حجت‌الاسلام دعایی:مدیران قرآنی بر «مدل بهینه تصمیم در دین» مسلط باشند

مدیران قرآنی بر «مدل بهینه تصمیم در دین» مسلط باشند

رئیس موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی در دوره اتقان که عصر امروز،‌ جمعه، چهارم بهمن ماه برگزار شد عنوان کرد که مدیران قرآنی در شرایط کنونی باید بر «مدل بهینه تصمیم در دین» مسلط باشند.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا)‌،‌حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد محسن دعایی، رئیس موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی،‌ عصر امروز، جمعه، چهارم بهمن ماه در دوره آموزشی اتقان حضور یافت و برای ۴۰۰ نفر از مدیران قرآنی کشور درباره مبحث مدیریت فرهنگی تغییر در رفتار و باورها سخنرانی کرد.

وی در ابتدای این نشست اظهار کرد: رفتارهای انسان ناشی از انتخاب‌های انسان و تصمیم‌گیری‌های او تابع افکار و احساساتش است. این تصمیم‌گیری‌ها بر مبنای محاسبات شخص و بر اساس نفع و ضرر او خواهد بود؛ به عبارت دیگر تا وقتی افراد الگویی را در درون خود حس نکنند و فواید آن را در نیابند به آن تن در نمی‌دهند.

حجت‌الاسلام دعایی ادامه داد: با توجه به این قضیه اگر می‌خواهید رفتار متخاصمان را تغییر دهید، عالم بودن به اصول رفتار لازم است، اما کافی نیست؛ باید نظام محاسباتی نفع و ضرر شخص بازسازی شود. ما همواره باید بدانیم که غفلت از دشمن به این معنا نیست که آنها نیز از ما غفلت کردند.

وی با توضیح مبنای جامعه‌شناسانه این بحث گفت: رفتارهای اجتماعی فقط ناشی از تمایلات فردی نیست بلکه عناصر مختلفی از آن پیروی می‌کنند و برآن تاثیر می‌گذارند. لذا مدیر فرهنگی باید بر مکانیسم تصمیم «مدل بهینه تصمیم در دین» مسلط باشند.

رئیس موسسه مطالعات راهبردی علوم ومعارف اسلامی فعالیت‌های موجود در جامعه را به چهار گروه تقسیم کرده و توضیح داد: دسته اول فعالیت اقتصادی است که به هدف تولید، توزیع و مصرف کالا صورت می‌گیرد؛ دسته دوم شامل فعالیت‌های سیاسی است که به هدف ساماندهی به قدرت انجام می‌گیرد. فعالیت‌هایی که به هدف ساماندهی به امور اجرایی صورت می‌گیرد در دسته فعالیت‌‌های اجتماعی قرار می‌گیرد و دسته چهارم نیز فعالیت‌هایی هستند که به زندگی معنا می‌بخشند که با عنوان سیستم فرهنگی یاد می‌شود.

وی اظهار کرد: مدیریت فرهنگی عبارت است از برنامه‌ریزی برای ایجاد تغییر مطلوب در رفتارهای جمعی مرسوم؛ جوهره فرهنگ طرز رفتار است و فرهنگ‌سازی به معنای رفتارسازی جمعی است. اگر بخواهیم فرهنگ‌سازی کنیم باید نحوه شکل‌گیری رفتارهای اجتماعی را بدانیم و چگونگی تغییر رفتار اجتماعی را بپذیریم.

حجت‌الاسلام دعایی یادآور شد: باورها، ارزش‌گذاری‌ها، رفتارهای نخبگان و گروه‌های مرجع، هنجارها، قوانین، ساختارها، فضاها، ابزارها، ابزارها و محصولات مصرفی نمادها و تمایلات شخصی عناصر فرهنگی هستند و نظام ارتباطی میان آن‌ها همچون هرمی است که در راس آن باورها و کف آن تمایلات شخصی قرار دارد.

وی در پایان ضمن توضیح فرمول تغییر فرهنگی گفت: تلاش برای ایجاد تغییر در عناصر فرهنگی باید به گونه‌ای باشد که برآیند آن منجر به تحقق اهداف متعالی زندگی شود. از سوی دیگر فرهنگ‌سازی به معنای تغییر در عناصر ده‌گانه به گونه‌ای که رفتار اجتماعی مطلوب حاصل شود. لازم به ذکر است فعالیت فرهنگی نیازمند قالب، مدل و الگو است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 3 = 9