ه مرجع تقلید به وزیر علوم وقت ملاقات ندادند / آیت الله صافی : فضای دانشگاه‌ باید فضای علم و اخلاق و دیانت باشد/آیت‌الله جوادی آملی : ارزش ها در جامعه حاکم نباشد در کمتر از نصف روز کشور از بین می رود / آیت الله موسوی اردبیلی ؛ ضرورت توجه به مباحث اخلاقی در دانشگاه ها/

فرجی دانا
سه تن از مراجع عظام تقلید به دلیل پاره ای از مسائل و اقدامات وزیر علوم، به وی و هیأت همراهش وقت ملاقات ندادند.

سه مرجع تقلید به وزیر علوم وقت ملاقات ندادند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، رضا فرجی دانا وزیر علوم، ‌تحقیقات و فناوری که امروز پنج شنبه پانزدهم اسفندماه به منظور دیدار با مراجع تقلید و علما به شهر مقدس قم سفر کرده است،‌ با پاسخ منفی سه تن از مراجع مواجه شد.

 بر اساس این گزارش حضرات آیات حسین نوری همدانی، جعفر سبحانی و ناصر مکارم شیرازی به دلیل برخی اقدامات و فعالیت های فرجی دانا وزیر علوم به وی و تیم همراه او وقت ملاقات ندادند.

 شنیده می شود حذف نیروهای انقلابی و ارزشی و بکار گیری نیروهای افراطی و مساله دار در دانشگاه ها و وزارت علوم از مهم ترین دلایل مخالفت این سه مرجع تقلید با وزیر علوم عنوان شده است.

 وزیر علوم به خاطر پاره ای از اقدامات خود بعد از کسب رای از مجلس با کارت زرد نمایندگان ملت مواجه شده بود.

 این اقدام در جلسه علنی هشتم دیماه امسال و در پی سوال ۲۳ تن از نمایندگان مجلس از وزیر علوم درباره علت عدم پایبندی وزیر به تعهدات در انتصاب مدیران در این وزارتخانه مطرح شد و نمایندگان پاسخ های فرجی دانا را قانع کننده و قابل قبول ندانستند.
آیت الله صافی در دیدار وزیر علوم: فضای دانشگاه‌ باید فضای علم و اخلاق و دیانت باشد/ اساتید باید متعهد و متدین باشند

آیت الله صافی گلپایگانی
 حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در دیدار وزیر علوم تاکید کرد: هر چه در جنبه‌ی علمی جلو برویم بایداز نظر اخلاقی هم پیشرفت بیشتری داشته باشیم و همانطور که در حدیث پیامبر گرامی اسلام فرموده‌اند هدف از بعثت و رسالت اکمال و اتمام مکارم اخلاقی در جامعه‌ی دینی و انسانی می‌باشد.

به گزارش خبرگزاری رسا، صبح امروز پنج‌شنبه ۱۵ اسفند فرجی دانا وزیر علوم و معاونین وی، با حضور در بیت حضرت آیت‌ الله صافی با این مرجع تقلید دیدار و گفتگو کردند.

 

حضرت آیت الله صافی در این دیدار درباره‌ اهمیت این بخش بزرگ فرهنگی و علمی کشور مطالبی را ایراد کرد.

وی تصریح کرد: اهمیت این وزارت‌خانه بر کسی پوشیده نیست و شاید بتوان گفت نسبت به سایر وزارت‌خانه‌ها از جهاتی مهم‌تر می‌باشد.
این مرجع تقلید با توجه به تعداد زیاد دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها بیان داشت: مسئولیت شما بسیار سنگین است و مهمترین وظیفه‌،‌ پیشرفت علمی و اخلاقی دانشجویان است که ما همه در جنبه‌ی علمی نیاز زیادی به دانشمندان داریم و هم از نظر اخلاقی و دیانت که این دو از هم هرگز نباید جدا شوند.

مرجع تقلید شیعیان جهان با اشاره به حدیث «انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق» پیامبر گرامی اسلام اظهار داشت: هر چه در جنبه‌ی علمی جلو برویم بایداز نظر اخلاقی هم پیشرفت بیشتری داشته باشیم و همانطور که در حدیث پیامبر گرامی اسلام فرموده‌اند هدف از بعثت و رسالت اکمال و اتمام مکارم اخلاقی در جامعه‌ی دینی و انسانی می‌باشد.
حضرت آیت الله صافی ادامه داد: امروز صاحب اصلی این مملکت امام زمان علیه السلام است و شما باید ایشان را از خودتان راضی و خشنود نگه دارید. اساتید دانشگاه‌ها و مدیران باید اساتیدی دلسوز و مسلمان و مقید به اخلاق و دیانت باشند و فضای دانشگا‌ه‌ها باید فضای علم و اخلاق باشد و هرکس کوتاهی کند مقصر است.
ایشان با اشاره به اینکه نسبت به عمر جوانان مسئول هستیم و نباید وقت آنها در رشته‌های بدون ارزش تلف شود فرمودند: الان باید توجه داشته باشید که رشته‌هایی که از جنبه‌ی علمی و کاربردی اهمیت آن بیشتر است تقویت شود و بعضی از رشته‌ها هستند که خیلی اهمیت ندارند و لزومی هم ندارد که هزینه‌های زیادی برای آنها صورت پذیرد.
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در پایان خطاب به مسئولین وزارت علوم گفت: در هر صورت سعی کنید که از این فرصت‌ها به نفع جامعه و مملکت استفاده نمایید و باید دانشگاه‌های ما به طرفی برود که دیگران محتاج علم و دانش ما باشند و این مملکت همیشه از نظر علمی سرآمد و مقدم باشد. من هم برای همه دعا می‌کنم و موفقیت آقایان را از خداوند متعال مسئلت دارم.

