آیت الله حسینی بوشهری: طلبه ای که زمان شناس نباشد دردی از جامعه دوا نخواهد کرد

 مدیر حوزه‌های علمیه با بیان این‌که امروز اقبال به سوی روحانیت فراوان است، گفت: دنیا تشنه فراگیری علوم اهل بیت(ع) است از این رو طلاب ما باید با آشنایی به زبان‌های خارجی یک ضرورت است به امر تبلیغ دین در عرصه جهانی اهتمام بروزند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه کشور در گردهمایی طلاب جدیدالورود حوزه‌ علمیه که در مسجد مقدس جمکران برگزار شد، با تبریک به مناسبت ایام‌الله دهه فجر، گفت: امام خمینی(ره) با دست خالی پا به میدان مبارزه گذاشتند و ملت، روحانیت و اقشار مختلف جامعه هوشمندانه با ایشان همراهی کردند.

وی با اشاره به کلام علامه امینی درباره امام خمینی(ره)، خاطرنشان کرد: علامه امینی فرمودند امام خمینی(ره) ذخیره خدا برای شیعه و موجب سربلندی و افتخار تشیع است.

گرایش به تشیع به برکت انقلاب اسلامی است

مدیر حوزه‌های علمیه با تأکید بر این‌که امروز گرایش به مکتب تشیع از اقصی نقاط جهان مشاهده می‌شود، ابراز کرد: هرچند امروز تکفیری‌ها با اعمال نا شایست خود به دنبال بد نام کردن شیعه هستند اما امروز به برکت انقلاب امام راحل گرایش به تشیع فراگیر شده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم کلام شهید مطهری در مورد امام را مورد توجه قرار داد و افزود: شهید مطهری پس از دیدار با امام خمینی(ره) در پاریس گفت: امام به راه و هدف خود باور دارد و ملت را خوب شناخته و به خدا نیز باور دارد بنابراین تردیدی در پروزی امام نیست.

نماینده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که امام خمینی(ره) تربیت شده حوزه است، تأکید کرد: روحانیت همانگونه که در انقلاب و دفاع مقدس پیش قدم بود امروز نیز وظیفه سنگینی بر عهده دارد و باید در تمام عرصه‌ها پیش قردم باشد.

امام جمعه قم حضور روحانیت در دفاع مقدس را سبب تقویت و حفظ روحیه رزمندگان دانست و اظهار کرد: یکی از فرماندهان دفاع مقدس در این باره بیان کرد بخش قابل توجهی از پیروزی ما مرهون خط شکنی‌های روحانیت بود.

ضرورت توجه طلاب به تهذیب نفس

آیت‌الله حسینی بوشهری در ادامه سخنان خود بر ضرورت خو سازی طلاب تأکید کرد و گفت:‌ طلاب حوزه علمیه باید در این زمینه سرمایه گذاری کنند و بیش از درس خواندن باید به مسأله تهذیب نفس توجه داشته باشند.

وی تأکید کرد: اگر طلاب خوب درس بخوانند و ملا شوند اما کاری برای تربیت نفس خود نکرده باشند در جامعه تأثیرگذار نخواهند بود.

عالم بدون تهذیب نفس دردی را از جامعه دوا نمی‌کند

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان این‌که طلاب در آینده مسؤولیت‌های سنگینی را بر عهده خواهند گرفت، ابراز کرد: امام خمینی(ره) در رابطه با تهذیب نفس به طلاب فرمودند؛ قبل از تربیت جامعه باید خود را تربیت کنید.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: سال‌های نخست طلبگی بهترین زمان برای رشد و تعالی و توجه به تهذیب نفس است، بنابراین طلاب باید از این فرصت‌ها به خوبی استفاده کنند.

نماینده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبری طلاب را به شناختن عیب‌های درونی خود توصیه کرد و با بیان این‌که توجه به این امر طلاب را به موفقیت نزدیک می‌کند، اظهار کرد: اگر طلاب در اوائل راه مشکلات روحی، آسیب‌ها و عیب‌های خود را برطرف نکنند این عیوب در آینده سبب رنج خود و جامعه می‌شود.

امام جمعه قم با اشاره به روایات اسلامی بر ضرورت از بین بردن عیوب تأکید کرد و افزود: در روایات آمده که آگاه‌ترین مردم کسی است که عیب‌های خود را معالجه کند.

آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان این‌که فرصت‌‌ها زود گذر هستند، طلاب را به بهره برداری از فرصت‌های به دست آمده توصیه کرد و اظهار داشت: در جوانی باید از فرصت‌ها استفاده کرد چون سن که بالا رود توان و استعداد افراد کمتر می‌شود، از این رو طلاب باید با مطالعه فراوان اطلاعات خود را بالا ببرند.

مطالعات جنبی برای طلاب ضروری است

وی مطالعه جانبی را از نیازهای امروز طلاب دانست و گفت: امروز یک طلبه سال اول باید معلوماتش به اندازه یک دانشجوی سال چهارم باشد؛ مدیران باید وقت‌هایی را برای طلاب در نظر بگیرند و آنها با کتاب‌های سودمند آشنا کنند.

