تضییع حقوق شیعیان در عربستان

download (1)نامه جالب یک جوان عربستانی درباره تضییع حقوق شیعیان

  فرق است میان اینکه دشمن محاسن شما را به قصد اعتراف به آن و به عنوان مقدمه ای برای رقابت سالم ذکر کند یا اینکه محاسن شما را به قصد تحریک و برافروختن آتش دشمنی و شیطنت ذکر کند.  به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه به نقل از رسانه های عربستان، یک جوان شیعه عربستانی در یادداشتی برهمزیستی مسالمت آمیز و پرهیز از بدگمانی در این راستا تاکید کرد و گفت: باعث تاسف است که برخی برادران اهل سنت هنگامی که تلاش شیعیان را برای ورود به تحصیلات پزشکی می‌بینند، این را نوعی توطئه می‌پندارند گویی از شهروند شیعه انتظار دارند در پی کسب روزی نباشد!

متن این یادداشت که از سوی خبرگزاری حوزه ترجمه شده به این شرح است:

فرق است میان اینکه دشمن محاسن شما را به قصد اعتراف به آن و به عنوان مقدمه ای برای رقابت سالم ذکر کند یا اینکه محاسن شما را به قصد تحریک و برافروختن آتش دشمنی و شیطنت ذکر کند.

این همان چیزی است که من در سخنان برخی چهره ها با گرایش های پلید طایفی در شبکه های مروج طایفی گری می‌بینم. چنین افرادی هرگاه صفت خوبی در شیعیان می‌بینند، آن را برای اهل سنت به گونه ای معرفی می‌کنند که گویی حقی است که از آنها ربوده شده و به زیان آنها تمام می‌شود!

سخن مروجان طایفی گری که گاه با نوعی تعریف از شیعه نیز همراه است، در واقع نوعی کنایه زنی به شیعیان و تحریک علیه آنان است و به عنوان مثال به برادران اهل سنت می‌گویند: شیعیان منظم هستند و در نتیجه خطرناک هستند.

سخن آنها این است که باید از هرگونه فعالیت شیعیان حتی فعالیت مثبت آنها برحذر بود و گاهی که خوبی های شیعه را ذکر می‌کنند برای استفاده از محاسن گروهی به نام شیعه نیست، بلکه آنها محاسن و پیشرفت شیعه را نوعی توطئه علیه اهل سنت میدانند و حتی هنگامی که کشور شیعی مانند ایران نوعی خودکفایی در زمینه‌های متعدد برای ملت خود ایجاد کرده و گاز خانگی را حتی به روستاهای فقیر و دور افتاده رسانده، این را به گونه ای مطرح می‌کنند یک سنی این خبر را می‌شنود نوعی شیطنت برای نابودی خود تلقی می‌کند، گویی شیعیان کار دیگری ندارند، مگر درگیری با همسایگان سنی خود و گویا شیعیان بیکار هستند که به دنبال درگیری با دیگران برای سرگرم ساختن خود باشند.

برخی چهره های تفرقه افکن، هرگاه صفت خوبی در شیعیان می‌بینند، آن را برای اهل سنت به گونه ای معرفی میکنند که گویی حقی است که از آنها ربوده شده و به زیان آنها تمام می‌شود!

باعث تاسف است برخی برادران اهل سنت، هنگامی که تلاش شیعیان را برای ورود به تحصیلات پزشکی می‌بینند، آن را نوعی توطئه می‌پندارند، گویی از شهروند شیعه انتظار دارند در پی کسب روزی نباشد! و گاه از نگرانی های آنها این گونه فهمیده می‌شود که گویا گمان می‌کنند برخی از شیعیان با رانت و واسطه پزشک شده اند و شایستگی علمی این کار را نداشته اند!!

باعث تاسف است که یک هموطن تمام تلاش ها و دستاوردهای تو را به زیان خود بداند، گویی که تو اصلا نباید برای بهبود وضعیت خود تلاش کنی و همواه وامدار دیگران و با خواری و ذلت زندگی کنی، تا همسایه سنی تو از تو نهراسد.

و باز هم جای تاسف است این گونه تبلیغات طایفی از سوی بعضی دانشگاهیان و فرهنگیان انجام می‌شود که این روزها صدر نشین شبکه های فتنه انگیز هستند.

مسلمانان کی باید بدانند، خداوند عزوجل اگر می‌خواست همه مردم را مانند هم بیافریند، حتما این کار را انجام میداد، اما خدای سبحان ما را به صورت ملت ها و قبائل گوناگون آفرید تا همدیگر را بشناسیم، نه اینکه با هم بجنگیم و به هم ستم کنیم. هدف این است ما با خردورزی در آبادانی زمین در کنار هم بکوشیم نه اینکه با مکر و نیرنگ آن را ویران کنیم. خداوند خواست ما را بیازماید که کدامیک در مورد حقوق دیگران پرهیزگارتریم.

آن روز کی خواهد آمد که اولویت دانشگاهیان و فرهنگیان امت اسلام، نشر آگاهی و تقویت مفاهیم صلح و تکامل و خردورزی در میان تمام هموطنان باشد؟

ما انتظار داریم یک فرهنگ، زیبایی دیگران را بخواهد، تا خود را در آن نشان دهد، نه اینک زشتی دیگری را نشان دهد تا با او دشمنی و ستیزه کند و وارد یک درگیری بی انتها شود که موجب ویرانی حال و آینده مردم و نسل ها باشد.

سید مصطفی جمال الدین شاعر میگوید:

و اذا طابت النوایا طلاقت   فی هوی الضفتین منا الجسور

اگر نیت ها پاک باشد به هم می‌پیوندد     و دو طرف را به هم پیوند میدهد

ترجمه: سیداحمد احمدزاده

 






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + 7 =