آیت الله جوادی آملی: تجمل گرایی و مهریه‌های زیاد سن ازدواج را در جامعه بالا برده است

 آیت الله جوادی آملی
حضرت آیت الله جوادی آملی با تاکید بر این که تجمل گرایی و مهریه های آنچنانی سبب بالا رفتن سن ازدواج در جامعه شده است، گفت: باید بدانیم جهیزیه های آنچنانی و تجملاتی، مهریه های زیاد و امثال اینها اغلال و دست و پاگیر است.به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جوادی آملی، امروز در جلسه درس تفسیر خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، در ادامه تفسیر سوره مبارکه یس، به تفسیر آیات «وَاضْرِبْ لَهُم مَّثَلًا أَصْحَابَ الْقَرْیَهِ إِذْ جَاءهَا الْمُرْسَلُونَ* إِذْ أَرْسَلْنَا إِلَیْهِمُ اثْنَیْنِ فَکَذَّبُوهُمَا فَعَزَّزْنَا بِثَالِثٍ فَقَالُوا إِنَّا إِلَیْکُم مُّرْسَلُونَ*قَالُوا مَا أَنتُمْ إِلاَّ بَشَرٌ مِّثْلُنَا وَمَا أَنزَلَ الرَّحْمن مِن شَیْءٍ إِنْ أَنتُمْ إِلاَّ تَکْذِبُونَ» پرداخت.

این مفسر قرآن کریم تصریح کرد: کتاب الهی گرچه برای هدایت همه مردم است، اما گروه خاصی از آن استفاده می کنند. کسی که فطرت سالم دارد و اهل استکبار نیست حق پذیر است و دعوت انبیای الهی در او دو اثر می کند حفظ وضعیت موجود و طلب مفقود؛ این دو اثر برای مردان الهی وجود دارد.

مفسر قرآن کریم با بیان این که حرف وحی را افراد خاصی می پذیرند و کسانی که در قلوب شان مرض است آن را نمی پذیرند، افزود: آیات الهی تا آخرین لحظه برای همه می آید و انبیاء نیز مکلف به ابلاغ هستند، اما برخی قبول می کنند و برخی سر باز می زنند.

وی با بیان این که رزائل اخلاقی می تواند در دنیا غل و زنجیر باشد، یادآورشد: واقعا قلب یک عده قفل است و حرف حق در آنها در این دنیا اثر نمی کند؛ لذا باید توجه داشت که گناه قلب انسان را چرکین می کند.

استاد عالی حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به روایت معروف حضرت رسول( النکاح سنتی من تزوج فقد احرض نصف دینه) تصریح کرد: نکاح غیر از اجتماع نر و ماده است، اسلام ازدواج را مطرح کرده نه اجتماع نر و ماده را.

حضرت آیت الله جوادی آملی با انتقاد از تجمل گرایی در امر ازدواج در جامعه، این مساله را دربردارنده پیامدهای ناگوار ارزیابی و خاطرنشان کرد: باید بدانیم جهیزیه های آنچنانی و تجملاتی، مهریه های زیاد و امثال اینها اغلال و دست و پاگیر است؛ اینها است که سن ازدواج را در جامعه بالا برده و برای اجتماع و خانواده ها مشکل آفریده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری داستان های تاریخی از صدر اسلام، بیان داشت: اینچنین نیست که روزی ذاتا نحس باشد؛ انسان گناه خود را نباید به زمان مرتبط کند، این که ظرف زمان و مکان ذاتا نحس باشد درست نیست، اینکه ذاتا شب قدر رحمت باشد، نیست.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم بیان داشت: ‌نزول قرآن است که شب قدر را شب رحمت کرده و برتر از هزار ماه قرار است؛ با این که تلخ ترین حادثه در شب نوزدهم و بیست و یکم ماه رمضان اتفاق افتاده، اما این نزول قرآن است که به این شب منزلت ویژه داده و آن حادثه با تمام دردناکی اش نتوانست عظمت نزول قرآن را تحت الشعاع قرار دهد.

حضرت آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: ما باید بالذات و بالعرض را از یکدیگر تشخصیص دهیم؛ آنچه بالعرض است قابل علاج و درمان است که با صدقه،‌ صله رحم و امثال ذالک رفع می شود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + 2 =