عضو اتاق فکر تبلیغ استان خراسان:جامعه با مفهوم صحیح صبر بیگانه است

در همایش نهج البلاغه و زندگی مطرح شد؛ جامعه با مفهوم صحیح صبر بیگانه است
عضو اتاق فکر تبلیغ استان خراسان و استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که تصویر صحیحی از صبر در جامعه وجود ندارد، گفت: بیشتر مردم برداشت و تفسیرشان از صبر به معنای بی تحرکی و اقدام نکردن است در حالی که طبق سخن امام علی(ع) انسان صبور اهل اقدام، تلاش و شجاعت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا ، حجت الاسلام محمد جواد نظافت، استاد حوزه و دانشگاه، سوم دی ماه در همایش نهج البلاغه و زندگی که به همت اداره پاسخ گویی به سوالات شرعی آستان قدس رضوی در جوار حرم رضوی برگزار شد، به تفسیر و تبیین حکمت ها چهارم نهج البلاغه پرداخت.

عضو اتاق فکر تبلیغ استان خراسان به سخن امام علی(ع) در حکمت چهارم نهج البلاغه اشاره کرد که می فرمایند: «ناتوانی آفت است، صبر شجاعت است، زهد ثروت است، تقوا سپری نگه دارنده است و راضی و خشنود بودن هم نشینی نیکو است».

مؤسس حوزه علمیه حضرت مهدی(عج) به تفسیر این سخن حضرت علی(ع) پرداخت و با بیان این که عجز و ناتوانی های انسان به دو گروه تقسیم می شوند، گفت: گروهی از ناتوانی های انسان از حیطۀ قدرت او خارج است از این رو نمی توان او را مستحق سرزنش دانست اما گروهی دیگر از عجز و ناتوانی ها از کوتاهی انسان به وجود می آید و او را در محدودیت قرار می دهد، ناتوانی هایی که از کم کاری، پر خوری، تنبلی و استفاده نادرست از وقت و زمان نشأت می گیرند؛ انسان باید همواره با سعی و تلاش و استفاده صحیح از زمان بتواند مهارت ها و توانایی هایش در امور دنیایی مانند مهارت برقراری ارتباط و در امور اخروی مانند مهارت شکرگذاری را تقویت کند.

حجت الاسلام نظافت با بیان این که تصویر صحیحی از صبر در جامعه وجود ندارد، تصریح کرد: بیشتر مردم صبر را به معنای دست روی دست گذاشتن و اقدام نکردن معنا می کنند در حالیکه امام علی(ع) تعریفی خلاف این برداشت ارائه می کنند؛ از نظر ایشان انسان صبور انسانی شجاع و اهل اقدام و حرکت است که با تلاش خود موانع موجود در زندگی از جمله نفس اماره و شیاطین را کنار می زند.

استاد حوزه و دانشگاه زُهد را درجه ای عالی از ایمان و به معنای بی رغبتی در برابر امیال دنیا معرفی و عنوان کرد: انسان ثروت را برای آرامش می خواهد اما انسان زاهد قبل از رسیدن به ثروت، آرامش می یابد.

عضو اتاق فکر تبلیغ استان خراسان لازمۀ زُهد را رشد کردن، معرفت داشتن و وسعت ظرفیت وجودی انسان دانست و عشق به خدا، عشق به آخرت و توجه به گذرا بودن دنیا را به عنوان راه های رسیدن به زُهد معرفی کرد.

حجت الاسلام نظافت خاطرنشان کرد: ثروت به دو بخش شناخته شده و مغفول تقسیم می شود، ثروت شناخته شده همان پول، خانه، ماشین و امثال آن است اما ثروت ناشناس که ثروتی حقیقی است را مواردی چون زُهد، سلامتی، امنیت، قناعت و فرزند صالح تشکیل می دهند.

مؤسس حوزه علمیه حضرت مهدی(عج) با بیان این که «ورع» به عنوان سپری در برابر عذاب الهی و حملات شیطان است، اظهار کرد: تقوی قدرت ترک گناه و «ورع» تقوای شدید است که انسان را در برابر گناه حفظ می کند، دنیا میدان نبرد است که در آن همۀ انسان ها از عالم تا جاهل در معرض وسوسه های شیطان قرار دارند از این رو برای محافظت در برابر این وسوسه ها به یک سپر به نام تقوا نیاز داریم.

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر نیاز انسان به یک هم نشین و همدم، تصریح کرد: با این وجود هم نشینی با انسان ها همیشه در جهت میل انسان نیست و این هم نشین ها گاهی مشکلاتی را به وجود می آورند اما یکی از ویژگی هایی که می تواند برای انسان نقش یک هم نشین وفادار و سازگار را ایفا کند، حالت رضایت و خشنود بودن است؛ انسان همیشه امکان ارضای نفس و شهوتش را ندارد از این رو اگر از قضا و قدر الهی، از خداوند، از زندگی و از کمبود امکانات و غیره راضی و خشنود باشد به آرامش می رسد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 + = 8