گزارشی از انتخابات هفتمین دوره مجمع نمایندگان طلاب : مشارکت حداکثری حوزویان در فرآیند دموکراسی حوزه

 از همهمه و رفت و آمد غیرمتعارف و شلوغیِ مشهود در صحن مدرسه علمیه فیضیه به خوبی می شد فهمید که بیست و ششم بهمن ماه ، روز متفاوتی در حوزه است به نسبت به روزهای دیگر.اشاره؛

از همهمه و رفت و آمد غیرمتعارف و شلوغیِ مشهود در صحن مدرسه علمیه فیضیه به خوبی می شد فهمید که بیست و ششم بهمن ماه ، روز متفاوتی در حوزه است به نسبت به روزهای دیگر.

امروز در آغازین روز از واپسین هفته بهمن ماه و چند روزی پس از خلق حماسه عظیم ملی در راهپیمایی ۲۲ بهمن، آحاد حوزویان از لهجه ها و گویش ها و فرهنگ های گوناگون در فرآیند تحقق مردم سالاری دینی حوزه و در انتخاباتی صنفی، حاضر شدند و با حضور در صندوق های رای گیری ، خواست و سلیقه خود را در گزینش نهایی بیش از ۲۷۷ نماینده اعلام داشتند.

برگزاری انتخابات هفتمین دوره نمایندگان مجمع طلاب وفضلای حوزه علمیه قم که درمدرسه فیضیه درحال برگزاری است، خبرنگار خبرگزاری حوزه را بر آن داشت تا گپ و گفتی با طلاب و فضلای شرکت کننده در این دوره از انتخابات همچنین مسئولان اجرایی و ناظرین صندوق ها داشته باشد. آنچه در ادامه می آید، حاصل حضور در صحنه انتخابات و گفتگو با این افراد است؛

حضوری پرشور و معنادار

حجت الاسلام محمد علی نودهی، مسئول صندوق رأی گیری طلاب و فضلای شهرستان رشت با اشاره به حضور بسیار خوب و دلگرم کننده حوزویان در این دوره از انتخابات ابراز داشت: بدون شک از جمله برکات این انتخابات که منجر به تشکیل مجمع نمایندگان طلاب و فضلای شهرها و استان های مختلف کشور می شود ، این است که بسترهای بهتری برای خدمت رسانی به آحاد حوزویان و حل مشکلات آن ها فراهم می گردد.

رعایت اخلاق انتخاباتی در حد اعلاء

وی افزود: برخلاف برخی از انتخابات های صنفی در جاهای دیگر، انتخابات مجمع نمایندگان در حوزه مصداق کامل رعایت اخلاق اسلامی است ، ضمن آن که در آن جنب و جوش بسیار خوب و سالمی وجود دارد.

تقدیر از اطلاع رسانی گسترده

حجت الاسلام سید احمد موسوی، از فضلای خوزستانی حوزه علمیه قم نیز پس از آن که رای خود را در صندوق انداخت، ضمن تقدیر از جامعه مدرسین، مرکز مدیریت و شورای عالی حوزه به جهت اطلاع رسانی گسترده برای برگزاری این انتخابات، گفت: نتیجه این اطلاع رسانی را ما امروز در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه به عنوان محل رأی گیری به وضوح می بینیم که به نظر می رسد حضور طلاب و فضلا، پرشورتر از ادوار دیگر بوده است.

حضور حداکثری حوزویان در روز دموکراسی حوزه

حجت الاسلام بابامحمد مجردی، مسئول صندوق رأی کازرون نیز با ابراز خرسندی از این که دوستان طلبه و روحانی حضور بسیار خوب و معناداری در هفتمین دوره انتخابات مجمع نمایندگان داشته اند، گفت: البته به نظر من، اگر ابتدای درب ورودی سالن اجتماعات فیضیه، مکان صندوق های رأی گیری شهرهای مختلف دقیقاً مشخص می شد و اطلاع رسانی بهتری در این باره صورت می گرفت، طلاب کمتر دچار سردرگمی می شدند.

وی ادامه داد: به هر صورت با توجه به جایگاه ویژه مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه به عنوان حلقه‌ مشورتی جامعه مدرسین وشورای عالی حوزه، حضور حداکثری حوزویان در فرآیند تحقق دموکراسی در حوزه بسیار ارزشمند و همراه با دستاوردهای بسیاری است.

ظرفیتی قابل توجه برای حل مشکلات

حسن قائدنیا، طلبه کرمانی ساکن شهر مقدس قم نیز با اشاره به این که مجمع نمایندگان طلاب وفضلا، ظرفیت بسیار خوبی در حوزه های علمیه است، بیان داشت: با وجود کمیسیون های متعدد و نیز حضور اساتید و نخبگان و فعالان در این مجمع، انشاءالله این امید می رود که منتخبان در این دوره بهتر از قبل بتوانند دغدغه ها وانتظارات طلاب و فضلای حوزه را به مسئولان ارشد حوزه منتقل کنند.

حجت الاسلام داودی، ناظر صندوق رای مربوط به مهدیشهر و گرمسار نیز گفت: با وجود آن که اکثر دوستان طلبه و روحانی در نوبت صبح، مشغول درس و بحث و کلاس های خود بودند، اما با این حال قاطبه بدنه حوزه در این انتخابات شرکت کردند و مابقی نیز تا ساعات پایانی رأی گیری یعنی ساعت ۱۸ عصر در این کار ارزشمند حضور یافته و رأی خود را به صندوق ها می اندازند.

