ساخت‌‌وساز‌ها در مشهد هویت پایتخت معنوی را بر هم زده است

ایت الله سید احمد علم الهدی امام جمعه مشهد مقدس و عضوهئت امناء اتاق فکر تبلیغ

ایت الله سید احمد علم الهدی امام جمعه مشهد مقدس و عضوهئت امناء اتاق فکر تبلیغ

امام جمعه مشهد گفت: متاسفانه عنوان پایتخت معنوی برای شهر مشهد تنها در لفظ و عنوان مانده و معماری و زندگی در این شهر نشان‌دهنده و بیان کننده این عنوان و هویت دینی و رضوی آن نیست. آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی در دیدار رئیس دفتر معماری حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، طرح معماری اسلامی و انقلابی را موضوعی مطرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب دانست و گفت: ویژگی مقام معظم رهبری جامعیت و نبوغ ایشان است و از لحاظ جامعیت کسی را به نبوغ ایشان نداریم.

ایشان با تاکید بر این که انقلاب برای احیای دین و ارزش‌های دینی و دگرگون‌سازی فرهنگی بود، گفت: دین دارای ارزش‌هایی است که این ارزش‌ها در حوزه‌ای وارد شود اقتضائاتی پیدا می‌کند و اگر کسی بخواهد در عرصه معماری و یا شهرسازی از منظر دین وارد شود، باید متوجه این اقتضائات باشد.

به گفته وی، اگر متخصصین در عرصه معماری چه در معماری مسکن و چه شهرسازی ارزش‌های آن را برای محیط زندگی در نظر بگیرند، در آن صورت می‌توان یک معماری انقلابی یا اسلامی را طراحی کرد.

علم‌الهدی با بیان این که اصل اولیه دینی و فطری در خانواده، حفظ «عفت» است، گفت: باید به دنبال اقتضائات و ارزش‌های دینی باشیم برای همین وقتی قرار است ساختمانی ساخته شود باید بر پایه این اصل بنا شود؛ شیوه‌های ساخت مسکن و آپارتمان‌سازی اکنون ما با توجه به  شرایطی که در ساخت دارند، ضد معماری اسلامی است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری معماری کلان‌شهرها و به خصوص معماری و ساخت‌وسازها در شهر مشهد را ضددینی و ضدانقلابی خواند و گفت: متاسفانه عنوان پایتخت معنوی برای شهر مقدس مشهد، تنها در لفظ و عنوان مانده و معماری و زندگی در این شهر نشان‌دهنده و بیان کننده این عنوان و هویت دینی و رضوی آن نیست و  ساخت‌ و ساز‌ها در مشهد کل هویت شهر را بر هم زده است.

علم‌الهدی افزود: با این روند شهر مشهد، تبدیل به جزیره کیشی خواهد شد که در وسط آن یک گنبد طلا قرار گرفته و با این ساخت و ساز‌هایی که در شهر و اطراف حرم مطهر وجود دارد به غیر از خیابان امام رضا علیه‌السلام از هیچ‌ کجا امکان مشاهده گنبد امام رضا علیه‌السلام به طور کامل وجود ندارد در حالی که مرحوم شیخ بهایی طوری گل‌‌دسته‌ها را ساخته بود که از هر طرف که می‌دیدید دو گل‌دسته در دو طرف و گنبد را در وسط مشاهده می‌کردید.

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر هویت شهر از دست رفته است و شهر، شهر امام رضا علیه‌السلام  نیست و خصوصا ساختمان‌ها، مراکز تجاری و فروشگا‌هایی که در اطراف حرم مطهر ساخته شده ارتباطی با هویت شهری مثل مشهد ندارد.






اخبار مرتبط

  • روحانیت نباید در مقابل مردم ژست حکومتی به خود بگیرد
  • مشکلات اقتصادی؛ نتیجه روی کارآمدن افراد نالایق
  • مسؤولان وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم را مدیریت کنند
  • آیت‌الله مصباح الگویی برای جامعه طلبگی و دینی است
  • خواص بی بصیرت؛ قصه پر غصه دیروز و امروز
  • آیت الله یزدی از نیروهای پا به کار انقلاب بود
  • امام رضا دین را از نابودی و اسلام را از انحراف نجات دادند
  • لزوم الگوگیری مسلمانان از سیره رسول‌الله در مبارزه با مستکبران
  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


    5 + 5 =