، برخی روزها همه مقاطع تحصیلی تعطیل بود و پزشکان به سالمندان و کودکان همواره توصیه می‌کردند که در مواقع غیر‌ضروری از منزل بیرون نیایند و هوای آلوده را کمتر استشمام کنند.
اما به‌راستی چقدر تا به‌حال به نقش خود در ایجاد هوای آلوده و تک‌تک نفس‌هایی که می‌تواند به سلامت و به‌عکسش برای سالمند یا هر فردی رقم بخورد، فکر کردید؟
به عقیده کارشناسان کافی است در برنامه زندگی و روزمرگی‌های خویش کمی بادقت بیشتری نظارت کنیم و بهبود و اصلاح عملکرد خویش را در دستور کار زندگی‌مان لحاظ کنیم.
چندی پیش باخبر شدیم که یکی از مراجع تقلید،
آیت‌ا… ناصر مکارم‌شیرازی در دیدار با برخی مسئولان بر اهمیت آگاه‌سازی مردم از تخریب محیط زیست و تأثیراتی که می‌تواند بر زندگی آن‌ها داشته باشد، تأکید کردند و هرگونه تخریب محیط زیست را از سوی مردم با اشکال شرعی و حرام دانستند. صحبت‌های این عالم ربانی و همچنین حساسیت موضوعی که این روزها بیشتر در هوای آلوده مشهد به چشم می‌آید، ما را بر آن داشت تا با برخی کارشناسان حوزه دینی و حقوق اسلامی درباره این موضوع گفتگو کنیم.
کارشناس علوم دینی و خانواده  و عضو هیات امنای اتاق فکر تبلیغ در گفتگو با شهرآرا به این عقیده است که: محیط زیست همان طبیعتی است که در آن زندگی می‌کنیم و خدا روزی ما کرده، همچنین طبیعت امانتی است که که به دست مردم به مانند سایر نعمت‌ها سپرده شده و تنها وظیفه انسان در برابر نعمت‌هایی که خداوند به او عطا کرده، شکرگذاری است.
شکر عملی، استفاده از نعمت به‌درستی و در جایگاه تعریف‌شده
حجت‌الاسلام واعظ‌موسوی می‌افزاید: آنچه از متون دینی برمی‌آید، این است که شکر‌گذاری فقط به زبان نیست، استفاده از نعمت به‌درستی و در جایگاه تعریف‌شده‌اش، بنا به تعریف، همان شکرگذاری است.
عضو  اتاق فکر تبلیغ با بیان اینکه شکر تنها در گفتار خلاصه نمی‌شود و در واقع فرایندی عملکردی است، می‌افزاید: شکر از طبیعت، استفاده از محیط زیست و آلوده و تباه‌نشدن آن است. مثل اینکه نعمت پول، جوانی و… چنانچه تباه شود، فرد در قیامت بازخواست خواهد شد.
خسارت به اموال عمومی، حق‌الناس است
وی توضیح می‌دهد: همچنین نمی‌شود از این نکته گذشت که محیط زیست تنها برای برخی آفریده نشده، بلکه متعلق به همه مردم است و اگر فردی به اموالی که متعلق به همه مردم است، خسارت وارد کند، درحقیقت خسارت به حق‌الناس وارد کرده است.
حجت‌الاسلام واعظ موسوی، وارد کردن اتومبیل دودزا و فرسوده به شهر از این موضوع جدا نمی‌داند و می‌گوید: برای سالمندان نیز مشکل‌آفرین می‌شود و به اندازه‌ای که فرد در ایجاد هوای آلوده‌ای که استنشاقش برای برخی ممکن است خطر مرگ را داشته باشد، نقش دارد، در قیامت به همان اندازه مسئول است.
وی توجه مردم را در این موضوع به نکته پراهمیت دیگری جلب می‌کند و می‌افزاید: آثار گناه به زندگی خود فرد برمی‌گردد و بی‌تردید رساندن هرگونه صدمه و زیان به دیگری گناه محسوب می‌شود.
تخریب محیط زیست گناه است
حجت‌الاسلام واعظ موسوی در ادامه می‌گوید: تخریب محیط زیست گناه است و آثارش متوجه زندگی فرد نیز خواهد شد.
این کارشناس دینی در پایان با اشاره به سیره پیامبر در این زمینه، می‌گوید: پیامبر‌(ص) در جنگ‌ها به اصحاب خویش توصیه می‌کرد، شاخه درختان را نشکنید و در واقع توصیه به حفظ محیط زیست داشتند.
مدیرگروه حقوق «جامعه المصطفی العالمیه»، دومین کارشناسی است که در این گفتگو میهمان صفحه محیط زیست است.
حجت‌الاسلام محمد‌باقر گرایلی می‌گوید: محیط زیست حوزه بسیار مهمی است تا جایی‌که درکتاب« مکاسب» شیخ انصاری در بخش ععقود معین، بحث گسترده‌ای درباره درختان، سبزیجات، خرید و فروش آن، تقسیم‌بندی آن‌ها به لحاظ خشکی و تری و بسیار باید و نباید دیگر به این موضوعات اختصاص دارد.
توجه ویژه به درختان در فقه اسلامی

عضو اتاق فکر تبلیغ با اشاره به کتاب «مساقات در فقه اسلامی»، می‌گوید: در این کتاب به صورت واضح آمده است، فرد برای آبیاری درختی به دیگری هزینه‌ای پرداخت می‌کند.
مدرس و دکتری فقه و مبانی حقوق اذعان می‌کند: همچنین در آیات قرآن اشاره به محیط زیست شده و آمده است کسی که به محیط زیست ضربه وارد کند، بی‌تردید وارد حرام شده است و چنانچه منع آسیب به محیط زیست در قانون نیز آمده باشد، مرتکب جرم نیز شده است.
احترام به درختان حتی پس از حیات نباتی
حجت‌الاسلام گرایلی در ادامه توضیح می‌دهد: در نگاه پیامبر(ص) حتی زمانی که درختان حیات نباتی خویش را از دست بدهند، باید احترام شوند و خود نیز به آن‌ها احترام می‌گذاشت.
وی همچنین با بیان اینکه محیط زیست حتی در حالت طبیعی از منظر اسلام مهم و مورد احترام است، عنوان می‌کند: چنانچه محیط زیست تأثیر مستقیمی بر حیات بشر داشته باشد، مورد تأکید ویژه اسلام مبنی بر احترام و بزرگداشت آن‌ها خواهد بود.
عضو اتاق فکر تبلیغ اضافه می‌کند: چنانچه کسی با حفظ نکردن محیط زیست و ضربه زدن به آن موجب از بین بردن حیات بشر شود، مرتکب بزرگ‌ترین گناهان شده است.
هرگونه اقدامی علیه حیات بشر گناه است!
این کارشناس مذهبی تصریح می‌کند: در راستای حفظ حیات بشر که یکی از مهم‌ترین تأکیدهای اسلام است، هر‌گونه اقدامی علیه حیات بشر گناه محسوب می‌شود.
وی خطاب به رسانه‌های گروهی تأکید می‌کند: حوزه‌های مختلف محیط زیست باید برای همه اقشار جامعه تبیین و مصادیق حفظ محیط زیست به‌صورت شفاف برای مردم معرفی شود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 9 = 12