نماینده مردم مشهد : توزیع ناعادلانه و غیرمنطقی بودجه زیارت / ارائه خدمات به زائران با روند نزولی

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس گفت: با کاهش بودجه زیارت، برنامه‌های پیش‌بینی شده در این راستا با تغییرات اساسی مواجه شده و باعث می‌شود دستگاه‌های اجرایی در ارائه خدمات به زائران ناتوان شوند.

اختصاص بودجه زیارت به کلان شهر مذهبی مشهد دستاوردهای فرهنگی و توسعه‌ای فراوانی در ابتدای امر به همراه داشت اما با کاهش این بودجه در سال‌های اخیر در واقع هدف اصلی تخصیص این بودجه نیز فراموش شد.

این در حالی است که بودجه زیارت در سال جاری بین تمام استان‌های کشور تقسیم شده و حال جای این پرسش است که آیا همه استان‌ها قابلیت بهره‌مندی از این بودجه را دارند؟ آیا همه استان‌ها نیازمند فراهم‌سازی زیرساخت‌های توسعه‌ای فرهنگ زیارت هستند؟

به همین بهانه پای صحبت حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نشستیم تا از آخرین تلاش‌های نمایندگان مجلس در این راستا باخبر شویم.

فارس: بودجه زیارت در سال ۹۳ چقدر است؟

پژمانفر: در واقع بودجه زیارت از جمله مسائل مهمی است که در قانون برنامه پنجم ماده ۱۲ به آن اشاره شده و وظیفه حاکمیت این است که در کنار فراهم‌سازی زیرساخت‌های آسایش، زیرساخت‌های آرامش را نیز برای مردم فراهم کند.

در همین راستا دولت مکلف شده طبق قانون برنامه توسعه، سالانه ۲۰۰ میلیارد تومان را با این هدف در نظر بگیرد. در ابتدا این بودجه فقط مختص مشهد بود که باید طی پنج سال به صورت سالانه پرداخت می‌شد و پس از این دوره پنج‌ساله به یک‌هزار میلیارد تومان می‌رسید.

توزیع بودجه زیارت بین استان‌ها عادلانه نیست

در سال‌های بعد این مبلغ به شهرهای زیارتی قم و شیراز هم اختصاص پیدا کرد. در واقع بودجه زیارت برای فراهم‌سازی زیرساخت‌های زیارت طبق ماده ۱۲ در این سه شهر اختصاص یافت تا این زیرساخت‌ها توسعه یابد اما برخلاف تصور اولیه امسال این بودجه در بین همه استان‌ها توزیع شد که عادلانه به نظر نمی‌رسد.

این بودجه در حال حاضر به ۱۰۰ میلیارد تومان تقلیل یافته و این در حالی است که همین مقدار هم در بین استان‌ها توزیع می‌شود. حتی در توزیع استانی هم عدالت رعایت نشده و کار کارشناسی در این تقسیم بودجه لحاظ نشده است.

مشهد شاهد حضور سه میلیون زائر در دهه پایانی صفر امسال بود که این تعداد جمعیت زائر در هیچ جای کشور سابقه ندارد لذا انتظار این است که نسبت به مشهد توجه بیشتری صورت گیرد و این بودجه به صورت عادلانه تقسیم شود.

فارس: بودجه زیارت چگونه در استان خراسان رضوی توزیع می‌شود؟ آیا نظارتی از طریق مجلس بر این بودجه صورت می‌گیرد؟

پژمانفر: توزیع بودجه زیارت در استان از طریق استانداری انجام می‌شود و مجلس و دیوان محاسبات نیز با توجه به اسنادی که در این موضوع موجود است، بر این امر نظارت می‌کنند.

آنچه که در حال حاضر دارای اهمیت بوده این است که با کاهش بودجه زیارت برنامه‌های پیش‌بینی شده در این راستا با تغییرات اساسی مواجه و باعث می‌شود دستگاه‌های مختلف اجرایی در ارائه خدمات به زائران ناتوان شوند.

به گزارش فارس، در سال ۹۰ بحث زیارت ۶۱ میلیارد تومان اعتبار داشته که ۵۵ میلیارد تومان آن جذب شده است، در سال ۹۱ اعتبار این بودجه ۲۰ میلیارد تومان بوده که ۱۰ میلیارد تومان آن جذب شده و در سال ۹۲ از اعتبار این بودجه که ۲۵ میلیارد تومان بوده هنوز چیزی جذب نشده؛ در سال ۹۳ هم ۱۲٫۵ میلیارد تومان در این زمینه پیش‌بینی شده است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 2 = 11