جایگاه ویژه مجمع در نهاد روحانیت

حجت الاسلام عباس امیری فر، مسئول صندوق رأی گیری شهرستان سراب استان آذربایجان شرقی نیز با بیان این که مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه به عنوان یکی از توصیه های اکید و ماندگار حضرت امام(ره) جایگاه ویژه ای در نهاد روحانیت دارد، گفت: مهم آن است که ما بتوانیم از این ظرفیت عظیم نهایت بهره برداری را در راستای شکوفایی و تحول در حوزه بکنیم و این انتخابات بسترساز این هدف ارزشمند است.

وی اضافه کرد: بدون تردید کسانی که مسئولیت قبول می کنند واقعا می توانند تاثیرگذار باشند و منشاء انجام خدمات بسیاری به طلاب و شاگردان امام زمان (عج) باشند.

حضور پرشور طلاب نشانه دغدغه مندی آنان است

حجت الاسلام محمدصادق تقدسی، از فضلای گرگانی نیز با بیان این که حضور گسترده طلاب حاکی از دغدغه مندی و اهمیت آن ها به مسأله انتخاب و گزینش نمایندگان خود در این مجمع است، خاطرنشان کرد: حقیقتاً مجمع نمایندگان، نهاد تصمیم سازی است که طلاب وروحانیون می توانند ارتباط فکری خودرا با جامعه مدرسین و شورای عالی حوزه به عنوان نهاد تصمیم گیر رشد و توسعه دهند.

هر دوره، بهتر از دوره قبل

محمد مومنی، ناظر صندوق رای کبودرآهنگ استان همدان، با اشاره به حضور حداکثری حوزویان در این دوره از انتخابات، یادآور شد: قطعاً هر دوره که از عمر فعالیت مجمع نمایندگان می گذرد، با توجه به انبوه تجربیاتی که به دست می آید، کارها روال بهتر و منسجم تری به خود می گیرد و از این منظر، حضور گسترده در انتخابات پشتوانه و دلگرمی خوبی برای نمایندگان منتخب است.

بازوی مشورتی شورای عالی و جامعه مدرسین

حجت الاسلام مهدوی، روحانیِ مازندرانی حوزه علمیه قم نیز با اشاره به این که مجمع نمایندگان، حلقه واسط خوبی میان بدنه حوزه و شورای عالی و جامعه مدرسین است، گفت: در راستای بهبود امور اداری، تحصیلی، فرهنگی و … در حوزه، مجمع نقش بسیار پررنگی می تواند ایفا کرده و از طریق نمایندگان پیگیر حل مشکلات باشد و از سویی حلقه واسط است.

حجت الاسلام پوراسماعیل، مسئول صندوق رأی گیری طلاب خرم آباد و پلدختر با بیان این که برگزاری پرشور این دوره از انتخابات نشان دهنده استقبال و علاقه مندی قابل توجه حوزویان است، گفت: به لطف الهی نظم و نظام در این انتخابات در حد مطلوبی بود ، هر چند با رفع برخی نواقص می توان در دوره های آتی، شاهد بروز نتایج بهتری هم بود.

زمینه حضور بیشتر طلاب مدارس را فراهم کنیم

وی در ادامه بیان داشت: خیل کثیری از طلاب سطح مقدمات هستند که می توانند رأی دهند، اما  به جهت تداخل با درس ها و کلاس هایشان ، کمتر امکان حضور در انتخابات را پیدا می کنند که به همین خاطر به نظر من اگر رای گیری در دو یا چند مکان صورت گیرد، افراد بیشتری می توانند در فرآیند رای گیری حضور یابند.

این طلبه لرستانی همچنین پیشنهادی کاربردی نیز داشت و گفت: اگر از طریق سامانه های اینترنتی هر طلبه ای از پنل شخصی خود استفاده کند، صرفه جویی در هزینه ها و وقت طلاب صورت می گیرد.

توجه به منویات امام و رهبری با حضور حداکثری

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدفرخ‌فال، مدیر حوزه علمیه استان قم نیز درحاشیه آغاز اخذ رأی انتخابات دوره هفتم مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه، با بیان این که مجمع نمایندگان، یادگارامام خمینی(ره) و مورد تاکید مقام معظم رهبری است، اظهارداشت: طلاب وفضلاء باید خالصانه دراین انتخابات مشارکت داشته باشند و بدانند که شرکت دراین انتخابات توجه به منویات امام ورهبری است.

مسئول حوزه مدیریت حوزه های علمیه کشور با اشاره به زمان رأی گیری، خاطرنشان کرد: انتخابات مجمع نمایندگان از ساعت ۸ صبح با استقرار صندوق های اخذ رأی در سالن اجتماعات مدرسه علمیه فیضیه قم آغاز شده و تا ساعت ۱۸ عصرادامه دارد.

اندکی از کم و کیف انتخابات هفتم

وی، تعداد حوزه های انتخابیه این دوره را ۱۳۵ حوزه اعلام کرد و یادآور شد: ازبین ۳۷۴ کاندیدای نمایندگی این دوره ازمجمع طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، ۲۷۷ نماینده براساس آراء طلاب و روحانیون انتخاب خواهندشد.

حجت الاسلام و المسلمین فرخ فال در خاتمه با اشاره به زمان شمارش آراء، گفت: شمارش آراء بلافاصله بعد از اتمام رأی‌گیری آغازمی شود ونتایج آن نیز تا نیمه اسفند سال جاری اعلام خواهد شد






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + = 8