خطر وهابیت دامن عربستان را خواهد گرفت

وهابیت
ـ دبیر کنگره بین المللی خطر جریان های تکفیری با اشاره به این که جامعه وهابی به شدت نقل گرا است، ادامه داد: ابن تیمیه معتقد است که عقل بت است و نباید از آن استفاده کرد. در مقابل این اندیشه یک جریان عقل گرا در درون وهابیت شکل گرفته است و بحث عقل در مدارس علمیه وهابیت در حال ریشه دواندن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدمهدی علیزاده موسوی، دبیر کنگره بین المللی خطر جریان های تکفیری در نشست علمی جریان شناسی وهابیت (نوسلفیان، تکفیریه، ملکیه) که شانزدهم بهمن ماه در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) برگزار شد گفت: برای شناخت وهابیت غالبا به تاریخ گذشتگان و نظرات بنیانگذاران آن پرداخته می شود و آثار جدید، سران کنونی و دیدگاه های آنها بیان نمی شود از این رو در مقابله با این فرقه موفق نیستیم.
وی با اشاره به وجود جریان های متعارض و متضاد در دل وهابیت افزود: این یک فرصت مناسب برای نشان دادن افکار نادرست این فرقه است لکن ندانستن و نشناختن این نکته باعث می شود ما یک دشمن واحد جلوی خودمان درست کنیم در حالی که راهبردی برای مقابله با آن نداریم.
حجت الاسلام علیزاده موسوی ادامه داد: یکی از روش های موجود در جریان شناسی روش بحران محور است. بر این اساس هر اندیشه ای در واکنش به یک بحران پدید می آید مثلا انقلاب اسلامی در مقابل بحران دین ستیزی حکومت ستمشاهی به وجود آمد. حال باید دید در در عربستان سعودی چه بحرانی وجود داشته که جریان وهابیت در مقابل آن شکل گرفته است.
دبیر کنگره بین المللی خطر جریان های تکفیری با اشاره به این که جامعه وهابی به شدت نقل گرا است، ادامه داد: ابن تیمیه معتقد است که عقل بت است و نباید از آن استفاده کرد. در مقابل این اندیشه یک جریان عقل گرا در درون وهابیت شکل گرفته است و بحث عقل در مدارس علمیه وهابیت در حال ریشه دواندن است.
وی با اشاره به این که امروزه قرائت وهابیت از کفر و شرک و ایمان با واکنش های شدیدی از سوی بخشی از جامعه وهابیت در پی داشته است گفت: شرایط اخیر آنچنان وضعیت را برای وهابی ها تنگ کرده که در برج ۸ امسال در گردهمایی که در دانشگاه ریاض داشتند علنا اعلام کردند دیگر نمی شود مخالفان را کافر نامید و حتی تصمیم گرفتند از اعزام نیروی جدید به سوریه خودداری کنند.
حجت الاسلام علیزاده موسوی بیان داشت: عبدالرحمان الافرنجی کتابی نوشته و در آن همه فتاوای شاذ و مضحک وهابیان را جمع کرده است این کتاب تاکنون چندین بار در لبنان تجدید چاپ شده است.
وی اظهار داشت: در عربستان سه جریان وهابی فعال است؛ جریان افراطی مخالف دولت، جریان مذهبی موافق دولت و نوسلفیان.
استاد حوزه علمیه ادامه داد: جریان افراطی مخالف دولت ریشه در جریان اخوان التوحید دارد که بسیار خشن بودند و جنایات بسیاری را مرتکب شدند. بسیاری از علمای وهابی به دولت سعودی این هشدار را داده اند که شما در آستین ماری را می پرورانید که دامنش خودتان را می گیرد.
وی افزود: اکنون این جریان تکفیری در ترکیه هم در حال شکل گیری است از این رو می بینیم اردوغان به ایران می آید و به دست بوس مقام معظم رهبری می رود. امروزه ترس این وجود دارد که پاکستانی دیگر در این کشور شکل بگیرد.
حجت الاسلام علیزاده موسوی گفت: به جریان مذهبی موافق دولت سعودی، ملکیه، درباری یا جامی می گویند. این جریان با زاده شدن دولت آل سعود در قرن ۱۲ شکل گرفت. این مولود نامشروع که تا پیش از این زمان سابقه تاریخی نداشت دین و پادشاهی را با هم مخلوط کرد و از این طریق به کشتار مسلمانان پرداخت.
وی بیان داشت: اگر دو پایه سیاست و دیانت را برای وهابیت فرض کنیم جریان ملکیه دیانت را برعهده دارد که مسوول مشروعیت سازی برای سیاست است و سیاست (دولت آل سعود) هم مسوول امنیت این نمایندگان دیانت است.
دبیر کنگره بین المللی خطر جریان های تکفیری با اشاره به این که جریان نوسلفیان متاثر از اندیشه سیدقطب هستند، گفت: نوسلفیان عقل گرا، نو اندیش و معتدل هستند و می توان از آنها بر ضد وهابیون افراطی استفاده کرد.
وی با بیان این که مدرنیزم و لیبرالیزم اکنون دامن عربستان را گرفته است اظهار داشت: شاهزادگان سعودی همه سکولار هستند و این حکومت عربستان پاسخی برای این دوگانگی ندارد. با این حال شاید بتوان از آل سعود که تنها به فکر حکومت به هر قیمتی است برای کنترل جریان تکفیری وهابیت استفاده کرد.
حجت الاسلام علیزاده موسوی با تاکید بر ضرورت نظریه پردازی در شرایط جدید برای مواجهه با وهابیت گفت: دوماه پیش در سوریه پیش نشست کنگره خطر جریان های تکفیری برگزار شد که ۱۲۰ نفر از علمای بزرگ سوریه در آن شرکت کردند و همه آنها علیه تکفیری ها موضع گرفتند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + 8 =