آیت‌الله جوادی آملی: برای اسلامی شدن دانشگاه، حوزه باید ثابت کند علم غیر دینی وجود ندارد

حضرت آیت‌الله جوادی آملی یکی از مشکلات حوزه‌‌های علمیه هم ردیف قرار دادن اجماع با کتاب و سنت دانست، گفت: یکی از عیب و نقص اصول این است که در آن عقل جا ندارد و دست ما در آن خالی است، اجماع باید پایین بیاید و عقل بالا برود، منبع باید کتاب، سنت، عقل باشد و اجماع نیز زیر مجموع آن‌ها قرار گیرد، عقل را باید شکوفا کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، مفسر برجسته قرآن کریم، در دیدار معاون و اعضای پژوهشی حوزه علمیه قم که در مؤسسه وحیانی اسراء برگزار شد، استعداد و تفکر ایرانیان را سرمایه دانست و گفت: خداوند متعال هر نعمتی که به فرد می‌دهد مسؤولیتی نیز برای او قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: خداوند متعال وقتی به ملتی استعداد و امکانات می‌دهد از آن‌ها نیز سؤال می‌کند این نعمت‌ها را در کجا استفاده کرده‌اند، ملت ایران نیز اکنون از سرمایه تفکر برخوردار هستند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این‌که اساس حوزه‌های علمیه محصول فکر ایرانیان است،‌ اظهار داشت: کتاب‌های اربعه و دیگر کتاب‌های فقهی، اصولی و دینی همانند کفایه از سوی ایرانیان نوشته شده است، که اگر ما این‌ها را بگیریم دست حوزه‌های علمیه خالی می‌شود.

وی افزود: ایرانیان در فقهات، اصول و دین می‌درخشند و می‌توان گفت فقه، اصول، تفسیر و حدیث نزد ایرانیان است و بس، البته تعصب بد است ولی تعصب دینی و علمی خوب است، فرد باید تعصب مشروع داشته باشد.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی با تأکید بر این‌که پژوهشگران و محققان عرصه دین باید به مواد، مبانی و منابع توجه داشته باشند، خاطرنشان کرد: مواد از مبانی و مبانی از منابع گرفته می‌شود، منابع ما کتاب و سنت است، برای مثال مصوبات مجلس بر اساس قانون اساسی که چهل نفر از فقها آن را از کتاب و سنت استنباط کردند تصویب می‌شود.

وی تصریح کرد: دست ما در فقه، اخلاق، حقوق و دیگر مسائل پر است ولی جاهای دیگر دستشان خالی است، به جز نظام اسلامی در دیگر نظام‌ها دست افراد در حقوق، اخلاق و حتی حقوق بشر خالی است.

مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به این‌که شاه کلید مبانی حقوق بشر عدل است، بیان داشت: عدل به این معنی است که هر شی در جای خود قرار گیرد،‌ در حالی که تمام مشکلات به سبب این است که جای اشخاص و اشیاء مشخص نیست.

وی یادآور شد: غربی‌ها خیال می‌کنند حقوق زن و مرد مساوی است و هر چیزی که خوششان می‌آید منبع قرار می‌دهند، برای نمونه هر گروهی را که می‌خواهند تروریست می‌نامند، حقوق بشر هیچ صبغه علمی ندارد.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی یکی از مشکلات حوزه‌های علمیه و اصولیان را هم ردیف قرار دادن اجماع با سنت و کتاب خواند و خاطرنشان کرد: اجماع هم ردیف سنت و کتاب نیست بلکه زیر مجموع آن‌ها است.

وی ادامه داد: یکی از عیب و نقص اصول این است که در آن عقل جا ندارد و دست ما در آن خالی است، اجماع باید پایین بیاید و عقل بالا برود، منبع باید کتاب، سنت، عقل باشد و اجماع نیز زیر مجموع آن‌ها قرار گیرد، عقل را باید شکوفا کرد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این‌که به هندسه و نظم در آوردن علوم دینی سبب تربیت پژوهشگران خوب می‌شود، گفت: برای این‌که دانشگاه‌ها اسلامی شود، حوزه باید ثابت کند که ما دانش غیر دینی نداریم، علم غیر دینی محال است.

وی افزود: اسلامی شدن دانشگاه‌ها به برگزاری نماز جماعت و یا دعای توسل نیست، این‌ها کار مساجد است، حوزه باید به دانشگاه‌ها تزریق کند که ما دانش غیر دینی نداریم و بهترین راه همکاری میان حوزه و دانشگاه در مشترکات علوم اسلامی است؛ تنها علمی که می‌تواند نقشه جامع علمی جهان را تفسیر کند فلسفه الهی است.

مفسر برجسته قرآن کریم فلسفه الهی را سبب مشخص شدن رابطه حوزه و دانشگاه، پاسخ به نیازها و از بین رفتن عیوب اصول برشمرد و بیان کرد: اگر فلسفه در راه مستقیم و درست استفاده شود علوم را دینی می‌کند.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به این‌که حوزه را مدیر بالفهم اداره می‌کند، خاطرنشان کرد: خون شهدا، تلاش امام راحل و مراجع سبب بالندگی حوزه شده است و این بالندگی نسبت به گذشته بیشتر است، ولی باید در این زمینه سرمایه‌گذاری شود چرا که جا برای این کارها وجود دارد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + = 15