سبک زندگی اسلامی، مطلب اساسی و محور تمدن اسلامی است.

سبک زندگی اسلامی مسئله مهمی بوده که مقام معظم رهبری در سفر خود به خراسان شمالی این مسئله را به عنوان مطلب اساسی محور تمدن اسلامی مطرح کردند و بر توجه به این مسئله تاکید فراوان داشتند. علت پرداختن به اهمیت موضوع سبک زندگی اسلامی این است که ما در این نظام و در اجرائیات نظام و در برنامه‌ریزی نظام دچار تناقض و پارادوکس هستیم. آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی در گردهمایی ائمه جمعه خراسان رضوی که در محل دفتر امام جمعه مشهد مقدس برگزار شد، بعد از شنیدن سخنان چند تن از مسئولین بیان کردند: سبک زندگی اسلامی مسئله مهمی بوده که مقام معظم رهبری در سفر خود به خراسان شمالی این مسئله را به عنوان مطلب اساسی محور تمدن اسلامی مطرح کردند و بر توجه به این مسئله تاکید فراوان داشتند. علت پرداختن به اهمیت موضوع سبک زندگی اسلامی این است که ما در این نظام و در اجرائیات نظام و در برنامه‌ریزی نظام دچار تناقض و پارادوکس هستیم.

ایشان در ادامه تصریح کردند: این پارادوکس شامل دو مسئله می‌شود، یکی اینکه مصالح و شرایط زندگی مردم یک اقتضائی را دارد و مسئله دیگر اینکه ارزش‌های دین اقتضائی دیگر را می‌شود و در واقع می‌توان گفت که مردم در زندگی ضروریات و شرایطی دارند که اگر نظام بخواهد بر مبنای آن ضروریات عمل کند در اجرا و مراقبت از ارزش‌های دینی نظام باید دست‌ بازی را ببیند که نتیجه‌اش تضیع از حدود نظام و ارزش‌های دین است. مدیریت سبک زندگی همه جا طوری نیست که با ارزش‌های دینی در سطح بالا سازگار باشد.

آیت الله علم الهدی با اشاره به تاثیر فرهنگ غرب در سبک زندگی اسلامی افزودند: اگر دقت کنیم از زمان صفویه مسئله تقلید از غرب، تحت تاثیر فرهنگ بیگانه قرار گرفتن و زندگی را در آئینه بیگانگان دیدن آغاز شد به طوری که روشنفکران و جریان‌های نخبه به ترویج این مسئله پرداختند.

ایشان در ادامه تاکید کردند: قبل از رضاخان که دم از اسلام زده می‌شد، حرکت‌هایی در مقابل با دین و سکولارگری به شکل خطی ضربه بر پیکر دین نیز می‌زد و امروز باید ببینیم که بحث سبک زندگی را در نظامی که احیاگر ارزشهاست چگونه باید مدیریت کنیم. برمبنای بیانات مقام معظم رهبری در موضوع سبک زندگی اسلامی باید اقدام اساسی مبنی بر تحول سبک زندگی صورت گیرد چرا که اگر سبک زندگی اسلامی ترویج پیدا کند، نظام به خوبی می‌تواند هم زندگی مردم را  اداره کند و هم احیاگر ارزش‌های دینی باشد و باید در این مسیر حرکت ریشه‌ای اساسی صورت گیرد.

آیت الله علم الهدی با اشاره به ارتباط مسئله سبک زندگی اسلامی در نماز جمعه افزودند: از خصوصیت نماز جمعه می‌توان برای ترویج و تبیین سبک زندگی استفاده کرد اما مسئله مهم این است که مسئله سبک زندگی از طریق نماز جمعه نیازمند مباحث سلسله‌وار بوده تا به همان نسبت اثرگذار باشد.
ایشان در ادامه تصریح کردند: این پارادوکسی در مورد سبک زندگی مطرح شد مشکل عموم مردم بوده و باید به این مسئله توجه داشت که در شرایط امروزی ممکن است به دلیل معیشت و گذران زندگی گرایش‌های دینی تضعیف شود و جمع کردن دو مسئله زندگی و معیشت بسیار مهم بوده و مردم در خطبه‌های نماز جمعه نسبت به این مسئله رغبت نشان می‌دهند.

آیت الله علم الهدی با بیان ضرورت تبیین اصل زندگی از نگاه دین برای ترویج سبک زندگی اسلامی از طریق نماز جمعه افزودند: زندگی برای مردم از نگاه دین به درستی تبیین نشده و ما باید این مسئله را از طریق نماز جمعه مطرح کنیم. بر مبنای بیانات مقام معظم رهبری باید مسئله سبک زندگی در حوزه نرم‌افزاری و عملیاتی و به‌ویژه نرم‌افزاری صورت گیرد، در سبک زندگی باید به داشتن و دانستن در زندگی بپردازیم و به طور مثال برای مردم تبیین کنیم که باید چه داشته‌‌هایی باید داشته باشد و چه داشته‌هایی ضرورت دارد و چه داشته‌هایی آفت در زندگی اسلامی است






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 7 = 9