عضو شورای انقلاب فرهنگی:حکومت دینی حکومتی است که در معرض انتقاد مردم باشد

رحیم‌پور ازغدی گفت: حق نظارت فرهنگی حق متقابل حکومت دینی و جامعه دینی بوده و هر دو مسئول هستند.

خبرگزاری فارس: حکومت دینی حکومتی است که در معرض انتقاد مردم باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حسن رحیم‌پور ازغدی امشب در مؤسسه خدمات مشاوره‌ای و پژوهش‌های اجتماعی آستان قدس رضوی در خصوص نسبت حکومت دینی و فرهنگ در جمع فعالان و نخبگان فرهنگی جوان مشهد اظهار کرد: هنگامی که در رابطه با نسبت حکومت دینی با فرهنگ سؤال و بحث می‌شود یعنی به جنبه حکومتی فرهنگ اشاره شده و دین مقوله‌ای فرهنگی، فرهنگ‌ساز و فرهنگ‌برانداز است.

وی با اشاره به اینکه خداوند انسان را مختار، با آگاهی و با آزادی آفرید، افزود: خداوند در قرآن می‌فرماید «لا اکراه فی الدین» یعنی دین جنبه قلبی، ایمانی و معرفتی دارد و هرگز الزام‌بردار و اکراه‌بردار نیست چرا که هیچ مؤمنی با زور کافر نشده و هیچ کافری با زور مؤمن نمی‌شود.

رحیم‌پور ادامه داد: خداوند پس از آن می‌فرماید «قد تبین رشد من الغی» یعنی همه سبک‌های زندگی و همه تفکرات مساوی نیست چرا که برخی رشد و برخی انحطاط است.

وی با بیان اینکه راه رشد و انحطاط روشن و مشخص شده و عالم و جاهل تفاوت رشد و انحطاط را می‌دانند، گفت: غالباً انسان‌ها مفهوم خوبی و بدی را درک می‌کنند مگر در مصادیقی خاص که شاید سردرگم شوند اما اصول خوبی و شر را از یکدیگر تمیز می‌دهند.

عضو شورای انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه معروف یعنی آنچه با کمک عقل و وحی آن را به خوبی می‌شناسیم، افزود: منکر نیز یعنی زشتی و پلیدی و آنچه که تمام دنیا آن را به بدی می‌شناسند.

وی تصریح کرد: خداوند برای هر شخصی به تنهایی یک پیامبر فرستاده تا از درون وی را نهی از منکر و امر به معروف کند ولی انسان برخی اوقات آن را خفه می‌کند.

وی ادامه داد: خداوند فطرت بشر را رو به خودش آفرید و قدرت تشخیص به همه اعطا کرد و انسان را آگاه خلق کرد.

ازغدی با اشاره به اینکه اصل ریشه فرهنگ تعلیم و تربیت است، افزود: بخش اعظم فرهنگ جنبه‌های تعلیم و تربیت و فرهنگ‌سازی بوده و گفت‌وگو با حواس، اراده و فکر بشر است.

وی با بیان اینکه انتخاب حق شخص است و اگر اجباری شود ریاکاری و نفاق رشد می‌یابد، افزود: هر جایی که مشاهده کردید همه افراد موافق هستند بدانید نفاق در آنجا وجود دارد.

ازغدی تصریح کرد: با سلب آزادی و گرفتن آگاهی کسی را نمی‌توان تربیت کرد و فقط می‌توان از وی یک منافق ساخت و اگر حکومتی با ارعاب و توهین به افراد همراه باشد حکومتی اسلامی نخواهد بود.

وی با بیان اینکه در هستی‌شناسی اسلامی هیچ‌کس مالک مطلق هیچ چیز نیست، افزود: پیامبر فرمود خداوند انسان را برای خلیفه‌اللهی آفرید و به او کرامت بخشید و انسان نمی‌تواند این کرامت اعطا شده را از بین ببرد.

وی تصریح کرد:‌ خودمالکی مطلق از نگاه اسلامی دینی معنا ندارد زیرا خداوند در قرآن فرمود انسان را حساب شده آفریدم و بقیه موجودات را آنگونه آفریدیم که انسان آنان را مسخر خود گرداند.

عضو شورای انقلاب فرهنگی ادامه داد:‌ آزادی فقط حقوق انسان نیست و حقوق انسان و دیگران بوده و در رأس آن حق‌الله است و حق‌الله نیز یعنی حق تکامل، تعالی و کرامت انسان.

وی ادامه داد: فردی که با قلم، تفکر و اقدامات فرهنگی خود باعث ایجاد انحراف و گمراهی در افراد جامعه شود حق‌الناس را برگردن خود آویخته است.

وی تصریح کرد: در جایی که دعوت دیگران به فساد، شرک، خرافه و توجیه ظلم اجتماعی در سطح جامعه مطرح شود، حق‌الناس نیز مطرح است.

عضو شورای انقلاب فرهنگی ادامه داد: قرآن می‌فرماید مستضعفان فکری قدرت تشخیص ندارند و این افراد متأسفانه در همه جوامع وجود دارند.

ازغدی افزود: بخش اعظم مسائل فرهنگی با قانون نبوده و با تعلیم و تربیت، آگاهی‌بخشی، رحمت، گفت‌وگو و آزادی است.

وی تصریح کرد: از وظایف حکومت دینی فراهم کردن رشد و آگاهی دینی در جامعه است و در حوزه اخلاق نیز باید با عواملی که قشر مستضعف فکری جامعه را به فساد سوق می‌دهند برخورد کرد و از اخلاق عمومی در جامعه حمایت کنند.

عضو شورای انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه حکومت دینی حکومتی است که در معرض انتقاد مردم باشد، گفت: حق نظارت دینی حق متقابل حکومت دینی و جامعه دینی است و هر دو مسئولند چرا که انتقاد در سیاست، اقتصاد،‌ دانشگاه، حوزه و… حق است.

وی با بیان اینکه حکومت بر ملت احمق و نادان آسان است، افزود: حکومت بر ملت ایران سخت‌ترین حکومت در دنیا است زیرا این ملت آگاه، آزاد و اهل امر به معروف و نهی از منکر بوده و شهید داده است.

ازغدی با اشاره به اینکه حکومت یعنی به وجه حکومتی دین توجه شده و در این حکومت قوانین و ضوابط دینی حاکم است، افزود: قانون حقوق اجتماعی است و بخش‌هایی از مباحث فرهنگی با قانون سروکار دارد.

عضو شورای انقلاب فرهنگی تصریح کرد: اگر حکومتی صالح نباشد قوانین فاسد وضع می‌کند و قوانین فاسد افراد جامعه، خانواده و فرهنگ جامعه را تخریب می‌سازد.

وی ادامه داد: حکومت اسلامی مسئولیت اقتصادی، نظامی و امنیتی دارد و مسئولان بیش از مردم عادی باید مطلع بوده و تقوا داشته باشند.

عضو شورای انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در حکومت دینی بخش‌‌های مختلف یکدیگر را، حکومت مردم را، مردم حکومت را و مردم یکدیگر را امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند.

ازغدی در خاتمه با اشاره به اینکه در تمامی این موضوعات دولت‌های لائیک در جهان دروغ می‌گویند، گفت: هیچ‌یک از دولت‌های سکولار نسبت به مسائل اساسی فرهنگ و اخلاق بی‌طرف نبوده‌اند و سکولاریسم نفی بخش مهمی از اسلام بوده و تضاد با اراده الهی دارد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + 5 =