۴۰۰ میلیون شیعه چشم به راه حوزه و روحانیت‌

  تدوین چشم انداز بین المللی حوزه، برگزاری، تهیه رساله نوین ویژه برای ایرانیان و شیعیان خارج از کشور، اعزام اساتید به خارج، تدوین نظام آموزشی بنیادی و …، بخشی از اقدامات معاونت امور بین الملل در طول سه سال فعالیت خود است.

 سلسله نشست های معرفی اقدامات تحولی و دستاوردهای حوزه در عرصه های تهذیب و اخلاق، تبلیغ، بین الملل، پژوهش، آموزش و … به حوزویان، براساس تصویب شورای معاونین حوزه و دستور مدیر حوزه‌های علمیه، در سالن همایش های مدرسه عالی دارالشفاء قم برگزار می شود که این مسئله با استقبال طلاب و روحانیون وربرو شده است.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی، معاون امور بین الملل حوزه های علمیه، چهارشنبه شب در سومین نشست از این سلسله نشست ها با موضوع «عملکرد و دستاوردهای حوزه در عرصه بین الملل»، اظهار داشت: اجرایی کردن مطالبات و رهنمودهای مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید پیرامون حضور جدی حوزه در عرصه بین الملل ضرورت دارد و باید در درازمدت به این هدف برسیم.

لزوم حضور روحانیت در عرصه های جهانی

وی با اشاره به لزوم معرفی و ترویج معارف و آموزه های حیات بخش اسلام ناب و مکتب اهل بیت(ع) در فضای بین المللی، تصریح کرد باید در این عرصه گام های جدی تری برداشته شود، چون در این زمینه کوتاهی شده است.

معاون امور بین الملل حوزه با تاکید بر این که حضور روحانیت شیعه در عرصه های جهانی از ضرورت های حوزه است، گفت: ظرفیت پذیرش ما در عالم بسیار بالا است و عطش بیشتری نسبت به اسلام ناب در دنیا حس می شود و لازم است که افزایش نقش آفرینی حوزه و روحانیت در عرصه های جهانی افزایش یابد.

اقدامی اساسی اما با تأخیر

حجت الاسلام و المسلمین زمانی با تقدیر از اقدام شورای عالی و مدیریت حوزه در تشکیل معاونت امور بین الملل ابراز داشت: این معاونت سه سال پیش با پیشنهاد آیت الله مقتدایی، مدیر وقت حوزه ایجاد شد اما باید تاکید کنم که این اقدام سی سال پیش باید صورت می گرفت و امیدوارم با عزم عالی مسئولان، بتوانیم وظایف خود را انجام دهیم.

گروه های مخاطب حوزه در دنیا

وی با بیان این که معاونت بین الملل حوزه با چهار گروه مخاطب در عالم مواجه است، ادامه داد: گروه اول، شیعیان دنیا هستند؛ حدود ۴۰۰ میلیون شیعه در خارج از ایران منتظر سیراب شدن از دریای معارف اهل بیت(ع) توسط حوزه و روحانیت هستند، اما متاسفانه کمتر مُبلغی برای آن ها اعزام می کنیم.

معاون امور بین الملل حوزه های علمیه، امت اسلامی را دومین گروه مخاطب حوزه ذکر کرد و ابراز داشت: امروز بیش از یک میلیارد مسلمان و حتی از گروه های اهل تسنن آمادگی دارند تا معارف اهل بیت(ع) به آن ها عرضه شود.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی تصریح کرد: هیچ گاه از سرمایه مهم علاقه اهل سنت به ائمه معصومین(ع) استفاده نکردیم.

ضرورت تعامل با دیگر ادیان

وی، پیروان ادیان آسمانی را سومین گروه مخاطب حوزه عنوان کرد و اظهار داشت: ما به عنوان روحانیتی که میراث دار معارف پیامبر(ص) است، موظفیم تا دین اسلام را به دیگر ادیان معرفی کنیم، همچنین باید عالمان ادیان را دعوت کنیم و علمای مسیحی و ادیان دیگر نیز علاقه مند هستند تا سخنان ما را بشنوند.

تشنگان حقیقت در انتظاراند

معاون امور بین الملل حوزه های علمیه، چهارمین گروه مخاطب حوزه و روحانیت را کل بشریت ذکر کرد و یادآور شد: بسیاری از بندگان خدا در عالم، تشنه حقیقت و آزادگی هستند، اما ما نتوانسته ایم آن ها را سیراب کنیم، چرا که فعالیت های تبلیغی ما در عالم کم است، در حالی که می توانیم تربیت یافته های حوزه های علمیه شیعی را برای ایفای نقش در عالم آماده کنیم.

بایسته های حضور در فضای بین المللی

حجت الاسلام و المسلمین زمانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بایسته ها و آمادگی های لازم روحانیت برای ایفای نقش در عرصه بین الملل، گفت: تولید علم و استخراج تمام علوم انسانی و تمام نیازهای فرهنگی نوین دنیای بشریت از قرآن و احادیث یکی از این بایسته ها است، چرا که ما باید نظام فکری در عرصه های مختلف خانواده، اقتصادی، تربیتی، روان شناسی و … را استخراج کرده و در اختیار بشریت قرار دهیم.

