توصیه حجت الاسلام قرائتی به مهندسان و معماران ایرانی

 رییس ستاد اقامه نماز سه اصل جامعیت، صرفه جویی و چند منظوره بودن در ساخت و سازها را مهم برشمرد و تصریح کرد: مهندسان ایرانی باید مانند رزمندگان زمان جنگ خط شکن باشند و فقط نیم نگاهی به مباحث و استانداردهای بین المللی داشته و نگاهشان فقط به دستورات خداوند باشد.

به گزارش  خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رییس ستاد اقامه نماز کشور، امروز پنجم اسفند، در دهمین همایش شهر و سیمای شهری و پنجمین همایش ملی توسعه شهری با عنوان منظر تاریخی فرهنگی شهر اسلامی که در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد، با بیان این‌که مطالعات زیادی درباره شهر اسلامی از منظر قرآن داشته ام، گفت: مهندسان ایرانی باید شرق گرایی و غرب گرایی را کنار گذاشته و با منطق گرایی از احکام الهی پیروی کنند.

رییس ستاد اقامه نماز کشور افزود: مهندس مسلمان لازم است بداند مسکنی که می‌سازد باید با مسکنی که در هر کجای دنیا ساخته می‌شود تفاوت داشته باشد زیرا اسلام دین جامعی است که برای ساختمان سازی و شهرسازی نیز اصولی ارائه داده است.

وی با بیان این که باید به آموزه های اسلام در تمامی عرصه‌ها توجه لازم را داشت، اظهار داشت: دین اسلام دین کاملی است و برای تمام مسائل انسان برنامه دارد، وقتی من توانسته ام ۸۰۰ آیه از قرآن بیابم که برای مهندسان در این عرصه تازگی دارد، ۱۰ عالم با مطالعه یک‌ساله می‌توانند دنیا را تکان دهند.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با اشاره به این‌که بیش از ۸۰۰ آیه در قرآن یافته ام که به شهر اسلامی و شرایط و قوانین آن آمده است، تصریح کرد: یک سوم از هزینه های کشور در صنعت ساختمان خرج می‌شود در حالی که عمر ساختمان‌ها در ایران به بیش از ۴۰ سال نمی‌رسد و این به معنای نابود شدن یک سرمایه و پول عظیم در هر ۴۰ سال است.

رییس ستاد اقامه نماز کشور گفت: با صد همایش دیگر و صرفا حرف زدن درباره این موضوع نمی توان یک شهر اسلامی ساخت بلکه خود مهندس باید جوهر وجودی داشته باشد امام خمینی(ره) ۲۰۰ کتاب بیشتر ننوشته بودند؛ اما جوهره را داشت و توانستند دنیا را تکان دهند.

این کارشناس برجسته علوم قرآنی بیان داشت: در دانشگاه های ما انتقال علم بیشتر از تولید علم صورت می‌گیرد و برای تمام کارها مدام به استانداردهای جهانی فکر می‌کنیم در حالی که بهترین استاندارد، استاندارد خداوند است و او بهترین مهندس است که در تمام چیزهایی که خلق کرده جامعیت مهم ترین اصل آن است.

وی سه اصل جامعیت، صرفه جویی و چند منظوره بودن در ساخت و سازها را مهم برشمرد و تصریح کرد: مهندسان ایرانی باید مانند رزمندگان زمان جنگ خط شکن باشند و فقط نیم نگاهی به مباحث و استانداردهای بین المللی داشته و نگاهشان فقط به دستورات خداوند باشد.

استاد حوزه علمیه قم به بیان نکات خانه سازی از منظر قرآن پرداخت و خاطرنشان کرد: دیوار خانه‌ها باید به گونه ای ساخته شود که حتی بوی غذا به خانه‌ی همسایه ها نرسد، درهای خانه ها نباید روبری هم باز شوند و به گونه ای طراحی شده باشند که داخل خانه با بازشدن در مشخص نشود، مسکن یعنی جایی برای آرامش پس باید شغل های پر سر و صدا خارج از شهر باشد.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در پایان گفت: لازم است شرایطی را ایجاد کنیم که پدرها و مادرها کنار فرزندان خود پیر شوند و به خانه سالمندان نروند؛ قبرستان‌ها نباید به دور از شهرها ساخته شوند تا مردم بتوانند بیشتر به آنجا سر بزنند






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + = 15