حجت الاسلام ماندگاری: مدارا با آمریکا و فتنه گران ۸۸ خلاف سیره پیامبر است

حجت الاسلام ماندگاری گفت: ما در دنیا با کسی دعوا نداریم و حساب امت ها با دولت ها را از هم جدا می دانیم با این وجود به هیچ وجه با آمریکا، انگلیس، اسرائیل و فتنه گران سال ۸۸ مدارا نمی کنیم زیرا این عمل خلاف رفتار و سیرۀ پیامبر(ص) است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد مهدی ماندگاری، عضو هیئت رییسه مؤسسه روایت سیره شهدا امروز، هشتم دی ماه در حرم امام رضا(ع) به تشریح اصول و شرایط مدارا کردن با مردم پرداخت.

وی با بیان این که مدارا کردن با دیگران باید برای رضای خدا و نه برای منافع مادی باشد، گفت: انسان زمانی می تواند ادعای پیروی دین نبوی بودن را داشته باشد که در برخورد با همسایه، ارباب رجوع، ثروتمندان، فقیران، مسئولین، خانواده و غیره تنها رضای خدا را مد نظر قرار بدهد نه شاخصه هایی چون ثروت، زیبایی، پست و مقام و منافع مادی و دنیایی که از این مدارا کردن نصیبش می شود.

حجت الاسلام ماندگاری به شرایط جنگی حاکم بر افغانستان و همچنین به حملۀ صدام به کویت اشاره و ابراز کرد: این شرایط نامساعد باعث مهاجرت تعدادی از مردم افغانستان و کویت به ایران شد که در این میان برخی از ایرانی ها رفتار یکسانی با این دو گروه مهاجر نداشتند، آن ها مردم افغانستان که وضعیت ظاهری و مالی نامناسبی داشتند را تحقیر کرده و در مقابل از مردم کویت که وضعیت مالی خوبی داشتند استقبال و استفاده کردند.

عضو هیئت رییسه مؤسسه روایت سیره شهدا ادامه داد: متأسفانه امروز در بسیاری از اماکن مانند هتل ها، اداره ها، تاکسی ها و غیره با بانوان بدحجاب، مسئولین و ثروتمندان بیشتر از دیگران مدارا می شود و نام آن را مدارا با خلق مردم می گذارند در حالیکه سیره و رفتار پیامبر(ص) اینگونه نبود و در رفتارشان هیچ تضاد و دوگانگی وجود نداشت.

وی با بیان این که رفتارهای متناقض والدین در برخورد با اقوام ثروتمند و فقیر در فرزندانشان تأثیر می گذارد، تصریح کرد: در اسلام و سیرۀ پیامبر(ص) مواردی چون معرفت، علم، تقوا و مجاهدت به عنوان ملاک های احترام و مدارای بیشتر مطرح شده است نه مواردی چون مقام، ثروت و زیبایی از این رو انسان باید در برخورد با علما، انسان های متقّی، جانبازان و یا والدین شهدا با خضوع، تعظیم و احترام رفتار کند.

حجت الاسلام ماندگاری در ادامه به بیان اصول مدارا با مردم پرداخت و اظهار کرد: حسن ظن و خوش بینی، اعتماد به دیگران، نادیده گرفتن ایرادات و مشگلات مردم، شرح صدر، گذشت و بخشش و تواضع در مقابل مردم از جمله اصولی است که رعایت آن ها ویژگی مدارا با مردم را در انسان تقویت می کند.

عضو هیئت رییسه مؤسسه روایت سیره شهدا با تأکید بر این که پیامبر اکرم(ص) با همۀ خلق خداوند مدارا نمی کردند، گفت: مدارا به عنوان یک سیره و خلق و خوی نبوی باید با انسان های مسلمان، خانواده، همسایه ها، ارباب رجوع، فقیران، ضعیفان و یا جاهلان و کافرانی که امیدی به هدایتشان است صورت بگیرد؛ خود پیامبر(ص) با برخی از مشرکین و کافران مدارا می کردند تا آن ها را هدایت کنند اما هیچ گاه با کفر، ظلم و ظالم، باطل و نفاق مدارا نکردند.

وی ادامه داد: مسؤولین جمهوری اسلامی ایران آگاه باشند و بدانند که ما با دنیا سر جنگ و دعوا نداریم از طرفی به دنبال تبلیغ اسلام در دنیا بوده و حساب امت ها و مردم را از دولت هایشان جدا می دانیم با این وجود بنا نیست با دولت هایی که ده ها سال است در کشورهایی چون فلسطین، افغانستان، عراق، حجاز، یمن، سوریه و غیره به ظلم و جنایت می پردازند مدارا کنیم زیرا این عمل خلاف سیره و سنّت پیامبر(ص) است.

حجت الاسلام ماندگاری خاطرنشان کرد: عده ای عنوان می کنند چرا جمهوری اسلامی ایران اندکی با آمریکا، انگلیس، اسرائیل مدارا نمی کند؛ این افراد باید بدانند که مدارا کردن با این کشورها و همچنین مدارا کردن با فتنه گران سال ۸۸ که پرچم امام حسین(ع) را در روز عاشورا آتش زدند ممکن نیست و این درسی است که امام حسین(ع) با نپذیرفتن ذلت به ما آموخت.

عضو هیئت رییسه مؤسسه روایت سیره شهدا افزود: این سخنان را به امام علی(ع) هم می زدند و می گفتند با معاویه مدارا کن تا مشکلات حل شود اما امام علی(ع)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) با معاویه مدارا نکردند، صلح امام حسن(ع) نیز مدارای با معاویه نبود بلکه قیامی به زیان معاهده صلح بود؛ هیچ یک از اهل بیت(ع) تا کنون با طاغوت کنار نیامده و مدارا نکردند.

وی با بیان این که با گناه هم نباید مدارا کرد، گفت: ما شاید با بانوان بد حجاب برای هدایتشان مدارا کنیم اما با بدحجابی، رشوه خواری، حرام خواری و شراب خواری مدارا نخواهیم کرد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 9 = 13