دولت و مجلس به بانکداری بدون ربا ورود نکرده‌اند

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر،رئیس مجمع نمایندگان خراسان‌رضوی و عضو هیات امنای اتاق فکر تبلیغ

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر،رئیس مجمع نمایندگان خراسان‌رضوی و عضو هیات امنای اتاق فکر تبلیغ

حوزه های علمیه نقش اساسی در مورد بانکداری اسلامی دارند و باید از متخصصین حوزوی به عنوان ابزار مشورتی و نظارتی در بانکداری حتماً استفاده شود. حجت الاسلام نصراله پژمانفر در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه با یادآوری اینکه از نکات برجسته‌ای که مسئولان وقت در ابتدای پیروزی انقلاب به عنوان یک تکلیف بر عهده داشتند، ایجاد بانکداری بدون ربا در کشور بود گفت: در آن زمان قانون موقتی مصوب شد تا در یک دوره زمانی کوتاه مدت بعضی از مشکلات مالی و بانکی را حل کند.

این نماینده مجلس با اعلام اینکه قرار بود آن قانون موقت را ارزیابی کنند تا بعدها بتوانند قانون بانکداری بدون ربا را پایه گذاری و اجرایی کنند گفت: متاسفانه امروزه یکی از مسایل مهم این است که دولت و مجلس هنوز نتوانسته‌‌اند در نظام بانکداری بدون ربا ورود کنند و امروز با قوانینی رو به رو هستیم که در قالب و اجرا با چارچوب شرع مغایرت دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار امیدوارم کرد هر چه زودتر مسئولان مربوطه به موضوع بانکداری بدون ربا بپردازند و گفت: در مجلس شورای اسلامی تلاش هایی در جریان است، اما این که کمیسیون اقتصادی مجلس چه زمانی بتواند بانکداری اسلامی را به عنوان یک قدم اساسی قانونی کند، مشخص نیست و ما هم منتظریم این اتفاق به سرعت بیفتد.

وی با تاکید بر اینکه لازم است روحانیون توانمند و آگاه حوزه علمیه یا از طریق مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس در نشست‌های  مشترکی این موضوع  را مورد بحث و بررسی قرار دهند گفت: بی شک امروزه در حوزه علمیه اقتصاد دانان فر‌هیخته‌ای داریم که بر اقتصاد اسلامی تسلط دارند و می توانند در این زمینه قانون‌گذاران و مجریان را کمک کنند، از سوی دیگر بانکداری بدون ربا قطعا بدون در نظر گرفتن مبانی اسلام امکان پذیر نیست. و اگر قرار باشد اقتصاد اسلامی آن را با موازین شرع تطبیق دهیم.

نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه، بدون لحاظ کردن نظرات فقهی، نمی‌شود اقتصاد اسلامی را در کشور اجرا کرد گفت: اکنون اقتصاد ما آشفته است و هر لحظه یک فساد اقتصادی از بانکها بیرون می آید. بنا بر این، بدون اینکه رویکرد دینی به مسائل داشته باشیم، امکان ندارد بتوانیم اقتصاد درستی داشته باشیم.

حجت‌‌الاسلام پژمانفر با تاکید بر اینکه اقتصاد نیازمند ساز و کار اسلامی است، گفت: حوزه های علمیه نقش اساسی در مورد بانکداری اسلامی دارند و باید از متخصصین حوزوی به عنوان ابزار مشورتی و نظارتی در بانکداری حتماً استفاده شود.

عضو  کمیسیون فرهنگی مجلس بر تشکیل کارگروهی برای رسیدگی به وضعیت بانکها تاکید کرد و گفت: باید هر چه زودتر این کارگروه تشکیل شود، اما تاکید می کنم فقط به اقتصاد دانان و کارشناسان دانشگاهی اکتفا نشود، بلکه از کارشناسان اقتصادی حوزه نیز حتماً استفاده شود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 6 = 12