وی تصریح کرد: مقارن کردن و مقایسه علمی معارف مذهبی مکتب اهل بیت(ع) با ادیان و مذاهب دیگر در عالم، حضور در عرصه های اسلامی کشورهای دنیا، آشنایی و تسلط به زبان های خارجی، شیوه تعامل با پیروان ادیان و مذاهب عالم، راه اندازی سفرهای علمی، همکاری و تعامل موسسات و آموزشی های حوزه با مراکز غیراسلامی و تقویت آموزه های قرآنی و حدیثی در حوزه علمیه از مهم ترین بایسته ها و آمادگی های لازم روحانیت برای ایفای نقش در عرصه بین الملل است.

اقدامات پژوهشی

معاون امور بین الملل حوزه های علمیه، اقدامات پژوهشی را یکی از مهم ترین فعالیت های این معاونت در سه سال گذشته برشمرد و ابراز داشت: تهیه و تدوین چشم انداز آینده بین المللی حوزه های علمیه یکی از این اقدامات پژوهشی این معاونت بود تا شاهد فعال شدن روحانیت و طلاب در عرصه بین المللی باشیم و نشست های مختلفی نیز در این زمینه با رایزنان فرهنگی، سفرا و مسئولان فرهنگی برگزار کردیم.

تدوین نظام آموزشی بنیادی

حجت الاسلام و المسلمین زمانی، همچنین تدوین نظام آموزشی بنیادی را یکی از مهم ترین اقدامات مشترک معاونت بین الملل حوزه با معاونت آموزشی اعلام کرد و گفت: یکی از مهم ترین مشکلات ما این بود که فضلای بالفعل کم داشتیم و به همین دلیل احساس کردیم که نظام آموزشی حوزه باید کامل تر شود تا شاهد ارتقای سطح طلاب برای ایفای نقش در عرصه بین المللی باشیم و به همین دلیل طرحی ارائه شد که در مراحل پایانی قرار دارد.

رسالت نویسندگان

وی در ادامه با بیان این که تولید و نشر کتب در کشور متناسب با نیازهای جامعه خود ماست و به همین دلیل قابلیت ترجمه شدن برای کشورهای دیگر را ندارد، بیان داشت: با همکاری معاونت پژوهشی حوزه، برنامه ای را  طراحی کردیم که نویسندگان ما به گونه ای کتب خود را تالیف کنند که قابل ترجمه و ارائه به کشورهای دیگر نیز باشد.

معاون امور بین الملل حوزه های علمیه با اشاره به این که با همکاری معاونت تبلیغ حوزه اقداماتی را در راستای تبلیغ بین المللی اجرایی خواهیم کرد، گفت: زندگی نامه عالمان دین به عنوان پرچمداران تاریخ شیعه برای معرفی به طلاب در راستای الگوسازی انتشار خواهد یافت.

تدوین رساله نوین ویژه شیعیان خارج از کشور

حجت الاسلام و المسلمین زمانی تصریح کرد: همچنین با همراهی مراجع عظام تقلید، رساله نوینی را ویژه شیعیان خارج از کشور تدوین کردیم.

وی در ادامه در پاسخ به پرسش طلبه ای مبنی بر این که تاکنون برای اعزام مبلغان به خارج از کشور چه اقداماتی صورت گرفته است؟، اظهار داشت: حوزه، اعزام مبلغ مستقل ندارد و این وظیفه بر اساس قانون، توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی صورت می گیرد.

توانمندسازی و تربیت مبلغان

معاون امور بین الملل حوزه تصریح کرد: این معاونت فقط می تواند به توانمندسازی و تربیت مبلغان بپردازد و  آنها را به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی معرفی کند؛ البته طی سه سال گذشته، ۷۰ نفر از نویسندگان حوزه را برای نقش آفرینی، به کشورهای دیگر اعزام کرده ایم.

تشکیل ۲ هزار پرونده

حجت الاسلام والمسلمین زمانی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که آیا مبلغان توانمند را برای اعزام به خارج از کشور شناسایی می کنید؟، گفت: برای شناسایی متخصصان حوزه، بانک اطلاعاتی ایجاد شده است که از این طریق تخصص مبلغان در زمینه های مختلف شناسایی می شود و تاکنون نیز برای بیش از ۲ هزار نفر پرونده تشکیل شده است.

برگزاری دوره های آموزشی تخصصی

معاون امور بین الملل حوزه های علمیه یادآور شد: تاکنون دوره آموزشی تخصصی نقد مسیحیت، آموزش زبان برای اساتید سطوح عالی، آموزش مکالمه عربی و سه دوره آموزش آشنایی با فرهنگ ملل را برگزار کرده ایم.

مصمم به تحقق مطالبات هستیم

حجت الاسلام والمسلمین زمانی در پایان یادآور شد: برای حضور جدی حوزه و روحانیت در عرصه بین الملل و تحقق مطالبات مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست و از همه ظرفیت ها استفاده خواهیم کرد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + = 16