حجت‌الاسلام مشیری:اخلاق، محور و شاخصه جامعه مطلوب نبوی و قرآنی است

حجت الاسلام محمد هادی مشیری استاد حوزه و دانشگاه ، دبیر و عضو هیئت امناءاتاق فکر تبلیغ و مشاور خانواده

حجت الاسلام محمد هادی مشیری استاد حوزه و دانشگاه ، دبیر و عضو هیئت امناءاتاق فکر تبلیغ و مشاور خانواده

دبیر اتاق فکر تبلیغ استان خراسان رضوی گفت: جامعه قرآنی پیرو اخلاق پیامبری هستند که رحمه للعالمین بوده و برای تشکیل مکارم‌الاخلاق مبعوث شده است لذا اخلاق، محور و شاخصه جامعه مطلوب نبوی و قرآنی به شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمدهادی مشیری، دبیر اتاق فکر تبلیغ استان خراسان رضوی روز گذشته، دوم بهمن‌ماه در سلسله نشست‌های آشنایی با معارف مهدویت که با موضوع توانمندی برنامه‌ریزی و مدیریت فرهنگی در دولت کریمه در سالن اجتماعات فرهنگسرای انتظار مشهد برگزار شد، در تعریف مدیریت گفت: مدیریت رسیدن به وضع مطلوب از وضع موجود است.

وی در خصوص ویژگی‌های حکومت قرآنی بیان کرد: عدالت‌محوری یکی از ویژگی‌های جامعه قرآنی است، همچنین هدف عالی جامعه آرمانی قرآنی برپا داشتن قسط، عدل و رساندن حق به صاحبان حق است.

این استاد دانشگاه، وحدت و همدلی را یکی دیگر از ویژگی‌های جامعه قرآنی برشمرد و اظهار کرد: وحدت مهم‌ترین عامل آفت تفرقه در جامعه است که مؤمنان برخلاف کافران و مشرکان در جامعه خویش از وحدت برخوردار هستند.

حجت‌الاسلام مشیری با بیان اینکه افراد جامعه قرآنی پیرو فرامین و دستورات الهی هستند، تصریح کرد: همچنین جامعه قرآنی پیرو اخلاق پیامبری هستند که رحمه للعالمین بوده و برای تشکیل مکارم‌الاخلاق مبعوث شده است لذا اخلاق، محور و شاخصه جامعه مطلوب نبوی و قرآنی به شمار می‌رود.

وی با ذکر اینکه اقامه نماز یکی دیگر از شاخصه‌های جامعه قرآنی است، ابراز کرد: برپا داشتن نماز و حضور این واجب الهی در متن جامعه از دستورات اکید قرآن و اسلام است.

این استاد حوزه با اشاره به اینکه تدبیر معیشت و رعایت اقتصاد از دیگر ویژگی‌های جامعه قرآنی به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: در این جامعه هر کس از ثمره تلاش خود برخوردار بوده و حق تعدی و تجاوز به حقوق دیگران را ندارد.

وی با بیان اینکه حتی زنان نیز در این جامعه از حاصل تلاش خود بهره‌مند می‌شوند، اظهار کرد: همچنین افراد جامعه کم ‌فروشی را دشمنی دانسته و در داد و ستد حق یکدیگر را می‌دهند، چشم طمع به اموال دیگران ندارند، به خاطر ثروت یکدیگر غمگین نمی‌شوند و ریا را دشمنی با خدا و پیامبرش(ص) می‌دانند.

حجت‌الاسلام مشیری، هویت‌سازی بر پایه امت اسلامی را یکی دیگر از ویژگی‌های این جامعه نام برد و تصریح کرد: تمام اعضای جامعه در قبال یکدیگر احساس مسئولیت می‌کنند لذا در این جامعه علم و دانش شاخصه ویژه هویت جامعه نبوی و قرآنی محسوب می‌شود.

دبیر اتاق فکر تبلیغ دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی اضافه کرد: اقامه احکام الهی، برخورداری از حکومت اسلامی و وظیفه‌شناسی را نیز از دیگر شاخصه‌ها و ویژگی‌های جامعه قرآنی می‌توان نام برد.

حجت‌الاسلام مشیری به ویژگی‌های حکومت امام زمان(عج) و تشابه آن با ویژگی‌های جامعه قرآنی اشاره و بیان کرد: انهدام نظام کفر، شرک و ستم، شکوفایی عقل، علم و فناوری، عدالت‌گستری، احیای اسلام و جهانی کردن آن، آبادانی جهان و … از جمله این ویژگی‌ها در جامعه مهدوی هستند.

وی با ذکر اینکه مهم‌ترین محور فرهنگی جامعه باید رشد عقلانیت باشد، تصریح کرد: کار فرهنگی بدون معرفت‌زایی ارزشی ندارد اما متاسفانه معرفت‌زایی در فعالیت دانشگاه‌ها مشاهده نمی‌شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در جامعه قرآنی باید عزت مسلمانان احیاء شود، اضافه کرد: ما باید یک محور اساسی کار فرهنگی‌مان، عزت باشد.

یادآور می‌شود، توانمندی ناگفته‌های مهدویت، ضرورت و فواید امام غایب(عج)، امام مهدی(عج) در قرآن و روایات، فرقه‌شناسی، امام مهدی(عج) در یک نگاه، آسیب‌شناسی ارتباط با امام زمان(عج) در دوران غیبت، رجعت، امام مهدی(عج) در آینه نهج‌البلاغه، علت و فلسفه غیبت، تبیین اصل انتظار و وظایف منتظران، نهم ربیع و حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) از جمله موضوعاتی بودند که در سلسله نشست‌های آشنایی با معارف مهدویت با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه از ۲۵ مهرماه لغایت ۲۵ دی‌ماه سال جاری به آن‌ها پرداخته شد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + 6 =