 

آیت‌الله جوادی آملی در دیدار وزیر علوم: ارزش ها در جامعه حاکم نباشد در کمتر از نصف روز کشور از بین می رود

 IMAGE633933768234022500
 حضرت آیت‌الله جوادی آملی بر ضرورت دینی شدن دانشگاه‌ها تأکید کرد و گفت: باید دین به معنای واقعی قرآن و عترت وارد دانشگاه‌ها شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی ظهر امروز در دیدار وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، ‌با بیان این‌که علم نه شرقی است و نه غربی بر ضرورت ایجاد نقشه جامع  علمی جهانی تأکید کرد و گفت: تا نقشه جامع علمی جهانی نداشته باشیم نمی‌توانیم از علم دم بزنیم.

وی با اشاره به این‌که کشور به استقلال مذهبی و امنیتی رسیده است، ابراز کرد:‌ باید به استقلال علمی نیز دست پیدا کنیم.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه با بیان این‌که علم در هر زمان و مکانی دینی است، اظهار کرد: علمی که متعلق به یک قاره باشد علم نیست؛ این‌که در روایات آمده برای به دست آوردن علم به مشرق برو به خاطر این است که هنوز غرب تشکیل نشده بود و گرنه می‌گفت به مغرب برو.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی با تأکید بر این‌که دین زمین و زمان را احاطه کرده است، افزود: دین اسلام تأکید فراوانی به تحصیل علم دارد و فرموده برای به دست آوردن علم به دورترین نقاط عالم بروید.

استاد برجسته تفسیر قرآن ادامه داد: این‌که امروز آمریکا دم از دموکراسی می‌زند به خاطر این است که در جنگ‌های جهانی اول و دوم بسیار آدم کشته‌اند.

وی با بیان این‌که در جنگ جهانی اول و دوم هرچه دشمنان گفتند ما عمل کردیم و برده چشم گوی آنها بودیم، گفت:‌ امروز به برکت انقلاب اسلامی ما هرچه می‌گوییم آنها چشم می‌گویند؛ بعد از انقلاب جز خدمت به جهان کاری نکرده‌ایم و در مقابل خیانت‌های فراوانی به ما شده است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه بر ضرورت دینی شدن دانشگاه‌ها تأکید کرد و ابراز داشت: باید دین به معنای واقعی قرآن و عترت وارد دانشگاه‌ها شود.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی با بیان این‌که فلسفه جوابگوی این مسأله است که ما علم دینی داریم یا نه، اظهار کرد:‌ علوم تجربی و دیگر علم‌ها نمی‌توانند پاسخگوی این مسأله باشند و تنها فلسفه که مربوط به جهان بینی است می‌تواند پاسخگو باشد.

استاد برجسته تفسیر قرآن ادامه داد: در فلسفه الهی، علم غیر دینی نداریم و هرجا برویم علم خدایی است.

وی با تأکید بر این‌که دانشگاهیان را باید متدین بار آورد، گفت: اگر مسأله دین مطرح نباشد کشور در یک نصف روز از بین می‌رود؛ دانشگاه‌های غربی به دنبال تکاثر و دانشگاه‌های ما در پی کوثر هستند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه با بیان این‌که در زمان جنگ تحمیلی همه علیه کشور ما بودند، ابراز کرد: در دوران دفاع مقدس سخنی از پرچم سه رنگ و مرز پر گهر نبود و همه با پرچم‌های مزین شده به نام معصومان(ع) کشور را حفظ کردند.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی بر ضرورت آشنا سازی جوانان با دین تأکید کرد و گفت:‌ ممکن است اشکالاتی در مسؤولان باشد اما نباید مسیر را تغییر داد.  

وی فرصت خدمت به نظام اسلامی را فرصتی مغتنم دانست و تأکید کرد: هر مسؤولی دوره‌ای دارد و باید به وظایف خود که خدمت به اسلام، نظام و مردم است توجه کند.

