سلامت جسمانی افراد در گرو سلامت روان آنها است

 مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور طلاب را پزشکان روحی و روانی جامعه دانست و گفت: به هر میزان ایمان افراد در جامعه تقویت شده و توکل به خدا بیشتر شود بسیاری از نگرانی‌ها در زندگی از بین می‌رود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در همایش مدیران استانی مرکز مدیریت و مرکز خدمات حوزه‌های علمیه سراسر کشور که پیش از ظهر امروز در مؤسسه وحیانی اسرا برگزار شد، با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) گفت: موفقیت تمام انسان‌ها به ویژه انسان‌های که رسالت سنگین بر عهده دارند در گرو سلامت جسم و روح است.

وی ادامه داد: اگر روح و جسم فرد گرفتار مشکل شود قطعا انسان در مسیر موفقیت و رسیدن به اهداف مقدس خود ناکام می‌ماند، اسلام نیز بر سلامت جسم و روح تأکید فراوانی دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به این‌که بخش عمده‌ای از بیماری‌های جسمانی افراد به سبب دلهره‌، استرس و اضطراب است، خاطرنشان کرد: اگر سلامت روحی و روانی در جامعه تقویت شود مسلما سلامت جسمانی نیز بهتر می‌شود، البته بخش عمده مشکلات روانی افراد به سبب عدم و یا ضعف ایمان است.

وی افزود: شناخت افراد یکی از مهم‌ترین مسائل در سلامت روان است، برای نمونه منشأ اصلی بسیاری از سرطان‌ها به سبب شوک‌ و ترس‌های است که بر افراد وارد می‌شود، به هر میزان ایمان افراد جامعه تقویت شده و توکل به خدا بیشتر شود بسیاری از نگرانی‌ها در زندگی از بین می‌رود.

نماینده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبری اعتقاد به مقدرات الهی را از دیگر عوامل آرامش بخشی افراد خواند و بیان داشت: مشکلاتی که در مسیر زندگی افراد به وجود می‌آید براساس مقدرات الهی است و اگر افراد در جامعه خداباور نسبت به این شاکله توجه داشته باشند کمتر گرفتار مشکلات و یا حتی استفاده از داروها می‌شوند.

وی تصریح کرد: طلاب پزشکان عرصه روحی و روانی در جامعه هستند و به هر میزان باورهای جامعه نسبت به خدا بالا رود دلهره‌ها نیز کاهش می‌یابد، عمر طولانی مراجع تقلید نشانگر مراجعه بیشتر این بزرگواران به پزشک نیست، بلکه مراجع با دعا، توکل، توسل و ایمان به خدا روح خود را به قدری سالم رشد دادند که آسیبی به جسمشان نیز نرسیده است.

آیت‌الله حسینی بوشهری خویشتنداری، صبر، بردباری، شکیبایی را از جمله روش‌ها رفتاری برای آرامش در جامعه برشمرد و بیان کرد: این صفات‌ها داروهای روانی جامعه هستند؛ تفریحات سالم و ازدواج نیز از دیگر روش‌های رفتاری برای به آرامش رسیدن افراد هستند که یکی از مهم‌ترین مشکلات جامعه گسستگی روابط خانوادگی به سبب عدم محبت و عاطفه است.

وی گفت: سلامتی را نباید تنها در سلامت جسم جست‌وجو کرد، روح سالم نقش بسیار مهمی در سلامت جسم دارد، نخست باید به سلامت روح توجه کرد، اگر روح طلاب تقویت شود جسم آ‌ن‌ها نیز تقویت می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به آیات قرآن کریم و تأکیدات اسلام نسبت به بهداشت فردی، رعایت اعتدال و میانه روی در خوراک را از مهم‌ترین عوامل گرفتار نشدن افراد به انواع بیماری‌ها دانست.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 + = 7