مدیر حوزه‌‌های علمیه طرح مطالعاتی شهید مطهری که چندین سال است در حوزه اجرا می‌شود را مورد تحسین قرار داد و افزود: طلاب باید در زمینه‌های تفسیر قرآن، تاریخ اسلام و علوم دیگر نیز فعالیت داشته باشند.

درخواست از مراجع برای برگزاری درس اخلاق

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بر ضرورت بهره گیری طلاب از مراجع تقلید و بزرگان دینی تأکید کرد و گفت: اگر برنامه ریزی شود تا طلاب از نکات اخلاقی مراجع تقلید بهره‌مند شوند بسیار سودمند است گاهی در این دیدارها مسیر طلاب تغییر می‌کند.

وی ادامه داد: خیلی تلاش کردیم تا بزرگان و مراجع تقلید درس اخلاق برای طلاب برگزار کنند اما تا کنون توفیقی در این زمینه حاصل نشده است.

نماینده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به روایتی از پیامبر اسلام مأموریت‌های طلاب را مورد توجه قرار داد و افزود: یکی از مأموریت‌های طلاب خوب گوش دادن و درک کردن درس است؛ طلاب باید منظم سر کلاس حاضر شوند و بدانند که با تعطیلی انسان به جایی نمی‌رسد.

امام جمعه قم حفظ و نگهداری علم را یکی از رمز‌های موفقیت طلاب برشمرد و ابراز کرد: بزرگان حوزه در تابستان درس‌های سال قبل خود را مرور می‌کردند ؛ طلاب آمده‌اند که لباس خدمت به دین را بپوشند نه این‌که مدرک بگیرند و پشت میز بنشینند.

آیت‌الله حسینی بوشهری ادامه داد: طلاب باید خوب بیاموزند و به دیگران نیز یاد دهند چون در این صورت است که دین خدا پا برجا می‌ماند؛ اگر طلاب با این نیت وارد شده و راه خود را ادامه دهند روزی آنها نیز تأمین می‌شود.

طلاب با آشنایی به زبان‌های خارجی دین را در سراسر جهان ترویج کنند

وی بر ضرورت عمل به دانسته‌ها تأکید کرد و اظهار داشت: هرچه به دانش طلاب افزوده شود باید به عمل آنها نیز اضافه شود؛ انسان بی عمل حرفش بی تأثیر است و کسی به سخنان خود عمل می‌کند تأثیر بیشتری بر روی جامعه می‌گذارد.

مدیر حوزه‌های علمیه نشر علم را از دیگر وظایف طلاب علوم دینی خواند و افزود: فضا برای تبلیغ دین فراهم است و طلاب باید از این فرصت به بهترین شکل بهره ببرند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که امروز اقبال به سوی روحانیت فراوان است، گفت: دنیا تشنه فراگیری علوم اهل بیت(ع) است از این رو طلاب ما باید با آشنایی به زبان‌های خارجی یک ضرورت است به امر تبلیغ دین در عرصه جهانی اهتمام بروزند.

تربیت متخصص برای نیازهای مختلف جامعه وظیفه حوزه است

نماینده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که حوزه باید برای نیازهای مختلف جامعه متخصص تربیت کند، ابراز کرد:‌ برآورده کردن نیازهای جامعه به عهده طلاب است؛ در گذشته فارغ‌التحصیلان حوزه تنها یک مسجد را اداره می‌کردند اما امروز دانشگاه‌ها، مراکز نظامی و سیاسی نیازمند طلاب عالم هستند.

امام جمعه قم نیاز جامعه روحانیت و عالمان دینی را به برکت انقلاب اسلامی دانست و افزود: در گذشته چنین نبود و برای روحانیت ارزشی قائل نبودند.

آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان این‌که طلاب باید به فرهنگ سازی دینی بپردازند، گفت: امروز فرهنگ واقعی در اختیار روحانیت است چون روحانیت از قرآن و سنت استفاده می‌کند و از این طریق می تواند با مردم سخن گفته و تأثیرگذار باشد.

وی با اشاره به این‌که طلاب باید در جامعه ایجاد امید کنند، ابراز کرد: امید به فضایی روشن که دین خدا بوسیله حجت الهی جهانی می‌شود از وظایف روحانیت است و این مسأله را باید به  تمام دنیا پیام رسانی کنند.

طلاب باید زمان شناس باشند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم زمان شناسی را از دیگر نیازهای مهم طلاب دانست و اظهار کرد:‌ طلبه‌ای که زمان شناس نباشد دردی را از جامعه درمان نمی‌کند؛ اگر علم باشیم اما زمان شناس نباشیم موفق نخواهیم بود.

آیت‌الله حسینی بوشهری در پایان طلاب را به استحکام عمل و دوری از سرعت عمل توصیه کرد و گفت: طلاب بدانند که رها نیستند و هر طور که بخواهند نمی‌توانند عمل کنند؛ اگر به روش بزرگان دینی عمل کنید به درد دین و اسلام خواهید خورد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + = 14