آیت الله موسوی اردبیلی مطرح کرد؛ضرورت توجه به مباحث اخلاقی در دانشگاه ها
حضرت آیت الله موسوی اردبیلی با اشار به اهمیت کار وزارت علوم، بر ضرورت توجه به مباحث اخلاقی در دانشگاه ها تأکید کرد و گفت: آبروی نظام بر عهده این وزارت خانه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی از مراجع تقلید عصر امروز در دیدار وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با بیان این که به مسائل راجع به آموزش عالی بسیار علاقه مند هستیم، گفت: بار سنگینی بر عهده وزارت علوم است.

وی با اشاره به اهمیت کار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ابراز کرد: آبروی نظام بر عهده این وزارتخانه است.

این مرجع تقلید با بیان این که به علم اندوزی در دین اسلام سفارش فراوان شده است، اظهار داشت: وضعیت علمی ما باید از وضع کنونی بهتر شود.

حضرت آیت الله موسوی اردبیلی با اشاره به اهمیت مباحث اخلاقی، گفت: باید به بحث اخلاق در دانشگاه ها توجه مناسبی صورت گیرد.

فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این دیدار بر ضرورت ارتباط میان حوزه و دانشگاه تأکید کرد و افزود: باید از ارتباط حوزه و دانشگاه در جهت تقویت علوم انسانی استفاده کنیم.

 

وزیر علوم در نشست مشترک با رؤسای دانشگاه های قم:
قول می دهم مانع تراشی نکنم/ به جهت گیری های سیاسی کاری ندارم خبرگزاری رسا ـ‌ وزیر علوم، ‌تحقیقات و فناوری شاخص وزارت علوم را علم و ارزش‌های علمی دانست و گفت:‌ ما بر کسی فشار وارد نمی‌کنیم، روی اخلاقیات حاکم بر علم ایستاده‌ایم و به جهت گیری‌های سیاسی و جناحی نیز کاری نداریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، رضا فرجی دانا وزیر علوم، ‌تحقیقات و فناوری امروز در نشست مشترک با رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان قم که در سالن جلسات امام رضا(ع) استانداری قم بزگزار شد، با بیان این‌که امروز جایگاه قم به عنوان قطب عالم اسلام مطرح است، گفت: ما این ظرفیت را داریم که در زمینه‌های علمی دیگر نیز به قطب جهان تبدیل شویم.

وی با اشاره به این‌که علم بدون اخلاق به جایی نمی‌رسد، ابراز کرد: اگر دانشگاه‌ها با اخلاق همراه باشند رانت بازی به وجود نمی‌آید و ابتذال در دانشگاه‌ها ورود نخواهد کرد.

وزیر علوم، ‌تحقیقات و فناوری با بیان این‌که پیش از انقلاب برای بسیاری از رشته‌ها باید به خارج از کشور می‌رفتیم، اظهار کرد:‌ پس از انقلاب کارنامه آموزش عالی کشور مثبت بوده و در زمینه پاسخگویی به تقاضای اجتماعی موفق عمل کرده‌ایم.

فرجی دانا موانع اعتباری و مادی را یکی از مشکلات آموزش عالی دانست و افزود: با توجه به تعداد زیاد دانشجویان نسبت به گذشته آموزش عالی در جایگاه واقعی خود قرار ندارد.

وی با بیان این‌که امروز در کشور ۴۲ هزار میلیارد تومان یارانه می‌دهیم، گفت:‌ این رقم خرج نان و پنیر مردم می‌شود در صورتی که اگر سرمایه گذاری در کشور انجام شود بی نیازی حاصل و فقر در کشور ریشه کن می‌شود.

وزیر علوم، ‌تحقیقات و فناوری کل بودجه آموزش عالی کشور را ۴ هزار میلیارد تومان خواند و ابراز کرد: اگر ۴۲ هزار میلیارد بخش یارانه به آموزش عالی اختصاص پیدا کند دچار تحولی بزرگ در زمینه علمی کشور می‌شویم.

فرجی دانا با بیان این‌که توجه به قم در نظام آموزش عالی نباید به علوم انسانی و دینی منحصر شود، اظهار کرد: قم باید در سایر زمینه های علمی پاسخگوی نیازهای کشور باشد.

وی با تأکید بر این‌که توجه به مسأله آموزش عالی در کشور یکی از مطالبات رهبری است، گفت:‌ در این زمینه نیازمند جوشش علما در قم هستیم و تنها نباید به پایتخت توجه داشته باشیم.

وزیر علوم، ‌تحقیقات و فناوری با بیان این‌که انتقادات را می پذیریم و این مسأله را برای خود ارزش می‌دانیم، ابراز کرد: بنده قول امکانات نمی‌دهم اما قول می‌دهم که مانع تراشی نکنم.

فرجی دانا شاخص وزارت علوم را علم و ارزش‌های علمی دانست و گفت:‌ ما بر کسی فشار وارد نمی‌کنیم، روی اخلاقیات حاکم بر علم ایستاده‌ایم و به جهت گیری‌های سیاسی و جناحی نیز کاری نداریم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + 5 =