رحیم‌پور ازغدی: نگاه‌ موجود به فرهنگ تشریفاتی است

خبرگزاری فارس: نگاه‌ موجود به فرهنگ تشریفاتی است
حسن رحیم‌پور ازغدی : نگاه‌های موجود به فرهنگ باید تغییر کرده و در آن تجدیدنظر شود.

حسن رحیم‌پور ازغدی  در مراسم اختتامیه دوره آموزشی مدیریت استراتژیک ویژه مدیران فرهنگی در مشهد با انتقاد از وجود نگاه تشریفاتی و لوکس به مقوله فرهنگ اظهار داشت: نگاه‌های موجود به فرهنگ باید تغییر کرده و در آن تجدیدنظر شود.

وی افزود: سیاست، رسانه‌، اجتماع، پژوهش، کار، ترافیک و … همگی در قالب فرهنگ قابل تجزیه و تحلیل است ولی به نوع نگاه و طرز تلقی ما از حقوق و تکالیف برمی‌گردد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه مدیریت فاقد استراتژی فرهنگی نشان‌دهنده فقدان نگاه حاکمیتی و از بالا به پایین به این مقوله است، یادآور شد: منظور از مدیریت استراتژیک، وجود استراتژی مشخص در مقوله فرهنگ است.

وی افزود: بخش اعظم تحولات فرهنگی دارای تأثیر بلند مدت بوده که البته این اثرگذاری نیز نوعی تأثیر پنهان است.

ازغدی مدیریت فرهنگی را مدیریت انسان‌ خواند و افزود: برای اثرگذاری بر دیگران ابتدا باید خود انسان تغییر کند چراکه فرهنگ، مقوله‌ای جدا از انسان‌ نیست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تفکیک دو مقوله فرهنگ‌سازی رسانه‌ای و فرهنگ‌سازی عملی یادآور شد: مردم از رفتار دستگاه حکومتی زبان حکومت را می‌فهمند، بنابراین تنها زمانی می‌توان نظم را در جامعه ایجاد و نهادینه کرد که حکومت در رفتارش نظم جدی داشته باشد.

به گفته ازغدی، در گام نخست برای فرهنگ‌سازی باید بررسی کرد که آن مقوله چه میزان قابلیت مهندسی دارد آنگاه در مورد اجرای آن توسط افراد و نحوه تأثیرگذاری آن بحث کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: مدیریت فرهنگی بدون داشتن استراتژی مشخص و مدون حکم دونده‌ای را دارد که خط پایان را نمی‌شناسد و بی‌هدف سرگردان شده است.

به گفته وی، در فلسفه سیاسی اسلام بر تقوا، اخلاص و روح جهادی همراه با خدامحوری تأکید شده که در راستای تحقق عدالت اجتماعی، اقتصادی و مدیریت فرهنگی است.

به گفته وی، بر اساس قانون اساسی اگر حاکمیت بر محور عدل حرکت کند، جامعه را به سمت و سوی عدالت می‌برد و به همین دلیل است که محصور شدن در هر نظام اداری و بروکراتیک که مانع رسیدن و تحقق جمهوری اسلامی شود از دیدگاه اسلامی قابل قبول نیست و نفی می‌شود.

ازغدی افزود: اجتماع با مشارکت مردم ساخته می‌شود نه با اقدامات صرف یک دولت یا نظام سیاسی.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + 9 =