آیت‌الله ری‌شهری: حدیث حرف‌های زیادی در علوم انسانی دارد

 آیت الله ری شهری با تاکید بر لزوم گسترش فرهنگ اجتهاد در حدیث، گفت: ما با تکیه بر علوم حدیث، حرف‌های زیادی در علوم انسانی داریم که باید به صورت اجتهادی استخراج شده و در قالب کتب آموزشی تدریس شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، رییس موسسه علمی – فرهنگی دارالحدیث، شب گذشته در سومین مجمع عمومی انجمن حدیث حوزه، در سالن همایش‌های دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم، با بیان این که کسانی که در عرصه خدمت‌رسانی به علوم حدیث اهل‌بیت(ع) هستند، باید نسبت به این احادیث سنخیت داشته باشند، افزود: حدیث نور است، از این رو اگر کسی بخواهد در خدمت حدیث باشد، باید قلب خود را برای دریافت این نور آماده سازد.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث افزود: شخصی که در عرصه علوم حدیث در حال فعالیت است، اگر قلب او آمده دریافت این معارف نباشد، به توفیقات چندانی دست نمی‌یابد و نمی‌تواند آن گونه که باید، به وظیفه خود عمل نماید، براین اساس افراد باید با تقوای الهی و پرهیزگاری، قلوب خود را به نور احادیث روشن سازند.

وی به وظایف خادمان علوم حدیث اشاره کرد و ابراز داشت: از جمله مسائلی که در این عرصه باید به آن اهتمام داشت،‌ گسترش فرهنگ اجتهاد در حدیث، در زمینه‌های مختلف است. روشی که آیت‌الله العظمی  بروجردی(ره) در عرصه فقه به کار بست و مسیر تحولی را در استنتباط و اجتهاد بنا نهاد.

آیت‌الله ری‌شهری با بیان این که ما با تکیه بر علوم حدیث، حرف‌های زیادی در علوم انسانی داریم، ادامه داد: این نظریه ها باید به صورت اجتهادی از قرآن و حدیث گرفته شده و در قالب کتب آموزشی، در مدارس و دانشگاه‌ها تدریس شود.

رییس موسسه علمی – فرهنگی دارالحدیث در ادامه، پژوهش حدیث در سیره اهل‌بیت(ع) را از خلأ‌های حدیثی دانسته و گفت: دارالحدیث در راستای سیره نبی مکرم اسلام(ص)، پژوهشی را آغاز کرده است که امیدواریم در سال آینده، مجموعه ۶ تا ۷ جلدی از آن منتشر گردد؛ این کار باید درباره سیره سایر معصومین(ع) نیز انجام گیرد.

تولیت آستان مقدس عبد‌العظیم حسنی(ع)، گسترش درس‌های حدیثی در حوزه را امری ضروری خواند و اذعان داشت:‌ باید درس‌های مختلف حدیثی در حوزه‌های علمیه داخل و خارج کشور گسترش یابد. آیت الله ری شهری تاکید کرد: علم حدیث باید همان طور که مقام معظم رهبری بر آن تأکید دارد، همگانی شود، از این رو حوزه باید با جدیت بیشتری به این عرصه وارد شده و به نقش‌آفرینی بپردازد.

وی، نظارت بر متون دروس دینی آموزش و پرورش و وزارت علوم را با تکیه بر معارف حدیثی ضروری خواند و یادآور شد: باید ترتیبی داده شود که حوزه برای انتقال معارف اهل‌بیت(ع) کادرسازی کرده و مربیانی را در این عرصه تربیت نماید.

رییس دانشگاه قرآن و حدیث در پایان خاطرنشان کرد: تفاوتی میان انجمن‌های قرآن و حدیث حوزه وجود ندارد، ‌بلکه این دو در کنار و مکمل یکدیگر هستند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + 7 =